رشد متوالی شاخص بورس

رشد متوالی شاخص بورس

این مهم درحالی واقع شده است که هر روز شاهد صف‌های طولانی دریافت کد‌های معاملاتی در ورودی دفاتر کارگزاری هستیم.

کد خبر : ۷۹۹۷۰
بازدید : ۴۸۸۶
نوزدهمین رشد متوالی شاخص کل بورس تهران روز گذشته با صعود بیش از ۳۹ هزار واحدی (معادل ۳/ ۴ درصد) ثبت شد تا این نماگر سهام به راحتی از میانه ابرکانال ۹۰۰ هزار واحد نیز عبور کند. با این کارنامه رشد دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در ۲۷ روزکاری سپری شده از سال ۹۹ از ۸۶ درصد فراتر رفت.

این درحالی است که در پایان ساعت رسمی معاملات دیروز این بازار، شاخص کل رشدی بالغ بر ۱/ ۵ درصد را ثبت کرده بود، اما حدود ساعت ۱۶ ورق برگشت و با ابطال معاملات نماد «کگل» از رشد روزانه نماگر اصلی بازار سهام کاسته شد.
روز گذشته نماد معاملاتی شرکت گل‌گهر پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده پس از تصویب افزایش سرمایه با رشد ۶/ ۳۰ درصدی به گردونه معاملات بازگشته و تاثیری بیش از ۷هزار واحدی بر شاخص کل به‌جا گذاشته بود. در مجموع با این کارنامه فاصله شاخص سهام از مرز یک میلیون واحد به کمتر از ۵/ ۴ واحد رسید.

این مهم درحالی واقع شده است که هر روز شاهد صف‌های طولانی دریافت کد‌های معاملاتی در ورودی دفاتر کارگزاری هستیم. صف‌هایی که حتی شیوع گسترده کرونا و ضرورت حفظ فاصله اجتماعی نیز نتوانسته مانع از آن شود. گویا کسب سود در افزایش انتظارات تورمی بر هر چیز دیگری اولویت دارد.
در این میان افزایش مباحث مربوط به بازار سهام در جمع‌های خانوادگی و دوستانه بر عطش ورود به گردونه معاملات سهام افزوده است. شاید به جرات بتوان اذعان کرد که کمتر محفلی یافت می‌شود که در آن سخنی از بورس و کسب سود‌های رویایی نباشد. این عطش خرید سهام بورسی نیز عاملی شده است تا شاخص کل بورس تهران به روز‌های صعودی خود ادامه دهد و روزانه شاهد معامله شدن قریب به اتفاق سهام در سقف‌های مجاز تعیین‌شده باشیم.

نگاهی آماری به روز مثبتی دیگر
دیروز افزون بر ۹۹ درصد از نماد‌های معامله شده بورس تهران سبزپوش شدند. به‌طوری که از ۳۰۸ نماد معامله شده در بورس تهران تنها دو نماد در محدوده منفی قیمت معامله شدند که منفی این دو نماد نیز چندان پررنگ نبود. در فرابورس ایران نیز شرایط مشابهی را شاهد بودیم.
در این بازار نیز در روزی که آیفکس با رشد ۶/ ۳ درصدی همراه شد، از ۱۱۵ نماد معامله شده در فرابورس ایران تنها یک نماد معاملات روزانه خود را در محدوده صفر تغییرات قیمتی به پایان رساند و مابقی روزی کاملا مثبت را پشت سر گذاشتند.

رشد قیمت سهام تا چه زمانی؟
مدت‌هاست که با سیل جریان نقدینگی در بازار سهام شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها هستیم. در این شرایط برخی از تحلیلگران عنوان کردند با توجه به تداوم شرایط موجود و رشد غیرقابل تصور قیمت‌ها، شاید این سطح از نقدینگی دیگر توان رشد‌های بیشتر در کلیت بازار را نداشته باشد.
در حال حاضر تنها در ۲۷ روز کاری که از سال جدید پشت سر گذاشته‌ایم، شاخص کل بورس تهران ضمن پشت سر گذاشتن چهار اَبَرکانال صعودی، با رشد ۸۶ درصدی نیز همراه شد. رشدی که شاید پیش از این بیشتر شبیه رویا بود و در مخیله هیچ بورس‌بازی نمی‌گنجید. اما این تنها شاخص کل نیست که به رشد ادامه می‌دهد بلکه قریب به اتفاق سهام و صنایع بازار نیز رشد یکدستی را تجربه می‌کنند.
دیروز نیز بیش از نیمی از نماد‌های بورسی سقف قیمت روزانه را تجربه کردند و شاهد صف خرید طولانی در بیش از ۸۰ درصد از نماد‌های بورسی فعال بودیم. این انتظار ۵۴۰۰ میلیارد تومانی برای ورود به گردونه معاملات بورس تهران در شرایطی رقم خورد که نزدیک به ۹۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در دادوستد‌های روزانه جابه‌جا شده بود.
پیش از این نیز در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» تاکید شده بود که برای رشد بیشتر و دسته‌جمعی سهام لازم است ارزش معاملات تغییر کانال دهد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ارزش معاملات روزانه به‌طور متوسط در یک ماه اخیر ۲۷/ ۰ درصد از ارزش کل بازار را شامل می‌شود.
در حال حاضر ارزش کل بورس تهران از ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که در یک حساب سرانگشتی اگر سهام شناور آن را متوسط ۲۰درصد بگیریم، یعنی ظرف سهام کمتر از ۷۳۰ هزار میلیارد تومان است. در نتیجه برای حفظ این سطح از ارزش بازار روزانه باید بیش از ۵/ ۸ هزار میلیارد تومان سهم بین فعالان بازار دست به دست شود.
به عبارت دیگر اگر مبنا را بر تداوم رشد شاخص کل و در نتیجه ارزش کل بازار بگذاریم، ارزش معاملات نیز باید بتواند این نسبت را حفظ کند. برای رشد بیشتر نیز طبیعتا به نقدینگی بیشتری نیاز است. البته تمامی این گفته‌ها مشروط بر این است که عرضه و تقاضای سهام نیز تغییر چندانی نکنند. یعنی اگر ریسکی بروز کند و سهامداران بیشتری در بازار فروشنده شوند، بازار سهام نیازمند تقاضای بیشتری برای حفظ سطوح فعلی قیمت‌هاست.

نبض بازار در دستان حقیقی
دیروز بازیگران حقیقی برای سی‌امین روز متوالی در نقش خریدار ظاهر شدند. در این مسیر روز یکشنبه بیش از یک میلیارد و ۸۳۵ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۸ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد که در تاریخ معاملات بازار سهام بی‌نظیر بود. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه چندرشته‌ای صنعتی رقم خورد.
به این ترتیب دیروز ۳۹۵ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز گروه فرآورده‌های نفتی شاهد خالص تغییر مالکیت ۲۹۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. محصولات شیمیایی نیز دیروز مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۲۵۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومانی را رقم زدند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در اولویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. از این رو دیروز حدود ۲۷۰ میلیون و ۶۶۰ هزار سهم «وغدیر» به ارزش ۲۸۳ میلیارد و ۸۳۸ میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در «شبریز» نیز حقیقی‌ها خالص خریدی به میزان ۱۰۲ میلیارد تومان را رقم زدند.
رشد متوالی شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید