"آزیترومایسین" ترکیب موثر داروی درمانی کرونا خواهد بود؟

"آزیترومایسین" ترکیب موثر داروی درمانی کرونا خواهد بود؟

با وجود اینکه وزارت بهداشت و درمان از تاثیر داروی "آزیترومایسین" بر بیماران کرونایی سخن گفته است، اما نگفته که آیا چند و چون این دارو در مراکز تحقیقاتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است یا خیر. اما باید گفت که تنها ایران نیست که از داروی آزیترومایسین را برای بیماران کرونایی خود استفاده می‌کند، با این تفاوت که در دیگر کشورها تحقیقاتی هم در مورد تاثیرات این دارو به شکل استفاده تک ماده‌ای و ترکیبی انجام شده است.  

کد خبر : ۸۰۵۲۴
بازدید : ۷۶۹۵
فرادید | در حال حاضر توسیلیزومب، رمدسیویر، کلروکین، فاویپیراویر و کاموستات از جمله دارو‌های مورد استفاده برای درمان کرونا در سایر کشور‌های جهان هستند، اما به تازگی محققان ایرانی داروی "آزیترومایسین" -که نوعی آنتی بیوتیک است- را به عنوان داروی درمانی موثر کرونا ویروس معرفی کرده اند.

به گزارش فرادید، براساس گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است. قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز در این باره گفته است که داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

البته حریرچی گفته که هنوز داروی اختصاصی برای این ویروس کشف نشده است و عملکرد آزیترومایسین در همه بیماران یکسان نیست، اما با این وجود تاثیر بسزایی در بهبودی بیماران کرونایی داشته است.

او در مورد دارو‌های درمانی کرونا هم گفته است "دارو‌هایی که وجود دارند، دو دسته‌اند؛ یک دسته دارو‌هایی که ضد ویروس‌های دیگر و در بازار موجود بودند و تاثیرات کم و حداکثر تا متوسط و عمدتا کم و به طرف صفر بوده است. یکسری دارو‌ها هم هستند که موثرترند. این‌ها دارو‌هایی هستند که اصطلاحا آن‌ها را دارو‌های جانبی و مراقبتی اعلام می‌کنیم. به عنوان مثال ممکن است فردی که به کرونا مبتلا شده، وارد مرحله‌ای شود که با باکتری‌های دیگر یا التهاب در ریه و... و. هم درگیر می‌شود که در اینجا دارو‌های کمک کننده تنفسی و... و. می‌توانند موثر باشند. بعید است که به این زودی داروی جدید اختصاصی ضد ویروس کرونا در دسترس قرار گیرد.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز در باره تاثیر داروی آزیترومایسین بر بیماران کرونایی در توئیتر خود نوشت: " بر خلاف هیاهوی اولیه، یافته‌های محققان ایرانی حاکی است فاویپیراویر تاثیر چندانی در درمان کووید_۱۹ ندارد. استفاده از هپارین‌ها از برخی مرگ‌های بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلا بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است. "

مصطفی قانعی، فوق تخصص بیماری‌های ریه و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در مورد این داروی جدید گفته است که در صورتی که از ترکیب سه داروی ضد التهابی (آزیترومایسین، ناپروکسین و پردنیزولون) که در بازار موجود است و قیمت بالایی هم ندارد استفاده کنیم می‌توانیم کاری کنیم که بیماران مبتلا به کرونا و بیماری‌های حاد تنفسی چهار روز زودتر از بیمارستان ترخیص شوند. "

البته او تاکید کرده که ترکیب سه دارو (آزیترومایسین، ناپروکسین و پردنیزولون) برای کاهش التهابات ریوی هنوز تجویز نشده، اما شاید حداکثر تا یک ماه آینده وارد پروتکل درمانی شود و بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

"آزیترومایسین" عضو اصلی ترکیب داروی درمانی کرونا است؟

با وجود اینکه وزارت بهداشت و درمان از تاثیر داروی "آزیترومایسین" بر بیماران کرونایی سخن گفته است، اما نگفته که آیا چند و چون این دارو در مراکز تحقیقاتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است یا خیر. اما باید گفت که تنها ایران نیست که از داروی آزیترومایسین را برای بیماران کرونایی خود استفاده می‌کند، با این تفاوت که در دیگر کشورها تحقیقاتی هم در مورد تاثیرات این دارو به شکل استفاده تک ماده‌ای و ترکیبی انجام شده است.

پایگاه خبری وال استریت ژورنال، درباره موفقیت برخی از محققان در ترکیب دو داروی "هیدروکسی کلروکین" و "آزیترومایسین" و نتایج مثبت آن‌ها در درمان Covid-۱۹ نوشته است: "محققان برای بررسی تاثیر این دارو بر ویروس جدید کرونا، آزمایشات اولیه را با کمک ۴۲ داوطلب مبتلا به Covid-۱۹ انجام دادند. در این تحقیقات ۱۶ بیمار به عنوان گروه کنترل تحت نظر گرفته شدند و ۲۶ بیمار روزانه سه مرتبه و هر بار ۲۰۰ میلی‌گرم داروی هیدروکسی کلروکین را که گونه ایمن‌تری از کلروکین است در طول ۱۰ روز دریافت کردند. از بین این بیماران ۶ نفر علاوه بر هیدروکسی کلروکین به طور همزمان با داروی دیگری موسوم به آزیترومایسین نیز درمان شدند."

در ادامه این گزارش آمده است: "برای این منظور در روز اول ۵۰۰ میلی گرم آزیترومایسین و در چهار روز بعدی ۲۵۰ میلی‌گرم دارو دریافت کردند. پس از گذشت ۶ روز از پایان دوره درمان، با بررسی وضعیت بیماران مشخص شد در ۱۰۰ درصد افرادی که با استفاده از هر دو دارو تحت درمان قرار گرفتند، ویروس کرونا به طور کامل از بین رفته است و در گروهی که تنها با هیدروکسی کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، تنها ۵۷.۱ درصد از بیماران به طور کامل از شر ویروس کرونا خلاص شدند؛ این درحالی است که تنها ۱۲.۵ درصد از بیماران گروه کنترل به طور کامل از ویروس کرونا رهایی یافتند. "

وال استریت ژورنال در پایان نوشت: "به اعتقاد محققان با وجود کوچک بودن گروه نمونه و کوتاه بودن مدت مطالعه، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب دو داروی هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان بیماران مبتلا به Covid-۱۹ در بیمارستان باشد. "

تحقیقات انستیتو بیماری‌های عفوفی فرانسه

روزنامه "لو پاریزین" فرانسه نیز در باره تحقیقات انستیتوی مشهور فرانسوی بر داروی جدید درمانی کرونا نوشت: "دیدیه رائول" پزشک سرشناس فرانسوی و مدیر انستیتوی مدیترانه‌ای بیماری‌های عفونی شهر مارسی فرانسه اعلام کرده که نوعی دارو به نام هیدروکسی‌کلروکین که از سال‌ها پیش تاکنون برای درمان مالاریا از آن استفاده می‌شده «احتمالا» با ترکیب با آزیترومایسین و دو ماده دیگر می‌تواند بیماری کووید-۱۹ را درمان کند.

در این باره یورونیوز نیز نوشت: "منتقدان این دانشمند فرانسوی می‌گویند کلروکین هنوز به حد کافی بر روی افراد آزمایش نشده و فاقد پروتکل‌های علمی است. به گفته آنها این دارو ممکن است در درازمدت عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد و بالا و پایین بودن دوز مصرف آن می‌تواند به مثابه ماده سمی در بدن عمل کند."

آزمایش‌های بالینی "هیدروکسی کلروکین" و "آزیترومایسین" در آمریکا

براساس گزارش ها موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) و بخشی از موسسه ملی بهداشت آمریکا از آزمایش‌های بالینی این دو دارو حمایت می‌کنند. براین اساس کارآزمایی بالینی برای ارزیابی این‌که آیا داروی مالاریا هیدروکسی کلروکین همراه با آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین می‌تواند جان بیماران کووید-۱۹ را نجات دهد و برای درمان آن‌ها مؤثر باشد در حال انجام است.

دکتر آنتونی فاوچی، عضو موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آمریکا، نیز دراین باره گفته است که " هیدروکسی کلروکین" و آزیترومایسین ممکن است برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا مفید باشند به همین دلیل ما به یک آزمایش بالینی برای این دو دارو نیاز داریم تا بفهمیم این داور‌ها بی‌خطرند یا خیر."

او تاکید کرده که " در حال حاضر فوراً به درمان ایمن و مؤثر برای کووید-۱۹ نیاز داریم. استفاده مجدد از دارو‌های موجود یک گزینه خوب است، زیرا این دارو‌ها آزمایش‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند و این امکان برای این دارو‌ها وجود دارد که به سرعت وارد آزمایش‌های بالینی شوند."

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید