ماجرای قیمت نجومی لیمو ترش چیست؟

ماجرای قیمت نجومی لیمو ترش چیست؟

برخی از کارشناسان همچنان معتقدند که عدم همخوانی عرضه و تقاضا اجازه کاهش قیمت به این محصول نمی‌دهد. چراکه تقاضای مشتریان بسیار بیشتر از عرضه بازار است. برخی هم گفته اند که برداشت لیموشیرین در کشور از اوایل آبان تا پایان بهمن ماه صورت می‌گیرد، برداشت لیموترش نیز در تیرماه و مرداد ماه در کشور انجام می‌شود، از این رو لیموترش و لیموشیرین موجود در بازار، در دست واسطه‌هایی است که با هدف سودجویی از عرضه این کالا به بازار امتناع می‌کنند.

کد خبر : ۷۹۸۲۴
بازدید : ۵۱۶۱
ماجرای قیمت نجومی لیموترش چیست؟
فرادید | با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته، تقاضا ومصرف لیمو ترش به یک باره افزایش یافت و به تبع آن قیمت تمام شده این محصول به سه تا چهار برابر قیمت واقعی رسید. در حال حاضر نیز قیمت لیمو ترش با افزایش چشمگیر به ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان رسیده و البته در سطح بازار نیز کمیاب شده است.
به گزارش فرادید، بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش چشمگیر تقاضا و عدم همخوانی عرضه با آن علت افزایش قیمت لیمو ترش بوده است. از طرفی رئیس اتحادیه بارفروشان میوه اواسط فروردین ماه گفته بود که این محصول توسط پنج نفر احتکار شده است.

مصطفی دارایی نژاد دراین باره گفت: " متأسفانه لیموترشی که باید ۶ تا ۷ هزار تومان به فروش برسد، از سوی دلالان به ۳۵ هزار تومان افزایش یافته‌است. ما هفته قبل به صنعت و معدن، اتاق ایران و تعزیرات و کلیه بازرسان سراسر کشور اعلام کردیم که لیمو ترش دست چهار، پنج نفر سودجو افتاده‌بود که در سردخانه‌ها دپو کرده‌بودند. "

البته بسیاری انگشت اتهام را به سوی تاجران لیموترش جهرم نشانه گرفته بودند. با این حال چند روز بعد این اتهام رنگ واقعیت به خود گرفت و دادستانی استان فارس اعلام کرد که یکهزار و ۱۰۰ تن لیموترش در جهرم کشف وضبط شده است.

پس از این سخنگوی قوه قضائیه ۲ اردیبهشت ماه، درباره اظهارنظر رئیس اتحادیه بارفروشان مبنی بر اینکه انحصار لیموترش در اختیار پنج نفر است و اسامی آن‌ها را در اختیار قوه قضائیه قرار داده اند، گفته بود که "اسامی به قوه قضائیه اعلام نشده، اما مطلع شدم در استان فارس همکاران‌مان توانستند بخش قابل توجهی از این انبار‌ها را شناسایی کنند. از روز گذشته امر بارگیری و توزیع لیمو‌های انبار شده آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم با این اقدام در روز‌های آتی شاهد کاهش قیمت لیمو باشیم. "

پس از توزیع لیموترش‌های احتکار شده در سطح بازار، قدری از قیمت این محصول کاسته شد، اما این کاهش قیمت چندان پایدار نبود و دوباره روند افزایشی به خود گرفت. در این رابطه یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است که "علت اصلی افزایش قیمت لیموترش دلالی است. "

اما برخی از کارشناسان همچنان معتقد بودند که عدم همخوانی عرضه و تقاضا اجازه کاهش قیمت به این محصول نمی‌دهد. چراکه تقاضای مشتریان بسیار بیشتر از عرضه بازار است. برخی هم گفته اند که برداشت لیموشیرین در کشور از اوایل آبان تا پایان بهمن ماه صورت می‌گیرد، برداشت لیموترش نیز در تیرماه و مرداد ماه در کشور انجام می‌شود، از این رو لیموترش و لیموشیرین موجود در بازار، در دست واسطه‌هایی است که با هدف سودجویی از عرضه این کالا به بازار امتناع می‌کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت که در موضوع قیمت نجومی لیموترش مورد انتقادات گسترده قرار گرفته بود، صادرات این محصول را متوقف کرد و لیموشیرین و لیموترش را تحت شمول قانون مقابله با احتکار و اختفا قرار داد.

وزارت صمت همچنین اعلام کرده که لیموترش و لیموشیرین ضبط شده در این راستا در میادین میوه و تره‌بار در کشور عرضه خواهد شد.
ماجرای قیمت نجومی لیموترش چیست؟

دعوای وزارت صمت و جهادکشاورزی بر سر واردات لیمو ترش

وزارت صمت در مورد افزایش قیمت لیموترش معتقد است که کاهش عرضه داخلی موجب این افزایش قیمت شده است. برای همین سخنگوی ستاد تنظیم بازار ۷ اردیبهشت ماه، اعلام کرد که به زودی ۵ هزار تن لیمو ترش وارد کشور می‌شود.

محمدرضا کلامی درگفتگو با سایت وزارت صمت گفته بود که "تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه برنامه ریزی برای واردات پنج هزار تن لیموترش اجرایی می‌شود و ورود این محموله بی‌تردید زمینه را برای کاهش و منطقی شدن قیمت این ماده خوارکی در بازار فراهم می‌کند. "

اما یک روز پس از اعلام سخنگوی ستاد تنظیم بازار، وزارت کشاورزی نسبت به واردات لیمو ترش به کشور واکنش نشان داد و برای پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور به کشور، با واردات لیموترش مخالفت کرد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت که " با وجود تولید حدود ۶۲۰ هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم."

پس از موضع گیری وزارت جهادکشاورزی و اعتراض آن ها به این موضوع، وزارت صمت از موضع خود کوتاه آمد و واردات لیموترش را از اساس رد کرد.

پس از عقب نشینی وزارت صمت از موضع پیشین، کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار در گفتگویی دیگر گفت که " دولت به هیچ عنوان اجازه واردات لیموترش و کالا‌های غیرضرور را نخواهد داد و همه توجه دولت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی به خصوص تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است. "

او گفت: " به هیچ عنوان به غیر از کالا‌های اساسی، مواد اولیه تولید و تجهیزات صنعتی که دارای مشابه ساخت داخلی نیستند، هیچ کالایی از جمله محصولات کشاورزی غیرضرور وارد کشور نخواهد شد و سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در هماهنگی کامل با وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولید محصولات کشاورزی و کشاورزان است. "

خبر واردات لیموترش در حالی از سوی سخنگوی ستاد تنظیم بازار رد شد که ابتدا خبر این موضوع را سایت این وزارتخانه منتشر کرده بود و پس از آن در گفتگو با رسانه‌ها تایید، اما با موضع گیری وزارت جهاد کشاورزی تکذیب شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید