علت ریزش بازار بورس چیست؟

علت ریزش بازار بورس چیست؟

کارشناسان بازار سرمایه عوامل متعددی را در اصلاح وریزش شاخص کل بورس دخیل می‌دانند.  یکی از دلایل ریزش شاخص از نظر کارشناسان بازار سرمایه، لزوم اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. آن‌ها می‌گویند این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است که زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقف قبلی کاهش یابد و مجددا صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور افزایش یابد و مجددا نزولی شود.

کد خبر : ۸۰۴۸۲
بازدید : ۵۹۳۰
علت ریزش بازار بورس چیست؟
فرادید | بورس در سال جدید روز‌های پر رونقی را پشت سر گذاشت وهمین امر باعث شد تا شاخص کل بازار سرمایه از کانال تاریخی یک میلیون واحد هم عبور کند، اما این عبور دوام چندانی نداشت و شاخص دوباره به کانال ۹۰۰ هزار برگشت. کارشناسان علل مختلفی برای ریزش ۷۶ هزار واحدی بورس مطرح کرده اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پالس حبابی بودن بازار بورس اشاره کرد.

به گزارش فرادید، در حالی که شاخص کل بازار سرمایه روز ۲۲ اردیبهشت به یک میلیون و ۴۳ هزار واحد رسید، اما در روز‌های بعد به ترتیب در روز ۲۳ اردیبهشت، ۲۶ هزار و ۳۱۸ واحد، ۲۴ اردیبهشت، ۳ هزار ۷۸۳، ۲۷ اردیبهشت ۳۰ هزار و ۱۸۷ و حالا در روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه شاخص بیش از ۱۹ هزار واحد ریزش داشته است.

مدیرعامل بورس تهران علت ریزش چند روزه بازار بورس را شناسایی سود توسط سهامداران عنوان کرده است. صحرائی دراین باره گفته که " هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روز‌های آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند. "

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم معتقد است که نوسان ذات بازار است و فردی که وارد آن می‌شود باید مسئولیت ضرر و زیان را بپذیرد. او گفته که مردم نباید پول موردنیاز برای نیاز‌های اساسی مانند خرید خودرو، مسکن و کسب و کار را وارد بازار سرمایه و بورس کنند.

حسن قالیباف اصل عدم آگاهی تازه وارد‌ها از بازار سرمایه را علت رفتار‌های هیجانی و تشکیل صف‌های خرید و فروش طولانی و درنتیجه ریزش‌ها می‌داند.
او گفته است "از آنجا افرادی که در این بازار مشغول هستند، زیرک و باهوش هستند بنابراین اگر فردی بدون اطلاعات دقیق وارد آن شود، دچار ضرر و زیان می شود. "
علت ریزش بازار بورس چیست؟

عوامل ریزش بورس

کارشناسان بازار سرمایه عوامل متعددی را در اصلاح وریزش شاخص کل بورس دخیل می‌دانند. یکی از دلایل ریزش شاخص از نظر کارشناسان بازار سرمایه، لزوم اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. آن‌ها می‌گویند این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است که زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقف قبلی کاهش یابد و مجددا صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور افزایش یابد و مجددا نزولی شود.

البته کارشناسان بازگشایی نماد‌های سایپا و ایران خودرو را در ریزش شاخص بی تاثیر نمی‌دانند. کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند بسیاری از سهام‌داران برای خرید سهام سایپا و ایران خودرو، اقدام به فروش دیگر سهم‌های خود کردند.

برخی رسانه‌های اقتصادی هم اعلام کرده اند که تقریبا همه بانک‌ها و شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ سهام ترجیحی کارمندانشان را آزاد کرده‌اند و همین مساله عامل اصلاح شاخص کل بورس بوده است.

سهام ترجیحی در واقع بخشی از سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که با هدف خصوصی‌سازی به کارکنان‌شان واگذار شده است.

برخی هم معتقدند که هیجان بر بورس غالب شده است و صف‌های خرید و فروش منطق خاصی ندارد. چون بسیاری از سهامداران خانه و خودرویشان را فروخته‌اند تا به بورس بیایند، به همین دلیل به شدت نگران زیاندهی‌شان هستند.
از سوی دیگر برخی کارشناسان هم می گویند که با توجه به رشد خوبی که گروه‌های بانکی و پالایشی از ابتدای سال تجربه کردند، انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهامداران این دو گروه مخصوصا جدیدالورودها از سوی دیگر نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر بود. با توجه به اینکه این دو گروه لیدر محسوب می‌شوند، همواره چشم سایر سها‌داران به روند رشد این دو گروه است. باید توجه داشت برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها نکته مهمی است.
با این حال رسانه های اقتصادی تاکید برخی کارشناسان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار بورس را در ریزش این روزها بی تاثیر نمی دانند. آن ها می گویند در طول دو هفته گذشته بیشتر کارشناسان موضوع حبابی بودن بازار را مطرح کرده اند و از این بابت سهامداران نگران شده اند.
از طرفی هم رشد دوباره بازارهای موازی همچون بازار طلا، سکه و ارز، در روند اصلاح شاخص تاثیر گذار بوده است.
در نهایت موضوعی که ریزش بازار را تشدید می‌کند حضور افراد آماتور است. این افراد تجربه‌ای در بازار سرمایه ندارند و زمانی که می‌بینند بازار کمی نزولی است، هیجانی رفتار کرده و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند.
علت ریزش بازار بورس چیست؟

در روز‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد؟

بخشی از کارشناسان بازار سرمایه در مورد پیش بینی روز‌های آینده بازار بورس گفته اند که سهم‌هایی که از چند روز گذشته وارد اصلاح شده بودند دوباره از روز گذشته در مسیر صعود قرار گرفتند که این موضوع نشان می‌دهد بازار تا حدودی به صورت هوشمندانه در حال حرکت است.

کارشناسان می‌گویند که اکنون شاهد فشار فروش سنگین در سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازار مانند شرکت‌های پتروشیمی و بانکی و معدنی هستیم که این موضوع تا سال گذشته می‌توانست برای بازار نگران‌کننده باشد و خبر از اصلاح جدی در بازار را بدهد، اما در وضعیت کنونی با توجه به نقدینگی موجود در کشور به نظر می‌رسد که بازار به زودی به روند صعودی خود باز خواهد گشت.

در مقابل برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که روند اصلاحی شاخص تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. با این وجود این دسته از کارشناسان گفته اند که با وجود بازگشت شاخص به روند صعودی برخی از سهم‌ها به دلیل افزایش غیر منطقی همچنان به اصلاح خود ادامه خواهند داد.

برخی هم می‌گویند که اگر اگر صف فروش در بازار ظرف فردا یا پس فردا جمع آوری نشود زمینه ترس بین سهامداران ایجاد می‌شود و احتمال ریزش جدی‌تر وجود خواهد داشت.

با این وجود پیش بینی بازار بورس با وجود نقدینگی بالا و ورود تازه وارد‌ها به بازار سرمایه کار چندان راحتی نیست، اما با توجه به ریزش حدود ۸۰ هزار واحدی شاخص کل، انتظار می‌رود که روند رشد بازار به آرامی از سر گرفته شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید