رقبای ماقبل آی‌فون

رقبای ماقبل آی‌فون

اگرچه تصور بسیاری از کاربران بر این است که اولین گوشی مجهز به نمایشگر لمسی سال‌های نخست ۲۰۰۰ میلادی عرضه شد، اما حقیقت آن است که اولین مدل از این خانواده در سال ۱۹۹۴ در اختیار کاربران قرار گرفت.

کد خبر : ۸۰۲۲۹
بازدید : ۹۰۱۹
هرگاه حرف از گوشی‌های هوشمند و ورود آن‌ها به زندگی انسان‌ها به میان می‌آید، بی‌تردید از گوشی‌های آی‌فون به‌عنوان یکی از مهم‎ترین دستگاه‌ها در این زمینه یاد می‌شود.

اگرچه قابلیت‌های بی‌شماری در اولین آی‌فون تعبیه شده بود، اما یکی از نوآوری‌های اصلی این گوشی‌هانمایشگر لمسی مولتی تاچ آن‌ها بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی و در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان قرار گرفت. پیش از آن، بسیاری از گوشی‌ها از دکمه‌های فیزیکی در کنار نمایشگر لمسی خود بهره می‌بردند و برخی نیز به قلم استایلوس مجهز بودند.

با این حال، چند مدل گوشی نیز قبل از ورود آی‌فون‌ها به بازار از نمایشگر‌های لمسی برخوردار بودند که مورد استقبال خریداران قرار گرفتند. با نگاهی به این گوشی‌ها می‌توان دریافت که فناوری در یک دهه پیش، تا چه اندازه محدود بود. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به چهار گوشی مجهز به نمایشگر لمسی قبل از ورود گوشی‌های آی‌فون به بازار.
رقبای ماقبل آی‌فون
آی‌بی‌ام سیمون - IBM Simon
اگرچه تصور بسیاری از کاربران بر این است که اولین گوشی مجهز به نمایشگر لمسی سال‌های نخست ۲۰۰۰ میلادی عرضه شد، اما حقیقت آن است که اولین مدل از این خانواده در سال ۱۹۹۴ در اختیار کاربران قرار گرفت.

این گوشی تحت عنوان آی‌بی‌ام سیمون شناخته می‌شود، اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به دستگاه پیجر به نظر می‌رسد و با گوشی‌های امروزی، تفاوت زیادی دارد، اما یک سروگردن از مدل‌های زمان خود بالاتر بود. با این حال، این دستگاه امکان ارسال و دریافت ایمیل، فکس و ... را برای کاربران فراهم می‌کرد.
رقبای ماقبل آی‌فون
نوکیا ۷۷۱۰ - Nokia ۷۷۱۰
در سال‌های نه چندان دور، نام و آوازه گوشی‌های نوکیا در سراسر جهان پیچیده بود. گوشی‌های با طراحی ساده و قیمتی ارزان که از مقاومت بالایی نیز برخوردار بودند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای برقراری ارتباط محسوب می‌شدند.

در سال ۲۰۰۴ بود که نوکیا، سنت‌شکنی کرد و از گوشی جدیدی به نام ۷۷۱۰ پرده برداشت. محصولی که از نمایشگر TFT با نسبت ابعاد ۲:۱ بهره می‌برد. این امکان برای کاربران فراهم شده بود تا در صورت تماس برای پاسخ دادن به تماس‌ها و دسترسی به منو از دکمه‌های فیزیکی استفاده کنند. در این گوشی از مموری ۹۰ مگابایایتی به همراه کارت ۱۲۸ مگابایتی استفاده شده بود.
رقبای ماقبل آی‌فون
ال‌جی پرادا - LG Prada
بعد از ورود نوکیا ۷۷۱۰، محبوبیت گوشی‌هایی شبیه به دستگاه پیجر و همچنین تاشو در میان کاربران افزایش یافت. از این رو، شرکت‌ها تلاش زیادی کردند تا نمونه‌های خود را به بازار عرضه کنند. در این میان، گوشی ال‌جی پرادا یکی از نمونه‌هایی بود که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد.

محصولی که از نمایشگر لمسی ۳ اینچی TFT، حافظه‌ای ۲۵۶ گیگابایتی با قابلیت ذخیره‌سازی تا ۱۰۰۰ مخاطب، ۴۰ فایل صوتی ضبط شده از تماس‌های گرفته شده و ۴۰ تماس دریافتی برخوردار بود. این گوشی اگرچه در مقایسه با سیستم عامل آی او اس گوشی‌های آی‌فون، حرفی برای گفتن نداشت، اما جزو مدل‌های تاثیرگذار و محبوب زمان خود به‌شمار می‌رفت.
رقبای ماقبل آی‌فون
سامسونگ اس جی اچ-اف ۷۰۰
سامسونگ نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی بود که در سال ۲۰۰۶، از گوشی جدیدی به نام اس جی اچ-اف ۷۰۰ مجهز به صفحه کلید فیزیکی پرده برداشت. در این گوشی از نمایشگر لمسی ۲/ ۳ اینچی TFT با ۲۲۶k رنگ و رزولوشن ۲۴۰ در ۲۴۰ پیکسل استفاده شده است.

این گوشی به‌گونه‌ای طراحی شده که قادر است تا ۱۰۰۰ مخاطب، ۳۰ فایل صوتی ضبط شده از تماس دریافتی، ۳۰ تماس صوتی ضبط شده از تماس گرفته شده، ۳۰ تماس از دست رفته را در دل یک حافظه ۱۱۲ مگابایتی ذخیره کند. این گوشی توانست در آن زمان با ورود خود، استاندارد جدید را برای دستگاه‌های لمسی بازار تعریف کند.
منبع: آی تی ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید