جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ پراید دوباره برمی گردد؟

جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ پراید دوباره برمی گردد؟

رحمانی وزیر صمت، در موضع گیری خود احتکارکنندگان را علت افزایش قیمت پراید معرفی کرده و از نهادهای زیرمجموعه خود خواسته تا با احتکارکنندگان برخورد کنند. البته او توپ را به زمین سایت های خرید و فروش آنلاین خودرو وبرخی دیگر از سایت ها انداخته و خواستار پیگیری، شناسایی و برخورد قاطع و قانونی از طریق مراجع نظارتی و قضایی با سایت های اینترنتی متخلف که با ارائه قیمت های کاذب فضای بازار را دچار التهاب می‌کنند، شده است. او گفته که این موضوع باید در دستور کار جدی سازمان حمایت قرار گیرد.

کد خبر : ۸۰۱۱۴
بازدید : ۵۵۷۷
جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ پراید دوباره برمی گردد؟
فرادید | اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که شرکت سایپا از توقف تولید دو محصول خودروی پراید خبر داد. اما حالا بررسی قیمت‌های نمایشگاهی و آگهی‌های منتشر شده در سایت‌های خرید و فروش، حکایت از آن دارد که قیمت این خودرو از مرز ۹۰ میلیون تومان هم گذشته است. البته این موضوع با واکنش مدیران شرکت سایپا، مردم و کارشناسان این حوزه مواجه شده است.
به گزارش فرادید، به شکل معمول در دیگر نقاط جهان، هنگامی که خط تولید یک خودروی قدیمی که از فناوری روز برخوردار نیست، متوقف می‌شود، قیمت آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اما حالا با توقف تولید دو مدل پراید قیمت آن‌ها به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

برخی کارشناسان در این باره معتقدند که جوسازی واسطه‌ها و دلالان بازار علت افزایش قیمت غیر منطقی پراید است.

اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت هم در این زمینه معتقد است که دلیل اصلی گران شدن پراید، نبود عرضه خودرو در بازار است. از ابتدای امسال تاکنون خودروسازان عرضه‌ای به آن صورت نداشتند که همین مساله تاثیر روانی در بازار داشته است. آن‌ها می‌گویند حتی با این قیمت شاهد خرید و فروش‌های اندک پراید در سطح بازار هستیم که آن هم سرمایه‌گذاران و دلالان هستند و نه مصرف کنندگان واقعی.

برخی از کارشناسان حوزه خودرو هم ستاد تنظیم بازار را مقصر می‌دانند و می‌گویند که شایعه افزایش قیمت خودرو و عدم تصمیم گیری در زمینه قیمت گذاری خودرو، در روز‌های گذشته تأثیر روانی شدیدی بر بازار داشته است. این کارشناسان معتقدند که مقصر تاخیر سه ماهه در ابلاغ قیمت خودرو‌ها در سال ۹۹ و جو روانی بازار، ستاد تنظیم بازار است.
در این میان دسته ای دیگر از کارشناسان ضعف مدیریتی را علت افزایش قیمت پراید دانسته اند. آن ها می گویند "وقتی اعلام می‌شود خودرویی همچون پراید از خط تولید خارج خواهد شد باید جایگزینی برای آن معرفی شود، اما وقتی جایگزینی نیست و عرضه محدود است قیمت‌ها سیر صعودی پیدا می‌کند. "
در مقابل عده ای دیگر از کارشناسان خودروسازان را مقصر اصلی افزایش قیمت پراید معرفی کرده اند. امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که "خودروسازان در این زمینه مقصرند و با کم کردن میزان عرضه، به دنبال افزایش قیمت هستند."
او می گوید "وقتی خودروسازان بزرگ کشور حالت انحصاری پیدا کرده‌اند، چنین شرایطی دور از ذهن نیست."
جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ پراید دوباره برمی گردد؟

واکنش وزارت صمت به افزایش قیمت پراید

پس از انتقاد‌های گسترده به افزایش قیمت غیر منطقی پراید، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موضع گرفتند. رضا رحمانی وزیر صمت دراین باره گفته است که "با قیمت‌های غیرمتعارف و فاصله‌دار بازار آزاد خودرو قاطعانه برخورد خواهد شد. "

رحمانی در موضع گیری خود احتکارکنندگان را علت افزایش قیمت پراید معرفی کرده و از نهاد‌های زیرمجموعه خود خواسته تا با احتکارکنندگان برخورد کنند.

البته او توپ را به زمین سایت‌های خرید و فروش آنلاین خودرو وبرخی دیگر از سایت‌ها انداخته و خواستار پیگیری، شناسایی و برخورد قاطع و قانونی از طریق مراجع نظارتی و قضایی با سایت‌های اینترنتی متخلف که با ارائه قیمت‌های کاذب فضای بازار را دچار التهاب می‌کنند، شده است. او گفته که این موضوع باید در دستور کار جدی سازمان حمایت قرار گیرد.

او برای حل این موضوع از سازمان حمایت خواسته تا با رفع موانع ثبت نام متقاضیان در سایت‌های فروش خودروسازان داخلی، شرایط برای رفع نیاز مصرف‌کنندگان واقعی خودرو‌های تولید داخل تسهیل و دست سوداگران از سر مصرف‌کنندگان کوتاه شود.

در این میان سازمان بازرسی کل کشور هم در نامه‌ای به وزیر صمت، اعلام کرده که "افزایش و اصلاح قیمت خودرو‌ها باید مشروط به تضمین عواملی همچون جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، توجه به زنجیره تأمین، انجام تعهدات، افزایش خدمات پس از فروش، لزوم داخلی سازی و کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت از ناحیه خودروسازان، انجام شود. "

جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ پراید دوباره برمی گردد؟

تولید پراید دوباره شروع می‌شود؟

پس از بازتاب گسترده افزایش قیمت خودروی پراید، مسئولان شرکت سایپا واکنش نشان دادند و گفتند که اگر افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند، تولید پراید را از سر خواهیم گرفت. کاظمی معاون بازاریابی وفروش سایپا دراین باره گفته است که " تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت. "

البته او گفته که "تولید مجدد خودرو پراید مستلزم دریافت مجوز‌های لازم از نهاد‌های ذیربط از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست و پلیس راهور است که در صورت صدور این مجوز‌ها و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار، سایپا آمادگی عرضه دوباره پراید را دارد. "

او درباره افزایش غیر منطقی قیمت پراید هم گفته است که "متاسفانه اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داده و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است. "

با این حال معاون فروش سایپا گفته که افزایش قیمت این خودرو هیچ ارتباطی با شرکت خودروسار ندارد. کاظمی مقصر اصلی را جوسازی و نقش‌آفرینی واسطه‌های بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید و قیمت سازی سایت‌های مجازی معرفی کرده است.

علت اصلی افزایش قیمت پراید هر چه که باشد، باید چاره‌ای برای آن اندیشید. با این وجود باید نشست و دید که آیا وزارت صمت می‌تواند افسار افزایش قیمت غیرمنطقی پراید و دیگر محصولات را با ارائه راهکار در دست بگیرد، یا همچنان پراید به سمت گران شدن می‌تازد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید