دعوای جدید اوباما و ترامپ بر سر چیست؟

دعوای جدید اوباما و ترامپ بر سر چیست؟

سابقه نداشته است که کسی به شهادت دروغ متهم شده باشد و این شکلی قسر در برود. این چیزهاست که شما را بابت اتفاقی که دارد برای حکومت قانون در این کشور می‌افتد نگران می‌کند. مساله از قواعد سازمانی فراتر رفته است.

کد خبر : ۸۰۳۸۸
بازدید : ۳۷۸۱
دعوای جدید اوباما و ترامپ بر سر چیست؟
ترامپ و اوباما روابط چندان دوستانه‌ای نداشته‌اند

تصمیم عجیب وزارت دادگستری برای نادیده گرفتن کلیه اتهامات مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ موجی از ادعا‌های متقابل را به همراه داشته است و رئیس‌جمهوری فعلی و سابق نیز در مرکز این دعوا‌ها قرار دارند.

مایکل فلین در ابتدای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مجبور شد به خاطر دروغ گفتن به مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، درباره تماس‌هایش با مقامات دولتی روسیه از مقام خود استعفا دهد. او در عین حال اعتراف کرد که به ماموران اف‌بی‌آی که روابط کارزار انتخاباتی آقای ترامپ و روسیه را بررسی می‌کردند نیز دروغ گفته است.

اما انگار این ژنرال سه ستاره بعد از چند سال دعوای حقوقی حالا به کل تبرئه شده است.

ترامپ و اوباما چه می‌گویند؟
اوباما عمدتا در قبال اقدامات جانشینش سکوت کرده است، اما در جریان کنفرانسی مجازی که روز جمعه با شرکت ۳ هزار نفر از کارمندان و مقامات دولت سابق برگزار شد و جزئیاتش به بیرون درز کرده است دست از تعارف برداشت.

او گفت: "سابقه نداشته است که کسی به شهادت دروغ متهم شده باشد و این شکلی قسر در برود. این چیزهاست که شما را بابت اتفاقی که دارد برای حکومت قانون در این کشور می‌افتد نگران می‌کند. مساله از قواعد سازمانی فراتر رفته است. "
دعوای جدید اوباما و ترامپ بر سر چیست؟
مایکل فلین، پذیرفته بود که به ماموران پلیس فدرال آمریکا دروغ گفته است
ترامپ، اما انتقادات زیادی به سلف خود داشته است و این بار هم در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی دست به کار شد و اوباما و دستیارانش را به اقدامات مجرمانه برای تضعیف جایگاه ریاست‌جمهوری متهم کرد.

او ادعا‌های تحلیلگران راستگرا را برجسته کرد و به اوباما، معاون سابق اف‌بی‌آی اندرو مک‌کیب، معاون وزیر دادگستری سابق راد روزنشتاین، مجری تلویزیونی جیمی کیمل و بسیاری از گزارشگران و رسانه‌های دیگر حمله کرد.

او با ریتوییت یکی از مجریان رادیویی محافظه‌کار که مدعی شده بود مقامات دولت اوباما در روز‌های پیش از به قدرت رسیدن خود چوب لای چرخش گذاشته بودند، نوشت که "بزرگترین جرم سیاسی در تاریخ آمریکا با اختلاف زیاد! ".

اما چرا بزرگ شد؟
ترامپ مرتب از واژه "اوباماگیت" - اشاره‌ای به افتضاح واترگیت در زمان نیکسون - در رابطه با ادعاهایش استفاده کرد و فعالان محافظه‌کار شناخته‌شده و گروه‌های حامی ترامپ نیز خیلی سریع به استفاده از این هشتگ روی آوردند.

البته این واژه پیش از این استفاده شده بود، اما در یک روز بیش از ۲ میلیون بار توییت شد که خود نشانه قدرت و نفوذ رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی است.

این هشتگ مدتی است که در محافل کوچک و گمنام دست راستی استفاده می‌شود، مخصوصا بین اقلیتی از هواداران سرسخت ترامپ، اما هرگز خارج از گروه‌های کوچک مرسوم نبود.

افزایش استفاده از آن اوایل یکشنبه به وقت آمریکا شروع شد و ۸۶ درصد موارد آن هم ریتوییت بود که نشان می‌دهد اقدامی نسبتا سازمان‌یافته بوده است. البته مدرکی که نشان دهد از بات‌های توییتری استفاده شده بود وجود ندارد.

چرا به اتهامات فلین رسیدگی نشد؟
تصمیم عدم بررسی اتهام شهادت دروغ فلین توسط یکی از وکلای دولت آمریکا گرفته شد که از طرف بیل بار، دادستان کل ایالات متحده، برای بازبینی پرونده منصوب شده بود. به گفته بار، از آنجایی که تحقیقات درباره فلین و تماس‌هایش با مقامات روس "در آن مرحله" بی‌مبنا بوده است، او نباید به خاطر دروغ گفتن درباره کارهایش محاکمه شود.

تحقیقات اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ شامل فلین نیز می‌شد، اما تحقیقات فقط وقتی روی او متمرکز شد که علنا صحبت با سفیر روسیه درباره تحریم‌های آمریکا علیه این کشور را تکذیب کرد.
اف‌بی‌آی، اما نوار صحبت‌های او و سفیر را داشت که ثابت می‌کرد دروغ می‌گوید. او هنگامی که با سفیر درباره کاهش تحریم‌ها صحبت کرده بود هنوز عضو دولت جدید نشده بود. تصمیم دادستان کل برای نادیده گرفتن اتهامات او با توفانی از انتقادات همراه بوده است، از جمله از طرف دموکرات‌های کنگره.

به گفته آن‌ها "مدیریت فعلی وزارت دادگستری در اقدامی خارق‌العاده تصمیم به محافظت از یاران رئیس‌جمهور و تنبیه دشمنان واقعی و فرضی او گرفته است. به نظر ما، این موارد نشانه اضمحلال سازمانی بی‌طرفی در وزارت دادگستری است و علامت جهت‌گیری واضح سیاسی و بلکه هم فساد آشکار. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید