هر آنچه که باید درباره آزادسازی سهام عدالت بدانید

هر آنچه که باید درباره آزادسازی سهام عدالت بدانید

از صبح روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سامانه سهام عدالت به نشانی SMANSE.IR گزینه‌ای تحت عنوان "آزادسازی سهام عدالت" اضافه شد تا مشمولین با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند. به طور کلی دو راه پیش روی این افراد قرار دارد. راه نخست این است که فرد مدیریت و مالکیت سهام را به دست گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کند. البته به نظر می‌رسد در این راه محدودیت‌هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.

کد خبر : ۷۹۸۵۳
بازدید : ۸۸۱۴
هر آنچه که باید درباره آزادسازی سهام عدالت بدانید
فرادید | چهارماه قبل بود که رئیس سازمان خصوصی سازی از آزادسازی سهام عدالت تا آبان ماه ۹۹ خبر داد. اما روز‌های گذشته رهبری انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای با درخواست رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. البته لایحه آزادسازی سهام عدالت دو سال قبل به مجلس رفته بود، اما مجلس ایرادی مبنی بر فقدان اذن رهبری را مطرح کرد؛ به این ترتیب رئیس‌جمهوری این موضوع را با رهبر انقلاب در میان گذاشت و با موافقت ایشان مواجه شد تا شش ماه پیش از موعد مقرر این موضوع عملی شود.

به گزارش فرادید، صالح رئیس سازمان خصوصی سازی دراین رابطه گفته است که "در مرحله نخست یک ماه به مردم برای تصمیم‌گیری فرصت می‌دهیم و بعد از آن اقدامات مربوط به بورس و باقی کار‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. "

او در ادامه گفت که " از امروز (سه شنبه ۱۰ اردیبهشت) یک دسترسی را برای مردم آماده می‌کنیم و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا اعلام کنند که آیا می‌خواهند سهام عدالت در اختیار خودشان باشد و خود نسبت به سهام مدیریت و مالکیت داشته باشند و یا به دنبال این هستند تا به صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مورد معامله قرار بگیرند.
براساس گفته‌های مسئولان سازمان خصوصی سازی، ارزش سهام عدالت تاکنون ۱۱ برابر شده است بدین ترتیب سهام یک میلیون تومانی حدود ۱۱ میلیون و سهام ۴۸۰ تا ۵۳۰ اکنون ارزشی مابین ۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان دارد.

امکان ثبت نام تازه برای سهام عدالت وجود دارد؟

مسئولان سازمان خصوصی در این رابطه گفته اند که دیگر امکان ثبت نام تازه وجود ندارد. آن‌ها در این رابطه گفته اند که "اکنون دولت به دلیل اینکه سهام چندانی را در اختیار ندارد بنابراین نمی‌تواند عضو جدید بگیرد و در شش ماهه نخست دولت خود را کامل از سهام عدالت جدا خواهد کرد. "

رئیس سازمان خصوصی سازی هچنین درباره سود سهام عدالت هم گفته است که "تاکنون سه دوره سود به سهام‌داران عدالت واریز شده است و سود سال ۹۹ نیز پس از جمع‌آوری سود شرکت‌ها به حساب افراد واریز می‌شود. "
او گفته است که "تا پایان تابستان همه کارهای مربوطه به آزادسازی سهام عدالت را انجام خواهیم داد و زودتر از آبان ماه که وعده آن را داده بودیم این کار را به اتمام می رسانیم."
هر آنچه که باید درباره آزادسازی سهام عدالت بدانید

برای آزادسازی سهام عدالت چه باید کرد؟

از صبح روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR گزینه‌ای تحت عنوان "آزادسازی سهام عدالت" اضافه شد تا مشمولین با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند.

به طور کلی دو راه پیش روی این افراد قرار دارد. راه نخست این است که فرد مدیریت و مالکیت سهام را به دست گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کند. البته به نظر می‌رسد در این راه محدودیت‌هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.

در راه دوم مشمولان می‌توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام کنند. در این راستا درصورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آن‌ها را به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می‌شود که در آینده مشمولان مالک واحد‌های صندوق‌های قابل معامله این شرکت‌ها شوند.
هر آنچه که باید درباره آزادسازی سهام عدالت بدانید
البته مشمولین می‌توانند برای تصمیم گیری تا زمانی که شورای عالی بورس درخصوص جزییات هرکدام از روش‌ها تصمیم گیری کند (که بازه زمانی ۱۰ روزه برای آن مشخص شده است) منتظر بمانند. همچنین باید توجه داشته باشند عدم مراجعه آن‌ها به سامانه تا مهلت تعیین شده به این معنی است که نمی‌خواهند مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

سازکار انتقال سهام عدالت به بورس چگونه است؟

افرادی که می خواهند راساً مدیریت سهام خود را در اختیار بگیرند، باید کد بورسی داشته باشند. از این رو مسئولان سازمان خصوصی سازی گفته اند که برای مشمولینی که کد بورسی ندارند و می‌خواهند به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند کد بورسی گرفته می‌شود، البته افراد باید احراز هویت شوند اما با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمادگی خود را برای صدور کد بورسی برای همه مشمولین اعلام کرده است. فقط افراد باید اطلاعات تکمیلی خود را در سامانه سجام وارد کنند.

آزادسازی سهام عدالت به چه معناست؟

سهام عدالت از سال ۱۳ سال گذشته به نام مشمولان صادر شده، اما در اختیار دولت قرار داشته است. این سهام متشکل از سهام ۴۹ شرکت است که هر کدام در پایان سال مبلغی را به عنوان سود به سهامدارانشان پرداخت می‌کنند. مثلا آخرین باری که سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد، حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای سهام عدالت یک میلیونی به هر نفر تعلق گرفت. پیش از این مشمولان سهام عدالت صرفا می‌توانستند از سود سالانه سهامشان استفاده کنند، اما زمانی که آزادسازی سهام عدالت اتفاق بیافتد، مشمولان می‌توانند کل سهامشان را در بورس بفروشند تا بتوانند از سرمایه‌شان که سال هاست در اختیار دولت است، استفاده کنند.

استفاده از روش سهام‌داری مستقیم

سهام‌دار محترم سهام‌عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به شما تخصیص و انتقال می‌یابد:

۱- به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.
۲- در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

۳- مطابق قانون تجارت شما سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و … بهره‌مند خواهید شد.

۴- خاطرنشان می‌سازد دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوید.

۵- شایان‌ذکر است بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه ازجمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد.

استفاده از روش سهام‌داری غیرمستقیم

سهام‌دار محترم سهام‌عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

۱- با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

۲- سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰%) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰%) ساماندهی خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید