واکسن کرونا تا ابتدای مهر به تولید انبوه می رسد؟

واکسن کرونا تا ابتدای مهر به تولید انبوه می رسد؟

دولت انگلیس با اتکا به ادعای دانشمندان این کشور امیدوار است تا پائیز امسال تولید نخستین واکسن ویروس کرونا (کووید-۱۹) در جهان و توزیع آن را به ثبت برساند. این خبر را نمایندگی خبرگزاری ایرنا در لندن منتشر کرده و نوشته است " «مت هنکوک» وزیر بهداشت انگلیس در کنفرانس خبری روزانه دولت اعلام کرد که محققان دانشگاه آکفسورد، واکنسی را از ویروس بدون خطر شامپانزه تولید کرده‌اند که با مهندسی‌های صورت گرفته حامل بخشی از ویروس ضعیف شده کرونا (کووید-۱۹) است."

کد خبر : ۷۹۷۳۶
بازدید : ۵۶۰۶
واکسن کرونا تا ابتدای مهر به تولید انبوه می رسد؟
فرادید | براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، کووید-۱۹ تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر را در سراسر مبتلا کرده و بیش از ۲۰۷ هزار نفر نیز بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. این موضوع باعث شده تا چشم جهانیان به تلاش محققان و دانشمندان برای تولید واکسن کووید-۱۹ دوخته شود. در این میان برخی موسسه‌های تحقیقاتی اعلام کرده اند که به زودی واکسن کووید-۱۹ را به تولید انبوه می‌رسانند.
به گزارش فرادید، این خبر را "اکونومیک تایمز" منتشر کرده و نوشته است که "شرکت هندی "سروم" (Serum) اعلام کرد که قصد دارد واکسن ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد را طی دو تا سه هفته آتی به تولید برساند.

این شرکت امیدوار است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش بالینی واکسن، تا ماه اکتبر (مهر و آبان) سال جاری آن را به بازار عرضه کند.

شرکت سروم که در شهر " پونه" (Pune) هند قرار دارد، در تولید انبوه واکسن کروناویروس، با دانشگاه آکسفورد همکاری می‌کند. "آدار پوناوالا" (Adar Poonawalla) مدیر موسسه "سروم" اظهار کرد، تیم ما همکاری نزدیکی با دکتر هیل از دانشگاه آکسفورد داشت و ما انتظار داریم که تولید واکسن ساخت این دانشگاه را طی دو یا سه هفته آتی آغاز کنیم و در شش ماه اول، ماهیانه پنج میلیون دوز از این واکسن را به تولید برسانیم.

وی ادامه داد، در پی آن ما امیدواریم که مقیاس تولید را افزایش داده و هر ماه ۱۰ میلیون دوز از واکسن را تولید کنیم.
گفتنی است این موسسه پیش از این هم با دانشگاه آکسفورد همکاری کرده و در پروژه تولید واکسن مالاریا هم با این دانشگاه همکاری داشته است. موسسه "سروم" قصد دارد همزمان با تولید واکسن، کارآزمایی بالینی آن را در هند هم انجام دهد.

به نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده واکسن برای صرفه جویی در زمان همزمان با پیش بردن آزمایشات، تولید انبوه آن را نیز پیش می‌برند تا به محض موفقیت آمیز بودن آزمایش‌ها، توزیع واکسن‌ها انجام شود.

پیشتر محققان دانشگاه "آکسفورد" خبر ساخت واکسن "کووید-۱۹" را به جهانیان مخابره کردند.

این واکسن روز جمعه اولین مرحله از آزمایش بالینی خود را سپری کرد و به دو نفر تزریق شد.

"سارا گیلبرت" (Sarah Gilbert)، سرپرست این پژوهش گفت: من شخصا اطمینان زیادی به این واکسن دارم. ما باید پیش از به کار بردن واکسن روی شمار زیادی از مردم، نشان دهیم که این واکسن می‌تواند کارآیی لازم را در بیماران مبتلا به کروناویروس داشته باشد.
موسسه "سروم" بزرگ‌ترین مرکز از نظر مقدار تولید شده و فروش واکسن در جهان است. این شرکت در هر سال بیش از یک و نیم میلیارد واکسن تولید می‌کند. موسسه "سروم" دارای یک شعبه مرکزی در شهر پونا واقع در جنوب هند و دو شعبه دیگر در کشور‌های جمهوری چک و هلند می‌باشد.

این شرکت حدود ۲۰ واکسن را به ۱۶۵ کشور جهان صادرمی کند. حدود ۸۰ درصد واکسن‌های شرکت "سروم" صادر می‌شوند و با قیمت متوسط ۵۰ سنت در هر واکسن، از جمله ارزان‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شوند.
با این حال سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که بیش از ۷۰ نمونه واکسن کرونا در سراسر جهان در حال ساخت است. البته کشور‌های معدودی دست به آزمایش‌های بالینی زده و در سودای شکستن رمز ویروس جدید هستند.
واکسن کرونا تا ابتدای مهر به تولید انبوه می رسد؟

پیشرفت تولید واکسن در کشورهای مختلف

دولت انگلیس با اتکا به ادعای دانشمندان این کشور امیدوار است تا پائیز امسال تولید نخستین واکسن ویروس کرونا (کووید-۱۹) در جهان و توزیع آن را به ثبت برساند. این خبر را نمایندگی خبرگزاری ایرنا در لندن منتشر کرده و نوشته است " «مت هنکوک» وزیر بهداشت انگلیس در کنفرانس خبری روزانه دولت اعلام کرد که محققان دانشگاه آکفسورد، واکنسی را از ویروس بدون خطر شامپانزه تولید کرده‌اند که با مهندسی‌های صورت گرفته حامل بخشی از ویروس ضعیف شده کرونا (کووید-۱۹) است.

وی افزود: این واکسن که به لاتین ChAdOx ۱ nCoV-۱۹ نام‌گذاری شده، قدرت ایمنی بدن انسان را در برابر سایر بیماری‌ها افزایش داده و برای نخستین بار روز پنجشنبه (فردا) روی انسان آزمایش می‌شود.

هنکوک در اظهار نظری تامل برانگیز عنوان کرد که پیش از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌های بالینی، کار تولید این واکسن آغاز شده و تا ماه سپتامبر به تولید انبوه رسیده و در دسترس همگان قرار می‌گیرد. به گفته او، دولت با سه شرکت داروسازی انگلیسی برای ساخت و توزیع واکسن جدید رایزنی کرده است.

وزیر بهداشت انگلیس همچنین از تلاش همزمان دانشمندان ایمپریال کالج خبر داد و مدعی شد که هر دو پروژه بسرعت در حال پیشرفت است. وی در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود که دولت با تخصیص ۴۲.۵ میلیون پوند اعتبار، بیشترین میزان سرمایه گذاری در جهان را برای ساخت واکسن کرونا انجام داده است.

هنکوک ادامه داد؛ لذت نخستین کشور تولیدکننده واکسن کرونا بودن به حدی شیرین است که تمام وزن دولت را صرف این دو پروژه کرده‌ایم.
دانشمندان دانشگاه "آکسفورد" قبل از اثبات اثربخشی واکسنی که توسعه داده‌اند در حال تولید یک میلیون دوز از واکسن بیماری کووید-۱۹ هستد. به گزارش رویترز این واکسن‌ها تا ماه سپتامبر در دسترس خواهند بود.

این واکسن آزمایشی "ChAdOx ۱ nCoV-۱۹" نام دارد و یک واکسن حامل ویروسی نوترکیب است و محققان "آکسفورد" در حال حاضر در حال جذب داوطلبانی برای انجام آزمایش‌های انسانی فاز ۱ هستند.

"آدریان هیل" (Adrian Hill) استاد و مدیر "موسسه جنر" در آکسفورد در گفتگوی اینترنتی خود به خبرنگاران گفت: ما ساخت این واکسن را نه تنها در مقیاس کوچک، بلکه با همکاری شبکه‌ای از تولیدکنندگان در تقریباً هفت مکان مختلف در جهان آغاز کرده‌ایم. هدف ما این است که در ماه سپتامبر حداقل یک میلیون دوز از آن تولید کنیم و از طرفی دیگر نیز امیدواریم آزمایش‌ها با موفقیت انجام شوند.

هیل و تیم او همچنین اظهار کردند که آن‌ها برنامه‌هایی را برای انجام آزمایشات ایمنی مرحله میانی طی چند هفته اخیر دارند. این تیم برای این آزمایشات بزرگسالان بین ۱۸ تا ۵۵ سال را مورد بررسی قرار خواهند داد. ابتدا آزمایش واکسن روی ۵۰۰ نفر از داوطلبان تا اواسط ماه آینده میلادی (می) انجام خواهد شد. سپس افراد مسن‌تر نیز مورد آزمایش قرار خواهند گرفت و آزمایش مرحله نهایی با حدود پنج هزار داوطلب در اواخر تابستان (سپتامبر) انجام خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری اسکای، دانشگاه ایمپریال کالج لندن نیز تحقیقات روی حیوانات را از ماه فوریه (بهمن/اسفند) آغاز کرده و آزمایش‌های بالینی روی انسان را از دو ماه دیگر شروع می‌کند.

برخی دانشمندان در انگلیس معتقدند که واکسن کرونا در بهترین حالت، زودتر از سال آینده تولید و توزیع نخواهد شد. پروفسور «رابین شتوک» از دانشگاه ایمپریال کالج لندن می‌گوید که کوتاه کردن فرآیند آزمایش‌های بالینی امری غیر ممکن است.

وی افزود: نخستین گام این است که مطمئن شویم واکسن جدید روی تعداد محدودی از انسان‌ها با موفقیت آزمایش شده است. این فرایند در بهترین حالت بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

شتوک ادامه داد:‌در گام بعدی باید مشاهده کنیم که آیا واکسن جدید می‌تواند مانع شیوع ویروس در جامعه شود. برای این کار باید آمار و ارقام را کنار هم قرار داد و اگر نتایج قابل قبول بود، می‌توان برای کسب مجوز اقدام کرد.
واکسن کرونا تا ابتدای مهر به تولید انبوه می رسد؟

پیشرفت واکسن کرونا در آلمان

شبکه "دویچه وله" نیز در این رابطه اعلام کرد، انستیتو پاول ارلیش (PEI) اولین موسسه آلمانی است که مجوز آزمایش بالینی واکسن احتمالی کرونا را دریافت کرده است. این مرکز تحقیقات علمی که در شهر ماینس قرار دارد، چهارشنبه ۲۲ آوریل اعلام کرد دارویی تهیه شده که به زودی روی ۲۰۰ فرد داوطلب سالم آزمایش خواهد شد.

مسئولان این انستیتو گفته‌اند که تست این واکسن روی انسان، می‌تواند راه را برای تولید داروی ایمنی کرونا در آلمان و خارج از آن هموار سازد. آن‌ها به داوطلبان اطمینان داده‌اند که مجوز بالینی، با ارزیابی دقیق جوانب احتمالی دریافت شده و کمترین ریسک را دارد.

انستیتو ارلیش تولید واکسن احتمالی کرونا را با همکاری شرکت داروسازی پفیتزر (Pfizer) انجام داده است. بر این اساس در مرحله اول و دوم تحقیقات بالینی، تاثیرات و واکنش‌ها نزد داوطلبان تست می‌شود.

تلاش آمریکا برای دستیابی به واکسن

تیمی از محققان ام. آی. تی (MIT) ایالات متحده آمریکا در حال تولید و آزمایش مواد بالینی برای توسعه واکسن بیماری کووید-۱۹ هستند تا بتوانند هر چه سریعتر آن را توسعه داده و به مرحله انجام آزمایشات انسانی برسند.

براساس اخبار منتشر شده، محققان ام. آی. تی در حال تولید واکسن زیر واحد هستند که با استفاده از تنها بخش کوچکی از پروتئین از ویروس برای آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناخت کل ویروس و جلوگیری از آلوده شدن سلول‌ها، عمل می‌کند. این واکسن‌ها اغلب با استفاده از آنتی بادی‌هایی که می‌توانند ویروس را به هم متصل کرده و خنثی کنند، کار می‌کنند و به بدن فرصت مبارزه برای از بین بردن ویروس را می‌دهند. از مزایای تولید واکسن زیر واحد این است که ساختن آن آسان و ایمن است. در حال حاضر، مطالعات ایمن زایی و فرمول بندی برای اولین کاندید واکسینه آن‌ها در حال انجام است.

واکسن کرونا تا ابتدای مهر به تولید انبوه می رسد؟

چینی‌ها در تکاپوی آزمایش واکسن کووید-۱۹

به گزارش "ساینس مگ" برای نخستین بار یکی از واکسن‌هایی که برای بیماری کووید- ۱۹ توسعه داده شده است توانست با موفقیت بر روی یک حیوان آزمایش شود. چینی‌ها ادعا کرده‌اند این واکسن چند میمون رزوس را از ابتلا به ویروس کرونا محافظت کرده است.

بنابر گزارش‌ها پس از آزمایش این واکسن بر روی این میمون‌ها محققان هیچ گونه عوارض جانبی در این حیوانات مشاهده نکردند و بنابر گفته آن‌ها آزمایش فاز انسانی این واکسن از ۱۶ آوریل آغاز شده است.

محققان این شرکت داروسازی چینی دو دوز مختلف از این واکسن بیماری کووید-۱۹ را به هشت میمون رزوس تزریق کردند. سه هفته بعد، این محققان ویروس"کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-۲) ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود را از طریق چند لوله به ریه میمون‌ها تزریق کردند و مشاهده کردند هیچ یک از آن‌ها دچار عفونت شدید نشدند. سیستم ایمنی میمون‌هایی که بیشترین دوز واکسن را دریافت کرده بودند بهترین واکنش را نشان دادند. به گفته محققان هفت روز پس از آنکه آن‌ها ویروس را به ریه میمون‌ها تزریق کردند به دلیل تزریق این واکسن هیچ نشانه‌ای از ویروس در ریه و حلق آن‌ها مشاهده نکرده‌اند.

بعضی از حیوانات که دورز کمتری از واکسن مذکور را دریافت کرده بودند دچار نوسان بار ویروسی (viral blip) شده بودند که محققان توانستند آن عفونت را کنترل کنند. اما یکی از نکاتی که می‌بایست ذکر کرد این است که فعلا نمی‌توان حیوان خاصی را به عنوان گزینه مناسب آزمایش حیوانی انتخاب کرد چرا که علائم شدیدی که توسط کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در انسان‌ها ایجاد می‌شود در میمون‌ها ایجاد نمی‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید