دلار وارد فاز افزایشی شد

دلار وارد فاز افزایشی شد

بته به‌رغم رشد قیمت دلار، بیشتر فعالان عنوان می‌کردند که این ارز در یک دامنه مجاز در نوسان است و تا زمانی که از آن خارج نشود، نمی‌توان از افزایش یا کاهش روز‌های اخیر سیگنال خاصی را برداشت کرد.

کد خبر : ۸۰۰۱۶
بازدید : ۴۵۷۰
دلار وارد فاز افزایشی شد
در سومین روز هفته، دلار وارد فاز افزایشی شد و از مرز ۱۶ هزار تومانی فاصله گرفت. هم زمان در بازار سکه، سکه امامی توانست خود را به مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نزدیک کند. روز دوشنبه، شاخص ارزی ۱۲۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۶ هزار و ۱۳۰ تومان رسید.
سکه تمام بهار آزادی نیز با ۹۵ هزار تومان رشد روی عدد ۶ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان قرار گرفت. گفته می‌شد که حتی پس از ساعت ۳ بعدازظهر، سکه از مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با قدرت عبور کرده و ممکن است این مساله روند بازار در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

نوسان مجاز در بازار ارز
یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت سکه، رشد ارزش طلای جهانی بود که تا ساعت ۴ بعدازظهر در کانال هزار و ۷۰۰ دلاری پیشروی کرده و به عدد هزار و ۷۱۰ دلار رسیده بود. با این حال، محرک اصلی فلز گرانبهای داخلی همان افزایش بهای دلار بود.
البته به‌رغم رشد قیمت دلار، بیشتر فعالان عنوان می‌کردند که این ارز در یک دامنه مجاز در نوسان است و تا زمانی که از آن خارج نشود، نمی‌توان از افزایش یا کاهش روز‌های اخیر سیگنال خاصی را برداشت کرد.
شاخص ارزی در سال ۹۹ از یکسو توان عبور از سطح مقاومتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نداده است و از سوی دیگر هنگام پایین رفتن از سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، مورد حمایت معامله‌گران واقع شده است.
در هفته‌های اخیر البته این دامنه مجاز محدودتر شده است و معامله‌گران اجازه نمی‌دهند قیمت از مرز ۱۶ هزار تومانی پایین‌تر برود، هر چند توان آن هم در بازار دیده نشده است که بتوانند قیمت را از محدوده ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی عبور دهند. در واقع می‌توان گفت: معامله‌گران در هفته‌های اخیر در یک دامنه مجاز نوسان‌گیری می‌کنند.
به‌طور معمول، زمانی نوسان‌گیری در یک دامنه محدود رخ می‌دهد که تقاضا و عرضه خاصی وجود ندارد و در این بین، نوسان‌گیران سعی می‌کنند با تاکتیک‌های سنتی خود در یک دامنه محدود کسب سود کنند. تا زمانی که سمت تقاضای وارداتی یا سفته‌بازی تقویت نشود و بازارساز نیز با همین روند کنونی عرضه را ادامه دهد، نمی‌توان انتظار تغییر روند خاصی را در بازار داشت.

در این میان، عده‌ای از فعالان باور دارند، دلیل رشد قیمت دلار در روز دوشنبه ناشی از تحرک نوسان‌گیران و معامله‌گران فنی نبود، بلکه به حرکت افزایشی نرخ حواله درهم برمی‌گشت. دیروز نرخ حواله درهم از محدوده ۴ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کرد و از نظر برخی فعالان، محرکی برای افزایش خرید‌ها در بازار داخلی شد.
نوسانات نرخ حواله درهم مدت‌هاست که به دقت توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و حتی می‌توان گفت: اولین متغیری که در ابتدای روز در بازار داخلی مورد توجه قرار می‌گیرد، چگونگی شروع معاملات درهم است.

دیگر عاملی که در روز گذشته به افزایش قیمت دلار کمک کرد، افزایش ارزش این ارز در کشور‌های همسایه بود. با این حال، عده زیادی از فعالان باور دارند تا زمانی که قیمت این ارز زیر سطح ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد، نمی‌توان از تغییر مسیر بازار صحبت کرد.
به باور آنها، ممکن است نوسان گیران همچنان به دنبال کسب سود در یک دامنه مجاز باشند و قبل از اینکه قیمت به سطح ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی برسد، اقدام به فروش کنند.

با وجود تمام این تفاسیر، سکه تمام بهار آزادی در روز دوشنبه افزایش قیمت دلار را جدی گرفت و گام بلندی را به سوی مرز ۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برداشت. حتی گفته می‌شد که پس از ساعت ۴ بعدازظهر دیروز نیز قیمت سکه به بالای مرز یاد شده رفت و ممکن است اثر خود را در شروع معاملات روز سه‌شنبه بگذارد.
البته در سال ۹۹ سکه همواره برای عبور قوی از مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با مقاومت جدی معامله‌گران مواجه شده است. با این حال، بسیاری از معامله‌گران با توجه به نوسان شدید در انتهای روز دوشنبه انتظار دارند فلز گرانبهای داخلی روز سه‌شنبه را نیز با افزایش قیمت آغاز کند و با قدرت از مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید