عقب نشینی طلا و نفت در بازار جهانی

عقب نشینی طلا و نفت در بازار جهانی

هر اونس طلا تا ساعت ۱۶ جمعه کاهشی ۳۱ دلاری را تجربه کرد و بهای ۱۶۸۴ دلار رسید. طلا روز‌های پایانی این را با کاهش تقاضای احتیاطی پشت‌سر گذاشت.

کد خبر : ۷۹۸۸۸
بازدید : ۴۱۷۳
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
عقب نشینی طلا و نفت در بازار جهانی

بازار سهام
بازدهی بورس از ۷۱ درصد گذشت
شاخص سهام در هفته گذشته با صعود بی‌سابقه ۳/ ۱۸ درصدی نه‌تن‌ها رکورد هفتگی تازه‌ای را به ثبت رساند، بلکه به نرخ بازدهی ۷۱ درصدی دست یافت. سرمایه‌گذاران حقیقی هم در اتفاقی بی‌سابقه بیش از ۷/ ۵ هزار میلیارد تومان پول جدید به بورس تزریق کردند.
بخش عمده تقاضای جدید جذب سهامی شد که از روند عمومی سهام طی یک سال اخیر جا مانده‌اند. در واقع، پیشروی سریع‌تر شاخص کل از شاخص هم‌وزن، اختلاف شدید ارزش معاملات بین صنایع بزرگ و کوچک در کنار مازاد قابل توجه تقاضا در سهام شرکت‌های گروه پالایشی، فلزات، بانکی‌ها و پتروشیمی‌ها خاصه در روز چهارشنبه از آرایش جدید بورس‌بازان و چرخش محور تقاضا به روی سهام بزرگ خبر می‌داد.
با وجود نگرانی از حباب قیمت‌ها، همچنان تب خرید به اتکای حمایت دولت از سهام بالاست. افزایش خوش‌بینی و رشد قیمت‌های جهانی هم می‌تواند معاملات هفتگی بورس را حمایت کند.
عقب نشینی طلا و نفت در بازار جهانی
بازار طلای جهانی
عقبگرد طلا روی موج خوش‌بینی
هر اونس طلا تا ساعت ۱۶ جمعه کاهشی ۳۱ دلاری را تجربه کرد و بهای ۱۶۸۴ دلار رسید. طلا روز‌های پایانی این را با کاهش تقاضای احتیاطی پشت‌سر گذاشت. حتی افت بیشتر از انتظار GDP آمریکا، افزایش شمار بیکاران این کشور به بیش از ۳۰ میلیون نفر در ۶ هفته اخیر و همچنین ضعف PMI چین هم نتوانست دست طلا را در این روز‌های بحرانی بگیرد.
در واقع، بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در ۵۰ ایالت آمریکا و همچنین سیگنال‌هایی مثبت از پیشرفت درمان کرونا با داروی شرکت گیلیاد موجی از خوش‌بینی را در بازار‌ها به‌وجود آورد و در نتیجه، طلا اولین روز کاری ماه می‌را منفی شروع کرد. طلا در ماه آوریل توانست بازدهی ۶ درصدی را ثبت کند و همچنان هم از بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان مورد حمایت است. برخی تحلیلگران معتقدند طلا موقعیت باثبات خود را حفظ می‌کند.
عقب نشینی طلا و نفت در بازار جهانی
بازار اوراق مسکن
«تسه»‌ها خود را از کف قیمتی جدا کردند
بهای امتیاز‌های مسکن دی ۹۷ (تسه ۹۷۱۰) در هفته گذشته ۲/ ۱ درصد افزایش یافت و به سطح ۴۷ هزار تومان رسید. این دومین هفته‌ای است که قیمت امتیاز‌های «تسه» از مسیر نزولی خارج و رشد هفتگی را به نمایش می‌گذارد.
«تسه»‌ها چنان که گزارش تحولات ماهانه بانک مرکزی نشان می‌داد، در پی رکورد بی‌سابقه معاملات فیزیکی مسکن در فروردین، طی آخرین روز‌های کاری این ماه، تا سطح ۴۴ هزار تومان هم تنزل کرده بودند. اما ورود مجدد تقاضای فنی زمینه و مجالی فراهم کردند تا قیمت‌ها بار دیگر خود را از کف دو و نیم ماهه جدا کنند و به سطوح بالاترین دست یابند.
ارزش واقعی «تسه»‌ها با توجه به تثبیت سقف خرید این اوراق و تداوم افزایش قیمت در بازار فیزیکی مسکن همچنان رو به کاهش است و از این منظر، انگیزه‌ای برای رشد ندارد.
عقب نشینی طلا و نفت در بازار جهانی
بازار نفت
فروکش تب خرید نفت در روز جمعه
نفت‌خام آمریکا ساعت ۱۶ جمعه به قیمت ۶/ ۱۸ دلار معامله شد. شاخص نفتی WTI که پنج‌شنبه، در آخرین روز کاری ماه آوریل، جهشی ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده بود، در اولین معاملات جمعه هم تا بالای مرز ۲۰ دلار پیش رفت؛ اما در نهایت از این مرز عقب نشست. افزایش امیدواری به بازگشایی فعالیت‌ها و کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا و همچنین اخبار مثبت از پیشرفت درمان کرونا، نفت را مورد حمایت قرار داد.
ضمن اینکه رشد کمتر از انتظار موجودی‌های نفت آمریکا هم به مدد نفت آمد تا پرتلاطم‌ترین ماه بازار نفت با رشد قابل توجه قیمت‌ها پایان یابد. اجرای رسمی توافق اوپک پلاس برای کاهش ۷/ ۹ میلیون بشکه‌ای در ماه مه هم عامل حمایت از قیمت‌ها شد. نفت دیروز به‌دلیل تعطیلی روز کارگر معاملات کم‌حجمی را تجربه کرد و نگران وضع تعرفه‌های آمریکا بر واردات چین بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید