پایان قرنطینه در ایتالیا، ریسکی حساب شده؟!

پایان قرنطینه در ایتالیا، ریسکی حساب شده؟!

آقای کونته اعلام کرد که از روز سوم ژوئن سفر‌های خارجی و سفر بین مناطق مختلف این کشور آزاد خواهد شد. همچنین قرار است فروشگاه‌ها و رستوران‌ها از روز دوشنبه ۱۸ مه باز شود که البته با رعایت فاصله گیری اجتماعی خواهد بود.

کد خبر : ۸۰۴۳۸
بازدید : ۴۷۱۵
پایان قرنطینه در ایتالیا، ریسکی حساب شده؟!
ایتالیا در چند هفته اخیر به تدریج شروع به کاهش محدودیت‌ها کرده است

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا می‌گوید این کشور با برداشتن گام‌های بیشتر در جهت کاهش مقررات منع تردد که برای مهار ویروس کرونا اعمال شده بود دست به "ریسکی حساب شده" می‌زند. او گفت: هرچند ممکن است منحنی انتشار بیماری "دوباره شیب صعودی" پیدا کند، اما ایتالیا نمی‌تواند منتظر واکسن بماند.

آقای کونته اعلام کرد که از روز سوم ژوئن سفر‌های خارجی و سفر بین مناطق مختلف این کشور آزاد خواهد شد. همچنین قرار است فروشگاه‌ها و رستوران‌ها از روز دوشنبه ۱۸ مه باز شود که البته با رعایت فاصله گیری اجتماعی خواهد بود.

نخست وزیر ایتالیا همچنین گفت که استخر‌ها و مراکز ورزشی از روز ۲۵ مه و سینما‌ها و تئاتر‌ها از روز ۱۵ ژوئن باز خواهند شد. این اولین گام عمده ایتالیا برای بازگشایی اقتصادی بعد از بیش از دو ماه مقررات منع تردد است. در واقع ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که محدودیت‌هایی سراسری اعمال کرد.

مقام‌های ایتالیایی می‌گویند که تاکنون در مجموع ۳۱ هزار و ۷۶۳ نفر جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند که بعد از آمریکا و بریتانیا در جهان بیشترین است. آمار مرگ در فاصله روز‌های جمع تا شنبه در این کشور ۱۵۳ نفر بود.

همزمان در بسیاری از کشور‌های اروپایی آمار روزانه مرگ درحال کاهش بوده و رفع محدودیت‌ها در جریان است. پرتغال، اسپانیا و یونان از جمله کشور‌هایی هستند که مقررات را تسهیل کرده اند.

پایان قرنطینه در ایتالیا، ریسکی حساب شده؟!
سفر‌ها به مقصد و از مبدا ایتالیا از سوم ژوئن آزاد خواهد شد

به جز ایتالیا، سوئیس، آلمان و اتریش نیز گفته‌اند محدودیت‌های مرزی را که به خاطر شیوع کرونا وضع کرده بودند، لغو می‌کنند. فرانسه نیز گفته است از اواسط ماه آینده میلادی این محدودیت‌ها را بر خواهد داشت. از روز شنبه مرز‌های سوئیس، آلمان و اتریش برای رفت و آمد خانوادگی و دوستانه اتباع این کشور‌ها باز شد، اما گردشگران خارجی هنوز برای ورود با محدودیت مواجه هستند.

این کشور‌ها که عضو پیمان شنگتن هستند، برای کنترل ویروس کرونا از ماه مارس مرز‌های خود را بستند. آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر پرتغال هم به دنبال کاهش نرخ ابتلا به ویروس کرونا در این کشور گفته است فاز دوم بازگشایی اماکن در این کشور از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. قرار است رستوران‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و کافه‌ها با رعایت فاصله‌گیری اجتماعی باز شوند.

همچنین مدارس برای دانش‌آموزان در مقاطع بالاتر باز خواهند شد. قرار است سواحل پرتغال سه هفته دیگر به صورت کامل بازگشایی شوند و بین آفتاب‌گیر‌ها باید سه متر فاصله وجود داشته باشد. یونان نیز گفته است با اعمال شدید قوانین فاصله‌گیری اجتماعی، سواحل این کشور از امروز بازگشایی می‌شوند.

آخرین تحولات آمریکا
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سی دی سی، روز شنبه گزارش داد که در مجموع یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۹۸ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که نشان می‌دهد شمار مبتلایان در ۲۴ ساعت اخیر نزدیک ۲۳ هزار نفر بوده است.

تازه‌ترین آمار درگذشتگان در روز شنبه ۱۳۲۵ مورد اعلام شد و به ۸۷ هزار و ۳۱۵ نفر رسید. در یک هفته اخیر شمار موارد ابتلا روزانه بیش از ۲۰ هزار و آمار مرگ هم بیش از هزار نفر بوده است. البته همزمان نشانه‌های مثبتی در آمریکا ظاهر شده.

براساس داده‌هایی که نیویورک تایمز جمع آوری کرده در روز‌های اخیر در ۱۹ ایالت موارد ابتلا رو به کاهش بوده، در سه ایالت در حال افزایش بوده و در باقی کشور روندش ثابت مانده.

از جمله نیویورک، ماساچوست، رود آیلند، ورمانت، هاوائی و آلاسکا شاهد افت آمار بوده اند. در مقابل میزان ابتلا از در آریزونا، آلاباما و تگزاش که بازگشایی اقتصادی رو شروع کرده اند جهش کرده.

اپیدمی شناسان بار دیگر تاکید کرده اند که علت اصلی کاهش موارد ابتلا سیاست‌های فاصله گیری اجتماعی است. براساس داده‌های تلفن‌های همراه که نیویورک تایمز تحلیل کرده از اواسط مارس تا اواخر آوریل نزدیک ۴۴ درصد جمعیت در خانه ماندند.

با این حال گزارش‌ها حاکیست که درحال حاضر بیش از دو سوم ایالات آمریکا شروع به کاهش قابل توجه محدودیت‌ها کرده اند و بنابراین این احتمال وجود دارد که آمار ابتلا دوباره سیر صعودی پیدا کند.

در تحولی دیگه در روز شنبه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار ظرف چند هفته از واکنش دولت ترامپ به اپیدمی انتقاد کرده است.

او که در مراسم فارق التحصیلی دانشجویان صحبت می‌کرد گفت که این همه گیری "بیش از هر چیز این موضوع را کاملا علنی و عریان کرده که مسئولان کشور سررشته امور را در دست ندارند. "
اوباما جمعه هفته پیش در یک گردهمایی غیرعلنی از واکنش "هرج و مرج زده و فاجعه بار" دولت ترامپ به این اپیدمی انتقاد کرده بود.

البته ترامپ هم به تازگی در مصاحبه‌های تلویزیونی و در توییتر شروع به حمله به باراک اوباما کرده و او را متهم به سازمان دادن تحقیقات به گفته او ساختگی درباره تبانی احتمالی کمپین او با روسیه کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید