چگونه از صفحات لمسی در دوران کرونا ستفاده کنیم؟

چگونه از صفحات لمسی در دوران کرونا ستفاده کنیم؟

پژوهش‌ها نشان داده در حالی که ویروس کرونا مثل ویروس‌های «سارس» و «مرس» تنها می‌تواند تا سه ساعت در هوا فعال بماند، اما روی سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیک دو تا سه روز دوام می‌آورد.

کد خبر : ۸۰۶۴۳
بازدید : ۹۴۸۴
چگونه از صفحات لمسی در دوران کرونا ستفاده کنیم؟
مرتبا دست هایشان را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شسته یا از مواد ضدعفونی دست‌ها که حاوی الکل باشد استفاده کنید
ویروس کرونا، عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹، به ریه‌ها و مجاری تنفسی لطمه زده موجب سرفه، تب شدید و نفس تنگی شده و حتی می‌تواند به مرگ منجر شود.

از آنجا که کرونا ویروسی جدید است، نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید اطلاعات چندان «دقیقی» در مورد سرایت آن از فرد به فرد در دست نیست، اما ویروس‌های مشابه از طریق ترشحات ناشی از سرفه و عطسه منتشر می‌شوند.

در نتیجه، سازمان بهداشت عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) و سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کنند مردم در حین سرفه یا عطسه با دستمال کاغذی جلوی بینی خود را بپوشانند و همچنین دست هایشان را بیش از گذشته و مرتبا بشویند.

توصیه دیگر این است که با توجه به این احتمال که ویروس روی دستهایتان وجود دارد، به صورتتان دست نزنید. اما آیا باید از دست زدن به سطوح بالقوه آلوده در اماکن عمومی نیز خودداری کرد؟

هرچند اجتناب از دست زدن به ریل کنار پله‌های برقی آسان است، اما پرهیز از سرویس‌های خودکار پرداخت در سوپرمارکت‌ها یا ابزاری که جزئی از زندگی روزمره است، دشوارتر است.

آیا صفحات لمسی خطرناکند؟
پژوهش‌ها نشان داده در حالی که ویروس کرونا مثل ویروس‌های «سارس» و «مرس» تنها می‌تواند تا سه ساعت در هوا فعال بماند، اما روی سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیک دو تا سه روز دوام می‌آورد.

پرفسور ویلیام کیویل، استاد دانشگاه ساوث همتون هشدار می‌دهد که مردم باید علاوه بر شستن دستها، تلفن‌های همراهشان را نیز تمیز کنند. اما کیویل همچنین می‌گوید اگر تنها خودتان از تلفن تان استفاده کرده اید جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

اما یک فرد آلوده به ویروس می‌تواند صفحات لمسی عمومی را که توسط بسیاری از مردم استفاده می‌شود، برای روز‌ها به ویروس آلوده کرده و دیگران را بدون آن که بدانند مبتلا کند.

دکتر تارا اسمیت، متخصص بیماری‌های واگیردار از دانشگاه کنت می‌گوید: «از آن جایی که همه روزه تعداد بسیاری از مردم از صفحات لمسی استفاده می‌کنند، این ابزار محل بسیار مناسبی برای اجتماع ویروس‌ها و باکتری هاست که از افراد آلوده به اشخاص سالم منتقل شده و آن‌ها را بیمار می‌کند.»

در نتیجه، دکتر اسمیت توصیه می‌کند شرکت‌ها ملاحظات نظافتی از جمله مهیا کردن دستمال‌های پاک کننده در ایستگاه‌های وسائل نقلیه عمومی را به ویژه در استفاده از صفحات لمسی افزایش دهند. اما تا آن هنگام آیا باید از صفحات لمسی اجتناب کرد؟

آیا باید به استفاده از صفحات لمسی ادامه داد؟
مایکل هِد، پژوهشگر ارشد در رشته بهداشت جهانی در دانشگاه ساوث همتون گفت: اجتناب از استفاده از صفحات لمسی لزوما بهترین روش نیست: «صفحات لمسی در حال حاضر در بسیاری نقاط بریتانیا مورد استفاده است و در نتیجه اغلب مشکل می‌توان از استفاده از آن‌ها پرهیز کرد.»

«چند پژوهش آزمایشگاهی نشان داده که بی تردید نظریه انباشته شدن ویروس روی این صفحات ممکن است.»

عملی‌ترین توصیه برای مردم شستن دست‌ها چند بار در روز است که خطر انتقال هر نوع عفونت را کاهش می‌دهد.»

سازمان بهداشت عمومی انگلستان نیز گفت: هیچگونه راهنمایی در مورد استفاده از صفحات لمسی منتشر نمی‌کند. در عوض، مردم باید مرتبا دست هایشان را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شسته یا از مواد ضدعفونی دست‌ها که حاوی الکل باشد استفاده کنند و نیز در حین سرفه و عطسه جلوی بینی و دهانشان را بگیرند.

آیا باید صفحات لمسی را ضد عفونی کرد؟
اگر نگران استفاده از صفحه لمسی بوده، اما به وسایل شستشوی دست هایتان دسترسی ندارید، طبعا وسوسه می‌شوید صفحه را با دستمال‌های ضدعفونی تمیز کنید (همانطور که توصیه شده تلفن‌های همراهتان را به همین گونه ضدعفونی کنید)، اما مایکل هِد آن را توصیه نمی‌کند.

هِد می‌گوید: «استفاده از دستمال‌های ضدغفونی کننده برای صفحات لمسی را توصیه نمی‌کنم، زیرا ممکن است این دستمال‌ها صفحه را به درستی ضدعفونی نکند و از سوی دیگر به صفحه لطمه بزند.»
«بنابراین شستن دست در اسرع وقت پس از استفاده از این صفحات بهترین گزینه است. اغلب سوپرمارکت‌ها دارای ترتیبات «خود-اسکن» و «خود-پرداز» هستند که در آن مشتری از طریق صفحات لمسی بهای کالای‌های مورد نظرش را می‌پردازد.

در بریتانیا، کنسرسیوم خرده فروشی این کشور که نماینده سوپرمارکت‌های معظم است، می‌گوید فروشگاه‌ها استفاده از صفحات لمسی را ملغی نمی‌کنند، اما تعداد ظروف مواد ضدعفونی شان را افزایش داده و از مشتریان می‌خواهند جانب احتیاط را رعایت کنند.

اندرو اُوپی، مدیر کنسرسیوم خرده فروشان بریتانیا گفت: «خرده فروشان در فروشگاه هایشان استاندار‌های بالایی از بهداشت را رعایت کرده و توصیه‌های سازمان بهداشت عمومی انگلستان را در مورد احتیاط‌های بیشتر بکار می‌بندند.»

«در کنار این، ما از همگان می‌خواهیم توصیه سازمان بهداشت عمومی انگلستان را رعایت کنند: دست هایتان را مرتب با آب گرم و صابون، هربار به مدت بیست ثانیه بشویید، از محلول‌های ضدعفونی دست که حاوی الکل است استفاده کنید و هنگام سرفه یا عطسه جلوی بینی و دهانتان را بگیرید.»

اگر مبتلا به عوارض ویروس کرونا شده یا اخیرا به مناطق شیوع کووید۱۹ سفر کرده اید، با خط تلفن اضطراری نظام درمان عمومی بریتانیا - شماره ۱۱۱ - تماس گرفته، در خانه بمانید و از تماس نزدیک با دیگران بپرهیزید.
منبع: The Independent
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید