عبور شاخص بورس از یک میلیون واحد؛ رشد شاخص تا کجا ادامه دارد؟

عبور شاخص بورس از یک میلیون واحد؛ رشد شاخص تا کجا ادامه دارد؟

سرمایه گذاران بورس نگران ریزش بزرگ بورس هستند و عبور شاخص بازار سرمایه از مرز یک میلیون، بر این نگرانی افزوده است.  امیر باقری کارشناس بازار سرمایه معتقد است که "از چند روز آینده مسیر سهام از یکدیگر جدا خواهند شد و دیگر با کلیت رشد در سهام همه شرکت‌های حاضر در بورس مواجه نخواهیم بود."

کد خبر : ۸۰۱۵۹
بازدید : ۵۸۰۱
عبور شاخص بورس از یک میلیون واحد؛ رشد شاخص تا کجا ادامه دارد؟
فرادید | در حالی که شاخص کل بازار، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته را با اصلاح گذراند، اما با آغاز معاملات در روز شنبه ۲۰ اردیبهشت، مجددا وارد مسیر صعودی شد و توانست عدد مقاومت یک میلیون واحد را بکشند. شاخص کل در این معاملات با رشد ۴٫۳۳ درصدی، موفق شد وارد کانال یک میلیون واحدی شود.

به گزارش فرادید، شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۴۲ هزار و ۲۹۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص برای نخستین بار به رقم یک میلیون و ۲۰ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز در معاملات امروز همسو با شاخص کل رشد کرد و با افزایش ۱۱ هزار و ۲۵۱ واحدی (۳٫۶۵ درصدی) به پله ۳۱۹ هزار و ۳۸۵ واحد رسید. فولاد، فارس و پارس به ترتیب با ۲۷۹۹، ۲۰۶۳ و ۱۹۸۸ واحد بیشترین تاثیر را در مثبت شدن شاخص داشتند. گروه شیمیایی در ردیف اول برترین گروه‌های صنعت امروز قرار گرفت و در پی آن همان گونه که کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند دو گروه فلزات اساسی و بانک‌ها قرار داشتند.

در مقابل نماد سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) با ۸۶ واحد، شیشه همراه (کهمدا) با ۴۹ واحد، بیمه ملت (ملت) با ۳۱ واحد، صنایع آذرآب (فاذر) با ۲۸ واحد، عمران و توسعه فارس (ثفارس) با ۲۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.

تعداد معاملات در ابتدای هفته به یک میلیون و ۹۱ هزار رسید که طی آن، شش میلیارد و ۵۹۶ میلیون برگه سهم با ارزشی بالغ بر ۱۰٫۱ هزار میلیارد تومان خریدوفروش شد و در پی آن ارزش بازار امروز به ۳۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

اگرچه کارشناسان از مدت‌ها قبل، ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون واحد را برای بازار یک مقاومت می‌دانستند و معتقد بودند برای شکسته شدن مقاومت این کانال بازار اصلاحی را تجربه خواهد کرد، اما سرانجام بعد از اصلاحی کوتاه در بازار هفته گذشته به کمک حجم گسترده نقدینگی، دماسنج بازار سرمایه از سد یک میلیون واحد عبور کرد.
عبور شاخص بورس از یک میلیون واحد؛ رشد شاخص تا کجا ادامه دارد؟
نقشه بازار بورس، شنبه 20 اردیبهشت

شاخص از ابتدای سال تاکنون، بازدهی بیش از ۹۹ درصد را برای سهامداران به ارمغان آورد. بورس تهران در کل سال ۹۸، بازدهی ۱۷۸ درصدی را ثبت کرده بود که نشان می‌دهد، عطش بورس برای رکوردشکنی در سال جاری تندتر شده است. بورس در ماه جاری، یک بازدهی تاریخی را ثبت کرده است. تا بیستم اردیبهشت بازدهی بورس تهران از ۴۷ درصد گذشته است که بیش از کل فصل زمستان سال ۹۸ است.

با این حال سوالی که ذهن سرمایه گذاران حوزه بورس را به خود مشغول کرده، این است که رشد شاخص تا کجا ادامه می‌یابد؟

رشد شاخص تا کجا ادامه دارد؟

سرمایه گذاران بورس نگران ریزش بزرگ بورس هستند و عبور شاخص بازار سرمایه از مرز یک میلیون، بر این نگرانی افزوده است. امیر باقری کارشناس بازار سرمایه معتقد است که "از چند روز آینده مسیر سهام از یکدیگر جدا خواهند شد و دیگر با کلیت رشد در سهام همه شرکت‌های حاضر در بورس مواجه نخواهیم بود."

باقری در پیش‌بینی روز‌های آینده بازار سرمایه گفته است "سهامی که برپایه نقدینگی و عملیات سفته‌بازی رشد‌های چندبرابری را تجربه کرده بودند وارد فاز اصلاح شوند، اما رشد در بدنه بازار یعنی سهم‌های بزرگ بازار ادامه‌دار خواهد بود. سهام شرکت‌های بزرگ هم که از رشد حقیقی بر پایه تورم و صورت‌های مالی خود جا ماندند مورد اقبال سهامداران در بازار قرار خواهند گرفت و می‌توان بر رشد این سهم‌های بزرگ و شاخص ساز امید داشت.

او می‌گوید "در میان‌مدت و بلندمدت به دلیل استقبال دولت و بانک مرکزی از بورس، ورود نقدینگی حقیقی به بازار تا حد زیادی افزایش یافته که این موضوع به مراتب باعث افزایش حجم معاملات در بازار خواهد شد و زمینه رشد معاملات بازار و زمینه عمق بخشیدن معاملات را فراهم خواهد کرد. "

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است "در چنین بازاری که تعداد زیادی سهامدار وجود دارد و نقدینگی زیادی با این بازار درگیر شده است شاهد افزایش کارایی بازار و و قوام بخشیدن به شاخص‌ها خواهیم بود که به نظر می‌رسد احتمال ریزش و واکنش‌های هیجانی در بازار به مرور زمان کمتر خواهد شد. "

اما در مقابل حمید اعرابی معتقد است که ریسک بازار فوق‌العاده بالا است. او می‌گوید "اگر ریسک بازار را به ۱۰ درجه تقسیم کنیم، در حال حاضر می‌توان گفت: روی عدد ۹ قرار دارد، یعنی ۹ واحد ریسک می‌کنند تا بلکه یک واحد سود ببرند. "

به گفته حمید اعرابی از ابتدای دولت آقای روحانی تا کنون رشد دلار چهار برابر بوده، اما شاخص کل بورس از ۸۰ هزار به نزدیک یک میلیون واحد رسیده، یعنی بیش از ۱۰ برابر رشد کرده، در حالی که طی این مدت قیمت کامودیتی‌ها رشدی نداشته و از آن جایی که بازار سهام ما کامودیتی محور است، این میزان رشد غیرمنطقی به نظر می‌رسد. کامودیتی یعنی اقلام و اجناسی مانند فولاد، مس، نفت و امثالهم که ۹۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند و مابقی شامل خودرو، بانک، بیمه و خدمات است. "

دکتر مهدی فیضی استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز معتقد است که بورس ریزش شدیدی خواهد داشت. او می‌گوید: "

اکنون تنها در سه کشور شاخص بورس مثبت است. در اقتصاد، بورس را دماسنج و آیینه تمام‌نمای موفقیت اقتصادی می‌دانند، اما این وضعیت نشان می‌دهد که این دماسنج واقعیت را نشان نمی‌دهد، زیرا اقتصاد این سه کشور اصلا در وضع خوبی قرار ندارند. بورس ایران قطعا ریزش بسیار شدیدی خواهد داشت. سناریو بد این است که این ریزش در پایان تابستان همراه با بروز تورم حاصل از سیاست‌های جبرانی و حمایتی دولت اتفاق بیفتد. من به شدت نگران ۶ ماه دوم امسال هستم که احتمالا دشوارترین اقتصاد بعد از انقلاب را خواهیم داشت. "
عبور شاخص بورس از یک میلیون واحد؛ رشد شاخص تا کجا ادامه دارد؟

نقدینگی بازار تمام می‌شود؟

حمید اعرابی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اگر بازار بخواهد با این روش پیش برود، دو تا چهار هفته دیگر بیشتر دوام نخواهد آورد و ورود نقدینگی به بازار متوقف می‌شود. او در استدلال این موضوع می‌گوید: "ما یک تئوری به نام تئوری پول داریم، این نظریه می‌گوید ۳۰ تا ۳۵ درصد نقدینگی در دست افراد حقیقی و مابقی آن دست افراد حقوقی و نهاد‌ها است. در اقتصاد ایران کل نقدینگی دست اشخاص بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و ما اگر فرض را بر این بگذاریم که ۳۰ درصد مردم وارد بورس شوند، رقمی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. البته از این رقم حداکثر ۷۰ درصد وارد بازار خواهد شد و مابقی آن برای خرید مایحتاج خانوار‌ها ذخیره می‌شود. "

او در ادامه می‌گوید: "سرانه سپرده‌های مردم بین ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان است و اگر فرضاً ۴ میلیون تومان آن را برای خرید سهام اختصاص دهند، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تبدیل به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. از ابتدای سال گذشته تا کنون حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان وارد این بازار شده است. با ورود سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر وارد می‌شود؛ بنابراین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر وجود دارد که می‌تواند وارد بازار شود. آن هم بازاری که قیمت سهم‌های آن ۱۰ برابر شده و این رقم توانایی نگهداری آن را ندارد. از آنجایی که ورود نقدینگی به بازار به‌طور روزانه رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان است، به نظر من اگر بازار بخواهد با این روش پیش برود، دو تا چهار هفته دیگر بیشتر دوام نخواهد آورد. "

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که "حدود ۷۰ درصد نقدینگی کشور شبه‌پول است و به‌صورت سپرده در بانک‌ها قرار دارند و نمی‌تواند وارد بازار شود. از سوی دیگر، نهایتاً ۳۰ درصد افراد وارد بازار خواهند شد، در نتیجه تنها هفت تا هشت درصد کل نقدینگی می‌تواند وارد بازار شود. "
اعرابی با اشاره به اینکه ارزش بازار به دو برابر رقم نقدینگی رسیده است، می‌گوید: "اگر همه بخواهند سهم خود را بفروشند، پولی برای خرید آن وجود ندارد، به بیان ساده فرضاً دو واحد پول و چهار واحد سهام وجود دارد و اگر سهم‌ها بخواهد تبدیل به پول شوند، تنها ظرفیت دو واحد تبدیل آن وجود دارد. "

بازار بورس حباب دارد؟

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که بازار سرمایه اکنون درگیر یک حباب بزرگ شده است. حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این رابطه معتقد است که "حباب بزرگی در بورس ایجاد شده است که با اصول علم اقتصاد در تعارض جدی قرار دارد و حضور برای افرادی که سرمایه‌های خرد دارند، لطمه‌های جدی‌ای وارد می‌کند. اگر منابع بازار سرمایه وارد بازار‌های دیگری برای سفته‌بازی و سوداگری شود، می‌تواند وضعیت اقتصادی را آشفته‌تر کند. در این شرایط، باید منابع بازار سرمایه ساماندهی شود و به سمت فعالیت‌های مولد حرکت کند تا در اینصورت تا حدودی از آثار تورمی جلوگیری شود. "

او در ادامه می‌گوید: " در اقتصادی که فعالیت‌های غیرمولد بسیار سودآور باشند، سرمایه به سمت تولید حرکت نخواهد کرد و این امر از طریق نظام مالیاتی محقق خواهد شد. برای اینکه از حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به بازار‌های سوداگرایانه جلوگیری شود، راهی جز فعال شدن نظام مالیاتی نیست و باید از درآمد‌های فعالیت‌های غیرمولد مالیات گرفته شود تا منابع بازار سهام به سمت تولید حرکت کند. ".

اما در مقابل محمودرضا خواجه نصیرریال عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران می‌گوید که "نمی‌توان کلمه حباب را به کل رشد شاخص بورس نسبت داد، اما شاهد تعدادی از شرکت‌ها در بورس هستیم که سال گذشته بیش از ١٠ تا ٢٠ برابر رشد کردند و زمانی که این شرکت‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم شاهد هستیم که بخش زیادی از این شرکت‌ها از نسبت قیمت به درآمد یا نسبت قیمت به فروش بسیار بالایی برخوردارند. "

به گفته وی، در بازار شاهد برخی از شرکت‌های زیان‌ده هستیم که سال گذشته قیمت آن‌ها تا ۲۴ برابر افزایش یافته است، این نکات از جمله مسایل نگران کننده برای کارشناسان بازار محسوب می‌شوند.

خواجه نصیر معتقد است، این مسایل به همه شرکت‌ها اطلاق نمی‌شود بلکه شاهد حضور برخی از شرکت‌های بزرگ در بازار هستیم که نسبت قیمت به درآمد، فروش و سود آن‌ها معقول نیست و سرمایه‌گذاری در آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید