کاهش قیمت دلار و سکه

کاهش قیمت دلار و سکه

در واکنش به افت دلار، سکه امامی ۷۵ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۷۹۹۲۴
بازدید : ۵۱۴۵
کاهش قیمت دلار و سکه
در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی و دلار کاهش قیمت را تجربه کردند؛ شاخص ارزی به سوی ابتدای کانال ۱۶ هزار تومانی حرکت کرد و سکه به زیر محدوده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی رفت.

برخورد دلار به کف کانال
روز شنبه، دلار ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۶ هزار و ۳۰ تومان رسید. این دومین افت پیاپی شاخص ارزی بود و موجب شد بار دیگر در معرض شکست کانال ۱۶ هزار تومانی قرار بگیرد. آخرین بار دوشنبه دو هفته پیش این ارز در کانال ۱۵ هزار تومانی نوسان و پس از آن در برابر شکست کانال ۱۶ هزار تومانی مقاومت کرده بود.
در واکنش به افت دلار، سکه امامی ۷۵ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسید. در این میان، بیشتر فعالان بازار باور دارند، آنچه موجب شد دیروز سکه و دلار رشد خاصی را تجربه نکنند، ضعف تقاضا در بازار بود.
به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، این روز‌ها کمتر کسی برای خرید سکه و دلار به خیابان فردوسی مراجعه می‌کند و در بازار طلا نیز بیشتر خرید‌ها جنبه مصرفی دارند. به گفته یکی دیگر از فعالان، زمانی که سرمایه‌گذاران می‌بینند که بازار ارز و سکه قدرت چندانی برای رشد ندارند و هم زمان در بازار سهام هر روز رکورد‌های تازه‌ای ثبت می‌شود، مسلما ترجیح می‌دهند به بازاری نقل مکان کنند که احتمال سود دادن بیشتری برای آن‌ها دارد.
باید توجه داشت همین دیروز که سکه و دلار کاهش قیمت را ادامه دادند، شاخص کل بورس برای اولین بار در تاریخ بازار سهام با رشدی بیش از ۳۹ هزار واحدی به ۹۱۷ هزار و ۵۰۱ واحد رسید. در چنین شرایطی می‌توان گفت: بر اساس وضعیت بازار سهام می‌توان پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه و دلار داشت.
در نگاه بخشی از فعالان زمانی که بورس صعودی باشد، راهی برای افزایش قابل توجه سکه و دلار نیست. این دو دارایی تنها در صورتی می‌توانند قدرت افزایشی به دست بیاورند که مسیر شاخص کل بورس تغییر کند.

البته برخی از فعالان نیز چنین نظریه‌ای را قبول ندارند و اعتقاد دارند هم اکنون به دلیل آنکه عامل بنیادی افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار ارز حضور ندارد، نقش شاخص کل بورس اهمیت پیدا کرده است. به گفته این دسته به دلیل شیوع ویروس کرونا، سفر‌های خارجی کاهش پیدا کرده است و در نتیجه تقاضای مسافرتی تقریبا از بازار خارج شده است. در کنار این، تقاضای وارداتی نیز به دلیل محدودیت‌های پیش آمده عنوان می‌شود که کاهش پیدا کرده است.

به گفته این دسته از فعالان با عادی‌تر شدن اوضاع، تقاضا در بازار ارز می‌تواند افزایش پیدا کند و همین عامل محرکی برای رشد قیمت شود؛ در واقع از نگاه آن‌ها حتی اگر بورس صعودی باقی بماند، ارز می‌تواند به کمک افزایش تقاضا راه خود را ادامه دهد. این دیدگاه مخالفان زیادی دارد.
دلیل اصلی مخالفان این است که دلار در سال ۹۷ رشد زیادی را تجربه کرده است و هم‌اکنون همچنان در سطوح قیمتی بالایی برای خرید قرار دارد. از نظر آن‌ها بازار حتی اگر رشد قیمتی را تجربه کند، بیشتر از میزان نرخ تورم نخواهد بود.
به گفته آنها، بازارساز نیز از نیمه دوم سال ۹۷ مدیریت خوبی در بازار ارز داشته و توانسته است با تغییر تاکتیک‌ها نوسانات را مدیریت کند. به گفته آن‌ها بازارساز دیگر مانند گذشته فنر قیمت ارز را فشرده نمی‌کند و با تعدیل تدریجی، آرامش تقریبی را در بازار حفظ کرده است.

به گفته فعالان، یکی از دلایلی که بازار در سال ۹۸ هم رشد زیادی را تجربه نکرد، همان بازدهی شدید در سال ۹۷ بود که شاخص ارزی از اواخر کانال ۴ هزار تومانی به کانال ۱۳ هزار تومانی رفت. آمار‌ها هم حکایت از رشد محدودتر دلار و سایر دارایی‌ها در سال ۹۸ دارند.

به گزارش ایبِنا، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد شهر تهران از ۱۰هزار و ۸۰۰ تومان در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ رسید. براین اساس همچنین میانگین نرخ هر یورو با ۹/ ۱۴ درصد رشد از ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان در سال ۱۳۹۷ به ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان در سال بعد از آن رسید.

این گزارش حکایت از رشد ۹/ ۳۳ درصدی میانگین نرخ سکه طرح قدیم و ۹/ ۲۹درصدی سکه طرح جدید دارد. در مدت زمان مورد گزارش هر قطعه سکه طرح قدیم از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در پایان سال ۹۸ رسید.
همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال ۹۷ به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال بعد از آن افزایش یافت.

در این میان، رشد بازار مسکن بیشتر بوده است. بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران که در پایان سال ۹۷ برابر با ۸ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان بوده با ۶۲ درصد رشد در پایان سال ۹۸ به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

نگاه سکه‌بازان به طلا
طلای جهانی در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی توانست یک بار دیگر خود را به کانال هزار و ۷۰۰ دلاری بازگرداند. طلا که روز پنج‌شنبه به زیر کانال هزار و ۷۰۰ دلاری رفته و روی عدد هزار و ۶۸۵ دلار قرار گرفته بود، روز جمعه توانست در مسیر افزایشی قرار بگیرد و در نهایت روی عدد هزار و ۷۰۳ دلار قرار بگیرد.
رشد روز آخر طلا، بازیگران بازار داخلی را تا حدی به افزایش بیشتر آن امیدوار کرده است؛ امری که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت سکه شود. در بازار‌های جهانی نیز دیدگاه معامله‌گران برای هفته جاری بیشتر افزایشی است.

در این میان؛ آمار‌های سال جاری دو روایت متفاوت را از طلا روایت می‌کنند؛ افزایش تقاضا در غرب و کاهش آن در شرق. بنا بر اعلام شورای جهانی طلا، یافتن یک پناهگاه امن موجب شده سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی طی سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ تقاضا برای فلز زرد را به سطحی برسانند که پس از تصویب برگزیت و انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، در این سطح قرار داشت.

در همین زمان تقاضا برای خرید جواهرات، شمش و سکه‌های طلا در چین و هند به پایین‌ترین میزان چندین سال اخیر رسیده است و دلیل آن نیز قیمت بالا و شیوع ویروس کرونا بود؛ ویروسی که خریداران را وادار به ماندن در خانه‌ها کرد. لوئیز استریت، مدیر اطلاعات بازار در شورای جهانی طلا در این باره می‌گوید: این یک تفاوت جالب میان غرب و شرق است.

این کارشناس معتقد است: طلا (در غرب) اکنون در بالاترین رقم نسبت به هفت سال گذشته خود معامله می‌شود و صندوق‌های مبادله‌ای نیز در حال ثبت هستند، چرا که سرمایه‌گذاران در شرایط اقتصادی آسیب دیده از همه‌گیری کرونا، به دنبال ذخیره ثروت خویش هستند. خریداران در غرب محتاط‌تر عمل کرده و خرید قو‌ی‌تری انجام می‌دهند.

پیش‌بینی می‌شود اثرات شیوع کووید-۱۹ بر بازار‌های مالی تا انتهای سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد. به ویژه آنکه واگرایی بین سرمایه‌گذاری در ETF‌های با پشتوانه طلا و مصرف‌کنندگان از طریق جواهرات، احتمالا تا زمان حصول اطمینان بیشتر در اوضاع اقتصادی و بازار ادامه خواهد یافت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید