شتاب دلار تندتر شد

شتاب دلار تندتر شد

با اینکه شتاب رشد قیمت دلار در روز پنجم هفته افزایش یافت، همچنان در برابر عبور از نقطه مقاومتی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی ناکام ماند. شاخص ارزی تنها در اوایل فروردین‌ماه توانسته بود قیمت بالاتری را به ثبت برساند.

کد خبر : ۸۰۱۰۳
بازدید : ۵۹۲۰
شتاب دلار تندتر شد
روز چهارشنبه، سرعت رشد دلار بیشتر شد و سکه از یک کانال مهم قیمتی عبور کرد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز ۱۳۵ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۶ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. این رشد در شرایطی به ثبت رسید که این ارز روز سه‌شنبه تنها ۵ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.
با اینکه شتاب رشد قیمت دلار در روز پنجم هفته افزایش یافت، همچنان در برابر عبور از نقطه مقاومتی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی ناکام ماند. شاخص ارزی تنها در اوایل فروردین‌ماه توانسته بود قیمت بالاتری را به ثبت برساند.

در حالی که دلار نتوانست از سد مقاومتی پیش روی خود عبور کند، سکه تمام‌بهار آزادی رکورد جدیدی را ثبت کرد و از کانال ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی عبورکرد. دیروز فلز گرانبهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان رسید.
فلز گرانبهای داخلی در تمام ادوار گذشته چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود. رفتن سکه به سقف تاریخی انتظارات افزایشی را تا حدی در بازار بالا برد، خصوصا آنکه این افزایش پشتوانه‌ای هم از سوی طلای جهانی نداشت. دیروز طلای جهانی حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر در گیر و دار مرز هزار و ۷۰۰ دلاری بود و افزایش خاصی نداشت.

همچنین دیروز قیمت دلار در بازار داخلی تنها ۸ دهم درصد رشد کرد، حال آنکه بازدهی سکه به ۵/ ۱ درصد می‌رسید که حدودا دو برابر رشد قیمت شاخص ارزی بود. این موضوع نشان می‌داد که رشد قیمت سکه تنها از سوی افزایش قیمت دلار نیز حمایت نمی‌شده است و عوامل دیگری در افزایش قیمت آن نقش داشته‌اند.
برخی رشد قیمت سکه را ناشی از تقویت یکباره سمت تقاضا می‌دانستند؛ از نظر آنها، تقاضای جدیدی وارد بازار سکه شده است که قیمت‌ها را تحریک می‌کند؛ در مورد اینکه دلیل ورود این تقاضا به بازار چه بوده است، توافق نظری در میان معامله‌گران وجود نداشت؛ عده‌ای باور داشتند، بالا رفتن ارزش سکه در معاملات بورس کالا انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ دیروز سکه تمام‌بهار تحویلی یک‌روزه رفاه در حوالی محدوده ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قرار داشت.
در این میان، عده‌ای از فعالان باور داشتند، برخی از سرمایه‌ها به جای بازار سهام که شاخص کل بورس به مرز حساس یک میلیونی رسیده است، ترجیح می‌دهند که وارد بازار‌های دیگر شوند و دارایی‌ای که نقدشوندگی راحتی برای آن‌ها دارد، سکه است.
البته دلار هم خاصیت نقدشوندگی مناسبی دارد، ولی به‌دلیل محدودیت‌های قانونی، بسیاری از فعالان ترجیح می‌دهند که به جای دلار، سکه خریداری کنند.

جدا از این نگاه‌ها عده‌ای از فعالان باور دارند آنچه موجب شد که فلز گرانبهای داخلی رشد بیشتری را نسبت به بازدهی دلار تجربه کند، ورود معامله‌گران فنی به بازار بود. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، پس از اینکه سکه موفق شد سطح مقاومتی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را با قدرت بشکند، انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی فعال‌تر و انگیزه آن‌ها برای ورود به بازار بیشتر شد.
در مجموع می‌توان گفت، بالا بودن ارزش سکه رفاه در بورس کالا، ورود سرمایه‌های جدید به بازار سکه که از رفتن به بازار سهام هراس دارند و ورود معامله‌گران فنی سه عاملی بودند که کمک کردند سکه تمام رشد بیشتری را نسبت به افزایش قیمت دلار تجربه کند. در مورد دلار نیز گفته می‌شد که دلیل اصلی رشد قیمت این ارز، صعود نرخ حواله درهم بود.
دیروز نرخ حواله درهم از مرز ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد؛ با توجه به این سطح قیمتی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به بالای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان برود؛ با این حال احتمالا یا میزان عرضه در بازار بالا بوده است یا اینکه میزان تقاضا به اندازه‌ای کشش نداشته است که دلار را از سطح مقاومتی عبور دهد. معامله‌گران دلار دیروز به افزایش ۱۳۵ تومانی اکتفا کردند.

دیروز در بازار‌های جهانی هم تا ساعت ۴ بعدازظهر اتفاق خاصی حداقل برای طلا رخ نداد و بیشتر در حوالی مرز هزار و ۷۰۰ دلاری معامله شد. طلا در انتهای هفته در صورتی که احتیاط‌ها کنار برود، می‌تواند نوسان زیادی را تجربه و سیگنال قطعی خود را به بازار سکه ارسال کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید