علت لرزش بدن و راه‌های درمان آن

علت لرزش بدن و راه‌های درمان آن

عده زیادی از مردم لرزش دست‌ها را در خود احساس می‌کنند. خفیف بودن این لرزش مشکلی برای افراد ایجاد‌نمی‌کند، اما زمانی این مسئله جدی می‌شود که در صورتی که لرزش بدن با گذشت زمان از بین نرود.

کد خبر : ۸۰۰۲۸
بازدید : ۱۱۸۲۶
علت لرزش بدن و راه‌های درمان آن
لرزش در اصطلاح پزشکی رعشه نامیده می‌شود. امکان مشاهده این مشکل در تمام نقاط بدن وجود دارد. با وجودی که لرزش بدن بیشتر در بین افراد مسن مشاهده می‌گردد، این شرایط ممکن است در هر سنی برای افراد ایجاد شود.
عده زیادی از مردم لرزش دست‌ها را در خود احساس می‌کنند. خفیف بودن این لرزش مشکلی برای افراد ایجاد‌نمی‌کند، اما زمانی این مسئله جدی می‌شود که در صورتی که لرزش بدن با گذشت زمان از بین نرود، احتمالاً علت ایجاد آن وجود یک مشکل خاص در ارتباط با وضعیت سلامت بدن است.
در این موارد برای پیدا کردن ریشه اصلی لرزش بدن، لازم است به مطب پزشک مراجعه شود. دکتر محمد روحانی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی وعضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی ایران در این‌باره می‌گوید: شایع‌ترین اختلال حرکتی بدن که درافراد مشاهده می‌شود، لرزش است و تقریبا همه افراد درجاتی از لرزش را تجربه کرده اند به طور مثال در هنگام بروز هیجان لرزش سر و دست معمولا مشاهده می‌شود.
دکترروحانی خاطرنشان کرد: لرزش ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما سن شایع لرزش، میانسالی و پیری می‌باشد. بالا رفتن سن یکیازعوامل اصلی لرزش درافراد است به گونه‌ای که در بسیاری ازافراد مسن درجاتی از لرزش دست و در برخی موارد لرزش صدا مشاهده می‌شود.
این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب عنوان کرد: لرزش وابسته به سن، اغلب جنبه ارثی دارد و در نسل‌های متفاوت یک خانواده می‌توان آن را مشاهده کرد البته درجات و ناحیه‌ای را که درگیر می‌کند ممکن است در این افراد متفاوت باشد به طورمثال در فردی با بالا رفتن سن، سرش مبتلا به لرزش می‌شود و فرد دیگر دستش دچار لرزش می‌شود.
وی اظهار کرد: لرزش ارثی ممکن است در نسل‌های بعد در سنین پایین‌تر مشاهده شود به طور مثال فرد جوانی به دلیل لرزش به پزشک مراجعه کند در صورتی که پدر بزرگش نیز دچار لرزش است.

دکتر روحانی بیان کرد: بسیاری از افراد وقتی دچار لرزش دست می‌شوند به اشتباه فکر می‌کنند که به بیماری پارکینسون مبتلا شده اند در صورتی که باید گفت: اگر چه لرزش یکی ازعلایم شایع بیماری پارکینسون است، اما هرلرزشی به دلیل ابتلا به این بیماری نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب اضافه کرد: در افراد مبتلا به پارکینسون لرزش بدین صورت است که این افراد اکثرا در حالت استراحت و به صورت یک طرفه و ناتقارن دچار لرزش می‌شوند در حالی که لرزش ارثی و وابسته به سن در حالت انجام کار و خصوصا در هنگام انجام کار‌های ظریف مانند اصلاح صورت، نوشیدن آب و سوپ خوردن اکثرا لرزش دست مشاهده می‌شود.
وی تاکید کرد: جهت افتراق دادن بین لرزش وابسته به سن و بیماری پارکینسون نکته بسیار مهم این است که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون حرکات کندی ممکن است در صورت، دست یا پا از خود نشان دهند، ولی در بیماران مبتلا به لرزش ارثی و وابسته به سن این حرکات مشاهده نمی‌شود.
دکترروحانی اظهار داشت: لرزش ارثی یا وابسته به سن اغلب خوش خیم هستند به گونه‌ای که در انجام کار‌های روزمره خللی ایجاد نمی‌کنند و فقط در موقع هیجان لرزش شان بیشتر می‌شود و نیازی به درمان دارویی و مراجعه به پزشک ندارند.
این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب اظهارکرد: در مواقع بسیار اندکی ممکن است لرزش در افراد مسن، شدت یابد و فرد را درانجام امورروزمره مانند نوشتن، نوشیدن آب دچار مشکل نماید که در اینصورت این افراد جهت درمان و کنترل باید به پزشک مراجعه کنند.
این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب ابراز داشت: برای تشخیص اختلال لرزش، پزشک متخصص مغز و اعصاب، با انجام یک سری معاینات، عملکرد سیستم عصبی، مهارت‌های حسی و انجام حرکات ارادی فرد را بررسی می‌کند تا احتمال برخی بیماری‌های مشابه را بررسی کند.
دکتر روحانی افزود: در طول ارزیابی فیزیکی فرد مبتلا به لرزش، پزشک متخصص مغزو اعصاب، لرزش را بر اساس برخی از یافته‌ها مانند اینکه آیا لرزش زمانی رخ می‌دهد که عضلات در حال حرکت هستند یا استراحت، محل لرزش در یک طف بدن است یا دو طرف بدن این لرزش رخ می‌دهد و ظاهر لرزش بر اساس دامنه گسترش و فرکانس مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس تصمیم نهایی برای درمان یا کاهش لرزش گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: پزشک متخصص همچنین انجام آزمایش خون یا ادرار را در جهت تشخیص علت متابولیک و بررسی برخی از دارو‌ها که می‌تواند باعث بروز لرزش در افراد شود، توصیه نماید. این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب اظهارداشت: پزشک ممکن است انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص مشکلات عصبی و عضله که باعث بروز لرزش در افراد می‌شود، توصیه نماید.

دکترروحانی با بیان این نکته که " پیدا کردن یک درمان مناسب برای بیماری لرزش بستگی به تشخیص دقیق علت ایجاد کننده آن دارد"، بیان کرد: اگرچه برای اکثر لرزش‌ها درمان قطعی وجود ندارد و در بیشتر موارد جهت کنترل آن اقدام می‌شود، اما در مواقعی که لرزش، تداخل درانجام امور روزمره ایجاد نماید با مراجعه به پزشک در مرحله ابتدایی دارو درمانی توصیه می‌شود، ولی در برخی مواقع که به وسیله دارو درمانی، فرد بهبود نیابد ممکن است نیاز به جراحی باشد.

وی افزود: به صورت کلی مهمترین درمان جراحی برای افراد مبتلا به لرزش، کاشت الکترود در هسته‌های عمقی مغز می‌باشد که در حال حاضر در داخل کشوربا بهترین امکانات این عمل انجام می‌شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیان کرد: علی رغم شیوع بالای لرزش در جامعه بیشتر آن‌ها از نوع ارثی و وابسته به سن است و نیازی به درمان و جراحی نیست و خللی در انجام امور روزمره افراد ایجاد نمی‌کند.
دکتر روحانی در پایان گفت::اگرچه لرزش، تهدید کننده زندگی نیست، ولی نوعی معلولیت (عدم توانایی انجام برخی کارها) به حساب می‌آید و باید با شناخت علل بروز آن، احتمال رخ دادن آن را به حداقل میزان ممکن رساند.
منبع: روزنامه آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید