ابرسال محیط زیست در سایه کرونا

ابرسال محیط زیست در سایه کرونا

این هشدار در سالی صادر شده که سازمان ملل آن را "ابرسال گوناگونی زیستی" نامیده است و قرار است که در ماه اکتبر در کنفرانس جهانی گوناگونی زیستی اهدافی جدید برای پرورش تنوع گیاهی و جانوری در دهه بعدی مشخص شود.

کد خبر : ۸۰۳۸۹
بازدید : ۳۷۷۹
ابرسال محیط زیست در سایه کرونا
قرار است امسال اهداف جدیدی برای جلوگیری از تخریب طبیعت مشخص شوند

به گفته گروه‌های حافظ محیط زیست، همه گیری کرونا تامین بودجه و اقدامات در جهت حفظ محیط زیست را مختل کرده و قاعدتا در سال‌های آینده تبعات این اختلال را خواهیم دید.

اما دکتر دیگو وریسیمو و دکتر نیشا اوون، از گروه On The Edge Conservation، گروهی که هدفش حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است، می‌گویند می‌توانیم از این فرصت برای انجام اقدامات جدی‌تر برای حفظ طبیعت استفاده کنیم.

همه‌گیری کرونا در سالی اتفاق افتاد که قرار بود نقطه عطفی برای تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری باشد. قرار است در ماه اکتبر اهداف جدیدی برای حفظ طبیعت تعیین شود.

ابرسال محیط زیست در سایه کرونا
گوزن‌های زرد اروپایی در مقابل یک مجتمع ساختمانی در لندن

دکتر اوون می‌گوید با وجود اینکه خیلی‌ها قرنطینه را با تغییرات محیط زیستی مثبت زیادی مربوط می‌دانند، از جمله اینکه حیات وحش در حومه شهر‌ها پررنگ‌تر شده، درباره اینکه در مناطق وسیع‌تری از جهان که بخش عظیمی از تنوع گیاهان و جانوران را شامل می‌شود، چه اتفاقی در حال افتادن است اطلاعات خیلی کمی در دست است.

به گفته او: "گزارش‌هایی هست از فعالیت‌های غیرقانونی در مناطقی که گشت‌زنی و نظارت در آن‌ها به خاطر تعدیل نیرو، قرنطینه شدن کارکنان یا کاهش بودجه متوقف شده است. ما تا زمانی که دقیقا نتوانیم به طور سازمان یافته این موضوع را بررسی کنیم نمی‌توانیم بگوییم تبعات این اقدامات بر حیات وحش و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری چیست و این مشکل احتمالا تا پایان قرنطینه ادامه خواهد داشت. "

کاهش بودجه برای فعالیت‌های محیط زیستی نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته است به خصوص برای گونه‌های مورد انقراض کمتر شناخته شده‌ای مثل پانگولین که در حالت عادی هم "سهم کمتری از این بودجه به آن‌ها اختصاص داشت. "

دکتر وریسیمو که از دانشمندان دانشگاه آکسفورد هم هست می‌گوید: "فقط سازمان‌های مناطق دور افتاده نیستند که بار این مشکلات را احساس می‌کنند. اینجا در بریتانیا هم خیریه‌های حفظ محیط زیست به شدت تحت تاثیر تغییرات ناشی از کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند. "

گروه 'رابط حیات‌وحش و حومه' که ائتلافی متشکل از ۵۰ گروه حافظ حیات وحش و محیط زیست در انگلستان است، به تازگی در گزارشی هشدار داده که سازمان‌های محیط زیستی بریتانیا به شدت با کاهش درآمد مواجهند که بر توانایی آن‌ها برای مراقبت از زمین، محافظت از گونه‌های جانوری و مقابله با تغییرات اقلیمی و تخریب طبیعت در سال‌های آینده تاثیر خواهد گذاشت.

این هشدار در سالی صادر شده که سازمان ملل آن را "ابرسال گوناگونی زیستی" نامیده است و قرار است که در ماه اکتبر در کنفرانس جهانی گوناگونی زیستی اهدافی جدید برای پرورش تنوع گیاهی و جانوری در دهه بعدی مشخص شود.
ابرسال محیط زیست در سایه کرونا
رهبران جهان به دنبال تعیین اهداف جدید برای حفاظت از طبیعت هستند

دکتر اوون می‌گوید با وجود اینکه جدول زمانی تغییر کرده، این کنفرانس فرصتی کلیدی برای رهبران جهان است تا اهداف محکمی مشخص کنند و روشن کنند که تنوع گیاهی و جانوری از سلامت جسم و روان انسان و سیاره‌ای که روی آن زندگی می‌کنیم جدا نیست.

دکتر وریسمو افزود: "منبع بیولوژیک این همه‌گیری جانوری وحشی است. این همه‌گیری درباره رابطه ما با طبیعت است، و اینکه حالا ما حیوانات را در موقعیتی گذاشتیم که احتمال انتقال اینگونه بیماری‌ها، نه فقط بین گونه‌های جانوری بلکه از جانوران به انسان هم، افزایش یافته است. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید