وضعیت سفید کرونا چه زمانی اعلام می‌شود؟

وضعیت سفید کرونا چه زمانی اعلام می‌شود؟

در حال حاضر بر سر تعریف وضعیت سفید اختلاف نظر وجود دارد که به چه شرایطی وضعیت سفید گفته شود. با این حال وزارت بهداشت براساس تعریف خود اعلام کرده است اگر طی دو هفته مورد جدید بستری یا مرگ نباشد، وضعیت سفید است، اما کارشناسان معتقدند که این تعریف غلط است. کارشناسان گفته اند که در شرایطی می‌توان در شهری وضعیت سفید اعلام کرد که طی دو دوره بیماری یعنی حداقل دو دوره ۱۴ روزه مورد جدید از ابتلا به بیماری وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی اگر مورد جدید گزارش نشود به این معنی است که اپیدمی در آن منطقه خاموش شده و وضعیت سفید است.

کد خبر : ۷۹۸۹۹
بازدید : ۴۲۳۲
وضعیت سفید کرونا چه زمانی اعلام می‌شود؟
فرادید | ۷۲ روز از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و در این مدت، کووید-۱۹ بیش از ۹۵ هزار نفر را مبتلا کرده و بیش از ۶ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. با این وجود در روز‌های گذشته رئیس جمهور اعلام کرد که بیش از ۱۱۰ شهر کشور در وضعیت سفید به سر می‌برند ودر روز‌های آینده فعالیت در این شهر‌ها به حالت عادی برمی گردد. اما کارشناسان معتقدند که تعریف دولت از وضعیت سفید غلط است. به گزارش فرادید، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، وضعیت شهر‌های کشور از لحاظ بیماری را به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز تقسیم کرد. روحانی همچنین به وزیر بهداشت دستور داده تا برای بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌ها در شهر‌هایی که وضعیت سفید، زرد وقرمز دارند، دستورالعمل بهداشتی تدوین کند. او همچنین دستور داده تا شرایط و دستورالعمل های بهداشتی آغاز فعالیت مشاغل و مراکز پرتجمع و پررفت و آمدی که تاکنون بازگشایی نشده اند را آماده و برای تصویب در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی کرونا، ارائه کند.

او گفته است که جدی گرفته شدن هشدار‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب شده که شاهد وضعیت سفید در برخی از شهر‌های کشور باشیم.

روحانی در ادامه گفت: " براساس گزارش وزارت بهداشت در شهر‌هایی که وضعیت زرد و نزدیک به سفید دارند، مردم بالای ۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند. "

مسئولان وزارت بهداشت نیز اعلام کرده اند که در بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شده که ۱۱۶ شهر کشور در وضعیت سفید به سر می‌برند، حالا قرار است روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در مورد بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌ها در این شهر‌ها تصمیم گیری شود.

با این وجود، برخی از کارشناسان ابراز نگرانی کرده اند که دولت تا پایان اردیبهشت ماه، وضعیت بخش بزرگی از شهر‌های کشور را سفید وهمچنین مراکز پرتجمع و پرتردد را بازگشایی خواهد کرد.

وضعیت سفید کرونا چه زمانی اعلام می‌شود؟
دعوا بر سر تعریف علمی وضعیت سفید

مبنای تصمیم دولت برای اعلام وضعیت سفید در شهر‌ها این است که طی یک دوره بیماری یعنی حداقل ۱۴ روز هیچ مورد بستری و فوتی در یک شهر وجود نداشته باشد.

در حال حاضر بر سر تعریف وضعیت سفید اختلاف نظر وجود دارد که به چه شرایطی وضعیت سفید گفته شود. با این حال وزارت بهداشت براساس تعریف خود اعلام کرده است اگر طی دو هفته مورد جدید بستری یا مرگ نباشد، وضعیت سفید است، اما کارشناسان معتقدند که این تعریف غلط است.

کارشناسان گفته اند که در شرایطی می‌توان در شهری وضعیت سفید اعلام کرد که طی دو دوره بیماری یعنی حداقل دو دوره ۱۴ روزه مورد جدید از ابتلا به بیماری وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی اگر مورد جدید گزارش نشود به این معنی است که اپیدمی در آن منطقه خاموش شده و وضعیت سفید است.

وضعیت سفید کرونا چه زمانی اعلام می‌شود؟
وضعیت سفید باید چه زمانی اعلام شود؟

از نظر اپیدمیولوژیست‌ها، زمانی که یک جامعه ایزوله نیست و تردد افراد از سایر مناطق به آن وجود دارد، حتی اگر وضعیت سفید هم باشد بلافاصله ممکن است آلودگی افزایش پیدا کند. فقط در صورتی روند خاموشی ادامه پیدا می‌کند که حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه مصونیت پیدا کرده باشند.

اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند معمولا این مصونیت از طریق واکسن ایجاد می‌شود، اما در حال حاضر واکسنی برای این بیماری وجود ندارد؛ بنابراین فقط در شرایطی این مصونیت ایجاد می‌شود که ۷۰ درصد افراد به تدریج به بیماری مبتلا شده و مصون شوند و با این تعریف، فکر نمی‌کنم استانی داشته باشیم که وضعیت سفید داشته باشد. البته این موضوع در شرایطی است که فرض کنیم ویژگی‌های بیولوژیک عامل بیماری‌زای ویروس تغییری نکرده باشد. در حالی که ما اطلاعی از این موضوع نداریم و ممکن است شرایط تغییر کرده باشد.

محققان می‌گویند در حال حاضر افرادی که بستری می‌شوند موارد شدید بیماری هستند، ولی موارد خفیف یا کسانی که از بیماری خود اطلاع ندارند و به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند هم وجود دارد. حداقل در اپیدمی‌ها تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم، فرض بر این است که هیچ جایی سفید نیست و آلودگی وجود دارد مگر این که خلاف آن ثابت شود.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو کمیته اپیدمی ستاد ملی کرونا در این باره گفته است که "تجربه کشور‌های دیگر نشان می‌دهد ما زمانی می‌توانیم روند بیماری را کنترل کنیم که فاصله‌گذاری اجتماعی را به شکل جدی اعمال کنیم. به‌طوری که به طور متوسط یک نفر نتواند بیش از یک نفر را مبتلا کند. در این صورت می‌توانیم بگوییم اپیدمی روند خاموشی پیش گرفته است. در حال حاضر هیچ اطلاعات و شواهدی نداریم که این روند را تأیید کند؛ بنابراین وقتی می‌توانیم یک شهر را سفید اعلام کنیم که دو دوره از بیماری بگذرد و مورد جدیدی از ابتلا گزارش نشود. در این شرایط بیماری خاموش شده یا در سراشیبی خاموش شدن اپیدمی قرار گرفته است. "

به گفته وی در بعضی مناطق ممکن است ما به وضعیت ثابت رسیده باشیم، اما هنوز به روند خاموشی وارد نشده باشیم. در نتیجه به نظر من دولت تصمیم بسیار جسورانه‌ای در اعلام وضعیت سفید برخی از شهر‌ها گرفته است.

در حال حاضر داروی کرونا و واکسن کووید-۱۹ تولید نشده است و محققان هنوز نمی‌دانند که شیوع این ویروس چه زمانی به سراشیب خاموشی می‌رسد. با این وجود دولت قرار است در روز‌های آینده وضعیت بسیاری از شهر‌ها را سفید اعلام کند. موضوعی که با مخالفت کارشناسان این حوزه مواجه شده است. با این حال باید نشست و دید که دولت براساس تعریف خود از وضعیت سفید عمل خواهد کرد یا به توصیه کارشناسان توجه می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید