ابر رایانه کروناپژوهی، از کار افتاد

ابر رایانه کروناپژوهی، از کار افتاد

در گیرودار بحران ویروس کرونا، به محققان و سازمان‌های بهداشت هشدار داده بودند که خلافکاران اینترنتی و دولت‌های متخاصم ممکن است دست به حمله اینترنتی بزنند.

کد خبر : ۸۰۴۴۵
بازدید : ۹۱۵۳
ابر رایانه کروناپژوهی، از کار افتاد
شبکه رایانشی آرچر روز‌ها است که کار نمی‌کند، زیرا مدیران آن در پی شناسایی مشکلی هستند که به نظر می‌رسد ناشی از حمله اینترنتی باشد.

این رایانه در تحقیقات راجع به ویروس جدید کرونا و واکنش‌های ممکن برای مقابله با بحران فعلی به کار می‌رود و به همین دلیل، برخی می‌گفتند ممکن است شخصی برای دست‌یابی به نتایج تحقیقات راجع به شیوع کرونا دست به چنین حمله‌ای زده باشد و این حمله می‌تواند ادامه این بررسی‌ها را به تاخیر بیاندازد.

در گیرودار بحران ویروس کرونا، به محققان و سازمان‌های بهداشت هشدار داده بودند که خلافکاران اینترنتی و دولت‌های متخاصم ممکن است دست به حمله اینترنتی بزنند.

چی آنوورا، وزیر خدمات دیجیتالی، علوم و فناوری در دولت سایه بریتانیا، گفت: «بخش تحقیقات ما در مقابله با ویروس عالم‌گیر کرونا نقش حیاتی دارد و قابلیت انجام محاسبه در سامانه اچ‌پی‌سی مدل‌ها و پیش‌بینی‌های بریتانیا نقش حیاتی در صحیح و سالم بیرون آمدن ما از قرنطینه دارد. فورا باید علت این مشکل و اثرات آن بر ادامه تحقیق در مورد ویروس کرونا و درمان‌های بالقوه آن روشن شود.»

یکی از قوی‌ترین ابررایانه‌های بریتانیا در دانشگاه ادینبورو که جزو ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان است، میزبان سامانه آرچر است. قرار بود این سامانه اوایل امسال به جای دیگری انتقال یابد، اما به علت آن‌که برای تحقیقات مهم کروناپژوهشی به کار گرفته شد، این انتقال به تأخیر افتاد.

گروهی که سرگرم رفع مشکل این ابررایانه هستند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که ممکن است سامانه آرچر همراه با سایر ابررایانه‌های بریتانیا و جا‌های دیگر مورد حمله قرار گرفته باشد.

در تازه‌ترین گزارش این گروه در صفحه مربوط به وضعیت سامانه آرچر، آمده است: «حالا می‌دانیم که این مشکل بزرگی در جامعه دانشگاهی است، زیرا چندین رایانه در بریتانیا و جا‌های دیگر اروپا مورد حمله قرار گرفته‌اند.»

طبق این گزارش، مرکز ملی امنیت فضای مجازی نیز به شناسایی این حمله و چگونگی رفع آن کمک می‌کند. انتظار می‌رود که این سامانه در هفته آینده به وضعیت عادی برگردد، اما اگر در راه تحقیقات مشکلات بیشتری رخ دهد، ممکن است در بازگشت این سامانه به وضعیت عادی تأخیر بیشتری پیش آید.

پژوهش‌گرانی که می‌خواهند شبیه‌سازی و محاسبه انجام دهند، می‌توانند برای کار با سامانه آرچر وقت بگیرند. با توجه به آن که تداوم شیوع همه‌گیر کرونا دسترسی به منابع را با محدودیت مواجه کرده است، اگر بازگشت این سامانه به وضعیت عادی خیلی به درازا بکشد، به طور غیرمستقیم مشکلاتی برای محققان پدید می‌آورد و تحقیقات علمی را دچار تأخیر می‌کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید