مغز موش‌، "مرکز درد" را مسدود می‌کند

مغز موش‌، "مرکز درد" را مسدود می‌کند

پژوهشگران سپس با استفاده از نور، گروه کوچکی از سلول‌های مغز را به منظور تحریک أعصاب هسته مرکزی آمیگدال فعال کرده و متوجه شدند این روند می‌تواند نشانه‌های درد در موش را آرام کند.

کد خبر : ۸۰۶۴۷
بازدید : ۸۷۶۲
مغز موش‌،
کارشناسان تاکنون معتقد بودند که آمیگدال مرکز واکنش‌ها واحساسات منفی از جمله مبارزه یا فرار و اضطراب است

تیم پژوهشی دانشگاه دوک کشف کرده که مغز موش قادر است مرکز حس درد را مسدود کند. این نقطه عطفی برای آینده تولید دارو‌های ضد درد است. پژوهشگران در گزارشی که به تازگی منتشر شده گفته‌اند که مغز موش می‌تواند إحساس درد را به گونه‌ای غیرمنتظره متوقف کند.

تیم پژوهشی دانشگاه دوک می‌گویند این فعل و انفعال در آمیگدال (بخش خاکستری مغز) و ناحیه‌ای انجام می‌شود که کمتر پژوهشگری در آن در جستجوی مرکز کنترل درد بوده است.

کارشناسان تاکنون معتقد بوده اند که آمیگدال مرکز واکنش‌ها واحساسات منفی از جمله مبارزه یا فرار و اضطراب است.
فَن وانگ، استاد عصب شناسی (نیوروبیولوژی) در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک می‌گوید: «مردم معتقدند مرکزی در مغز برای تسکین درد وجود دارد. به همین دلیل است که دارونما‌ها موثرند.»

«سئوال اینجاست که مرکز توقف حس درد در کدام ناحیه از مغز قرار دارد.»

در جریان آزمایش ها، کارشناسان حس درد را به گونه‌ای ملایم در موش آزمایشگاهی تحریک کرده و سپس از تمام نواحی تولید حس درد در مغز نقشه برداری کردند. نتیجه این آزمایش نشان داد که هسته مرکزی آمیگدال (سی‌ای آگا) به دستکم ۱۶ مرکز حس درد، سیگنال‌های ضد درد فرستاده است.

پژوهشگران سپس با استفاده از نور، گروه کوچکی از سلول‌های مغز را به منظور تحریک أعصاب هسته مرکزی آمیگدال فعال کرده و متوجه شدند این روند می‌تواند نشانه‌های درد در موش را آرام کند.

دانشمندان می‌گویند این تجربه به آن‌ها امکان داده که «إحساس درد در حیوان را بطور کامل کنترل» کنند. پروفسور وانگ می‌گوید پژوهشگران امیدوارند با استناد به این دستاورد بتوانند در آینده مسکن‌هایی تولید کنند که تنها سلول‌های متوقف کننده حس درد را هدف قرار دهد.

این تحقیقات دنباله پژوهش‌های پرفسور وانگ در مورد سلسله اعصابی است که در بیهوشی‌های عمومی در عوض بی حس شدن، فعال می‌شوند.

او می‌گوید: «بخش اعظم پژوهش‌های پیشین بر روی نواحی‌ای بوده که با درد فعال می‌شوند. اما مناطق بسیاری در حین درد فعال می‌شوند که بطور معمول باید برای توقف حس درد کلیه آن‌ها را مسدود کرد، در حالی که این یک ناحیه خاص در مغز می‌تواند حس درد را در مجموع متوقف کند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید