واکسن کرونا تا پایان ۲۰۲۰ در آمریکا؟!

واکسن کرونا تا پایان ۲۰۲۰ در آمریکا؟!

با وجود این، بسیاری از کارشناسان می‌گویند در نبود تست گیری گسترده و امکان انجام تست کرونا برای همگان، تنها راه بازگشایی کامل و ایمن واکسن است.

کد خبر : ۸۰۳۸۳
بازدید : ۳۷۰۲
واکسن کرونا تا پایان ۲۰۲۰ در آمریکا؟!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از تشکیل یک گروه کاری ویژه برای ساخت واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی -۲۰۲۰- خبر داده، اما تاکید کرده است که ایالات متحده "با واکسن یا بی‌واکسن" باید به فعالیت روزمره خود بازگردد.
او همچنین بر بازگشایی مدارس در پاییر آینده تاکید کرده است. این در حالی است که مقام‌های‌ارشد بهداشتی دولت آمریکا نسبت به تبعات تعجیل در بازگشایی مدارس و مراکز اجتماعی هشدار داده‌اند و از پیش رو بودن "سیاه‌ترین زمستان" آمریکا سخن گفته‌اند.
ترامپ روز جمعه، ۱۵ مه، گفت که این کمیته تلاش‌هایش را روی ۱۴ واکسنی که تاکنون امیدوارکننده نشان داده‌اند تمرکز خواهد کرد. او گفته "کشورش با سرعتی بی‌سابقه" به سوی ساخت واکسن در حرکت است، اما "آمریکا باید آماده بازگشایی شود چه با واکسن و چه بدون واکسن".

با این حال، کارشناسان نسبت به آماده شدن واکسن کرونا بنابر جدول زمانی که ترامپ پیشنهاد کرده ابراز تردید کرده‌اند.

ترامپ چه گفته؟
دونالد ترامپ که روز جمعه، ۱۵ مه، در حیاط کاخ سفید برای خبرنگاران سخن می‌گفت: از آغاز طرح "وارپ اسپید" (مافوق سریع) خبر داد و یک ژنرال ارتشی و یک مدیر سابق بهداشتی را به عنوان مدیران آن معرفی کرد.

منصف اسلاوی، مدیر سابق بخش واکسن ابرشرکت داروسازی گلاکسواسمیت‌کلاین -جی اس کی- را به عنوان مدیر این طرح ضربتی معرفی کرد و گفت که ژنرال گوستاو پرنا، مدیر تامین بین المللی ارتش آمریکا را به عنوان رئیس اجرایی این طرح برگزیده است.

اسلاوی هم که در کنار ترامپ بود امروز به خبرنگاران گفت که "مطمئن" است تا پایان سال جاری میلادی -۲۰۲۰- "چند میلیون دوز واکسن" کرونا آماده ارایه به مراکز بهداشتی خواهد شد. با وجود این، ترامپ تاکید کرده که آمریکا حتی بدون واکسن هم باید آماده بازگشت به "شرایط عادی" شود.

"من نمی‌خواهم مردم تصور کنند که همه چیز به آمدن واکسن بستگی دارد... با واکسن و بدون واکسن ما باز خواهیم گشت و فرآیند بازگشایی را آغاز خواهیم کرد. "

"در بسیاری موارد واکسنی وجود ندارد و شما با ویروس یا آنفلوآنزا می‌جنگید. برخی موارد دیگر هم که هرگز واکسنی برایشان وجود ندارد و خود بخود از بین می‌روند. "

با وجود این، بسیاری از کارشناسان می‌گویند در نبود تست گیری گسترده و امکان انجام تست کرونا برای همگان، تنها راه بازگشایی کامل و ایمن واکسن است.

ترامپ روز جمعه همچنین تاکید کرد که: "من فکر می‌کنم مدارس هم باید در پاییز بازگشایی شوند. "

چند روز پیش هم دکتر آنتونی فاوچی، رئیس مرکز کنترل آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا که امروز هم به همراه دیگر اعضای تیم مقابله با کرونا، ماسک به صورت برابر دوربین‌ها ظاهر شده بود، در جلسه‌ای که با سناتور‌های کنگره داشت هشدار داده بود که صحبت کردن از بازگشایی مدارس در پاییز "خیلی "فراتر از واقعیت رفتن" است.
فاوچی و دیگر کارشناسان قویا اصرار دارند که ساخت واکسن کرونا دست کم یک سال زمان لازم دارد. به عنوان نمونه، نخستین واکسنی که چند سال پیش برای بیماری ابولا ساخته شد توانست از سازمان غذا و داروی آمریکا همین دسامبر سال گذشته - ۲۰۱۹ - مجوز بگیرد. این در حالی است که همه گیری ابولا از سال ۲۰۱۴ آغاز و تا سال ۲۰۱۶ ادامه داشت.

دیروز جمعه ۱۵ مه، همزمان با کنفرانس خبری ترامپ در باغ رز کاخ سفید، کامیونت دارانی که چند روزی است به نشانه اعتراض در خیابان‌ها اطراف کاخ‌سفید پارک کرده‌اند، همگی با زدن بوق اعتراض خود را به پایین بودن دستمزد‌ها نشان دادند.

ترامپ، اما با اشاره به سرو صدای بوق آن‌ها گفت: "آن‌ها راننده کامیون‌های صمیمی هستند. آن‌ها طرف ما هستند و در حقیقت این کارشان هم نوعی بزرگداشت و همراهی است. "

او در جریان کنفرانس خبری امروز حتی به یکی از خبرنگاران گفت که ماسک تنفسی خود را بردارد تا ترامپ بتواند صدای او را در میانه بوق کامیونت‌ها بشنود.

با وجود این، هم دکتر فاوچی و هم دکتر بریکس که دو پزشک عضو کمیته مقابله با کرونا کاخ سفید هستند، با ماسک برابر دوربین‌ها قرار گرفتند.

همزمان با اعلام طرح ضربتی کاخ سفید برای ساخت واکسن کرونا، روز جمعه وبسایت داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا از رسیدن آمار مبتلایان کرونا در ایالات متحده به رقم یک میلیون ۴۴۲ هزار نفر گزارش و تعداد جان باختگان کووید۱۹ در این کشور را هم ۸۷ هزار و ۴۹۳ نفر برآورد کرد.

روز گذشته، پنجشنبه، دکتر ریچارد (ریک) برایت، رئیس برکنار شده مرکز پیشگیری از اپیدمی‌های آمریکا که اکنون تحت عنوان افشاگر در تلاش برای جلوگیری از آنچه "سوءعملکرد" دولت در مقابله با کرونا نامیده شده با رسانه‌ها و نمایندگان کنگره صحبت می‌کند گفت: اگر استراتژی ملی برای مقابله با کووید۱۹ اصلاح نشود، این بیماری به همراه ویروس آنفلوآنزا که معمولا در ماه‌های پاییز و زمستان همه‌گیر می‌شود، می‌تواند به یک فاجعه بهداشتی در آمریکا بدل شود و جان هزاران نفر را بگیرد.

این مقام بهداشتی سابق دولت آمریکا همچنین به کنگره گفته هشدار‌های او درباره جدی بودن همه گیری کرونا و نیاز به آماده شدن برای او در کاخ‌سفید نادیده گرفته شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید