گرمای جنوب حریف کرونا نیست

گرمای جنوب حریف کرونا نیست

متأسفانه به‌دنبال شیوع کرونا باور‌های غلطی در ذهن مردم شکل گرفته و یکی از آن‌ها این است که کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود و این در حالی است که این تصور هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

کد خبر : ۸۰۲۷۷
بازدید : ۴۸۴۴
گرمای جنوب حریف کرونا نیست
زهره افشار | طغیان دوباره کرونا در خوزستان، از روز دوشنبه ۹ شهر این استان را به تعطیلی کشاند و موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورد؛ آن هم در شرایطی که نه تنها مردم خوزستان بلکه مردم بسیاری از استان‌های جنوبی گمان می‌کردند تهاجم کرونا با گرم شدن هوا در استان‌های جنوبی فروکش کند، اما واقعیت این است که تاکنون گرما تأثیری بر کرونا نداشته است.

لشکری یکی از پزشکان متخصص ریه که در خیابان «نادری» اهواز مطب دارد گفت: متأسفانه به‌دنبال شیوع کرونا باور‌های غلطی در ذهن مردم شکل گرفته و یکی از آن‌ها این است که کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود و این در حالی است که این تصور هیچ پایه و اساس علمی ندارد.
این مسأله باعث شده بود در چند روز گذشته نه تنها بسیاری از افراد سالم بلکه افراد دارای بیماری تنفسی هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر و حتی اماکن سربسته تردد کنند. وی افزود: انتظار من به‌عنوان یک پزشک از مسئولان خوزستان و کشور این است که در مورد بیماری کرونا، تعداد مبتلایان تعداد فوتی‌ها و هر آنچه هست را به مردم بگویند.
حتی دوربین صداوسیما را داخل بخش‌های icu ببرند تا مردم حقایق را ببینند و شرایط را درک کنند در این صورت خود مردم اولین کسانی خواهند بود که از ترس مشکلات کرونا و جانشان همه موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت خواهند کرد.

در همین حال یکی از مسئولان خانه بهداشت حصیرآباد در منطقه حاشیه نشین شرق اهواز نیز که نخواست نامش فاش شود، گفت: در حصیرآباد تراکم خانوار بسیار بالا و شاخص‌های توسعه بسیار وحشتناک و در حد صفر است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در خصوص آخرین وضعیت استان پس از اجرای مقررات سختگیرانه در این استان به «ایران» گفت: طبق استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی تنها شهرستان کارون در وضعیت قرمز قرار دارد، اما از آنجا که متخصصان و اپیدیمیولوژیست‌های استان تشخیص دادند که ۹ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند با تعطیلی این ۹ شهر موافقت شد.
وی خاطرنشان کرد: برای اینجانب خط قرمز سلامت مردم است و به مردم وعده داده‌ام که هیچ چیزی بالاتر از حفظ سلامتی مردم استان نیست؛ لذا پروتکل سختگیرانه‌تری را برگزیدیم و ۹ شهرستان را مشمول اعمال محدودیت‌های سختگیرانه کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در حالی که نام آبادان در فهرست شهر‌های اعلام شده از سوی ستاد استانی کرونا نبود فرماندار این شهر از اعمال قرنطینه در این شهر خبر داد، تصریح کرد: این نظر فرماندار آبادان بود و درخواست محدودیت در ورودی‌های شهر آبادان را داشتند که مورد موافقت قرار گرفت.

فعلاً ۹ شهرستان شامل این اعلام محدودیت‌ها خواهد شد. در ورودی‌های شهر‌های استان هیچ گونه محدودیت اعمال نمی‌شود. اما اصناف غیرضرور و ادارات دولتی در این ۹ شهر تعطیل خواهد بود.

وی تأکید کرد: روز جمعه شرایط را بررسی خواهیم کرد و اگر مردم رعایت نکنند امکان تمدید تعطیلی‌ها وجود دارد. استاندار خوزستان تصریح کرد: به حراست ادارات و نهاد‌های استان گفته‌ایم که حتی پس از تعطیلی افراد بدون ماسک وارد این ادارات نشوند. ماسک به اندازه نیاز در استان تولید و توزیع می‌شود. پوشیدن دستکش چندان ضرورتی ندارد، اما ماسک به تعداد مورد نیاز در بازار موجود است.

عید فطر متفاوت در خوزستان
شریعتی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به عید فطر توضیح داد: رسانه‌ها و سران شیوخ و طوایف و شبکه‌های اجتماعی و سایر افراد و گروه‌های مرجع و سازمان‌های مردم نهاد باید به مردم لزوم رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را تذکر بدهند تا ان‌شاءالله بتوانیم همانند عید سعید نوروز شرایط را در این روز عزیز مدیریت کنیم.

از سوی دیگر، لیالی قدر را در پیش داریم. در این خصوص با نماینده، ولی فقیه در استان رایزنی‌هایی کرده‌ام. قرار شد برنامه‌ریزی‌هایی در مورد برگزاری لیالی قدر با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام گیرد و در محیط باز به طور محدود این مراسم برگزار شود.

قرار است در روز‌های آینده آزمایشگاه دیگری در اهواز بهره‌برداری شود. افرادی که تست کرونا ویروس آنان مثبت اعلام شده است و نیاز به بستری ندارند تحت نظارت کادر درمانی در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند.

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر ادارات ۹ شهرستان تعطیل اعلام شده است. در سایر شهرستان‌های استان تعطیلی یک سوم کارکنان مصوبه ستاد ملی کرونا است و تخطی از آن سرپیچی از قانون است و رئیس و مدیرکل و کارمند نمی‌شناسد. به مدیران استان توصیه می‌کنم که مر قانون را اجرا کنند و دستگاه‌های نظارتی استان باید بر این امر نظارت دقیق داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طول شبانه روز دوشنبه تا سه‌شنبه از بیش از یک هزار نفر ازموارد مشکوک در استان خوزستان تست کرونا گرفته شده، به عبارتی دیگر بیش از ۱۰ درصد از تست‌های کرونا در کشور در خوزستان انجام می‌شود. یکی از مزیت‌های افزایش بیماریابی، شناسایی سریع بیمار قبل از رسیدن به دوران شدید این بیماری و قرنطینه کردن آنان و انجام تست اطرافیان بیمار مبتلا به ویروس است.

منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید