آخرین "ابَر‌ماه" سال ۲۰۲۰

آخرین "ابَر‌ماه" سال ۲۰۲۰

ابَرماه آوریل، در سنت‌های محلی «ماه صورتی» نامیده می‌شود که امسال به لطف هوای پاک (ناشی از قرنطینه) و بدون ابر، آسمان بریتانیا را روشن کرد.

کد خبر : ۸۰۰۴۳
بازدید : ۵۸۲۴
آخرین
روز ۷ ماه می، ماه کامل برای چهارمین ماه متوالی در ۳۶۰ هزار کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت که به آن «ابر ماه» گفته می‌شود
در این هفته برای آخرین بار در سال ۲۰۲۰ شاهد پدیدار شدن «ابَر‌ماه» خواهیم بود که فرصت نهایی برای دیدن ماه کامل در بزرگ‌ترین و روشن‌ترین صورت آن است. این رویداد نادر آسمانی که رسما به آن «perigean moon» گفته می‌شود، شرایطی است که ماه در مدار ماهیانه خود در نزدیک‌ترین نقطه به کره زمین قرار می‌گیرد.

روز ۷ ماه می، ماه کامل برای چهارمین ماه متوالی در ۳۶۰ هزار کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت که در این شرایط به آن «ابر ماه» اطلاق می‌شود.

در این فصل از سال نیز ماه را طبق سنت، «ماهِ گل» یا «گل ماه» می‌نامند، که با پدیدار شدن شکوفه درختان در نیمکره شمالی همزمان است.

ابَرماه آوریل، در سنت‌های محلی «ماه صورتی» نامیده می‌شود که امسال به لطف هوای پاک (ناشی از قرنطینه) و بدون ابر، آسمان بریتانیا را روشن کرد. به همین دلیل، حتی بدون استفاده از تلسکوپ یا دوربین، پست و بلندی‌های ماه و دیگر خصوصیاتش به خاطر نزدیکی آن به زمین، قابل رویت بود.

ماه در آوریل به خاطر خطای دید، در هنگام طلوع و غروب در کنار ساختمان‌ها و دیگر موانع در افق، بزرگتر از معمول به نظر می‌رسید.

اَبر ماه می‌همچنین به خاطر تشدید قوه جاذبه‌اش، روی اقیانوس‌های کره زمین نیز تاثیر می‌گذارد و موجب جذر و مد‌های بزرگتری در روز‌های پس از نزدیکی‌اش به کره زمین خواهد شد. این پدیده می‌تواند در صورت وجود هوای طوفانی، موجب بروز سیل در نواحی ساحلی شود.

سازمان هواشناسی بریتانیا اما، می‌گوید که انتظار نمی‌رود هوای اوایل ماه می‌امسال ناآرام باشد. سازمان هواشناسی می‌گوید: «هرچند در این فصل سال نمی‌توان هوا را با اطمینان پیشبینی کرد، اما محتمل‌ترین وضعیت احتمالی، ترکیبی ازعمدتا هوای خشک با مواردی متغیر است.»

«در پایان این دوره، نشانه‌هایی حاکی از برقراری هوای متغیر در شمال بریتانیا و هوای خشک در جنوب کشور است.»
منبع: ایندیپندت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید