کشف جهانی موازی در قطب جنوب؟

معمولا این امواج از فضا به زمین فرستاده می‌شود، اما پژوهشگران متوجه شدند که این بار این جریان به گونه‌ای غیرعادی از اعماق کره زمین متصاعد می‌شود؛ پدیده‌ای که قوانین جاری فیزیک قادر به توضیح آن نیست.

کشف جهانی موازی در قطب جنوب؟
گمانه‌زنی‌ها درباره وجود جهانی موازی از چند هفته پیش شروع شده بود

به رغم وجود گزارش‌های متعدد، دانشمندان هیچ‌گونه شاهد و مدرکی دال بر وجود کیهانی موازی که زمان در آن به عقب برگردد، نیافته‌اند. برخی رسانه‌ها در هفته جاری گزارش دادند که پژوهشگران در قطب جنوب «شواهدی از یک جهان موازی یافته‌اند».
بنابه گزارش‌ها این کشف مبتنی بر تجربیاتی است که در جریان آن دانشمندان به ذراتی دست یافته‌اند که کلیه قوانین فیزیک را می‌شکند. این گزارش‌ها یک منبع داشته و آن مقاله‌ای است که نشریه «نیو سایِنتیست» در آوریل ۲۰۲۰ (ماه گذشته) منتشر کرده درباره کشفی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته است.

این گزارش بر کشفیات «آنتن تراکنشی قطب جنوب» تمرکز کرده که از یک بالن مملو از گاز هلیوم آویزان است. در دسامبر سال ۲۰۰۶ و دسامبر سال ۲۰۱۴، آنتن‌های متصل به این بالن که در ارتفاع ۳۷ هزار متری زمین پرواز می‌کند، امواجی رادیویی را از طریق نوترینو‌های فضا دریافت کردند (توضیح: نوترینو‌ها ذرات بسیار کوچک‌تر از اتم هستند که جِرمشان صفر بوده و به ندرت با ذرات دیگر ترکیب می‌شوند).

این پدیده تایید می‌کند که این‌ها ذراتی متعلق به نیرو‌های چندگانه کره زمین و کهکشان موسوم به «مدل استاندارد» یا «ذرات بنیادی» هستند، نه شاهدی بر وجود یک جهان جدید (توضیح: در اصطلاحات فیزیک ذرات «مدل استاندارد یا ذرات بنیادی» که به آن‌ها نیرو‌های الکترومغناطیسی و ذرات زیر- اتمی نیز گفته می‌شود. هم‌چنین، براساس این فرضیه سه یا چهار نیروی شناخته شده پایه‌ای در جهان هستی و کهکشان وجود دارد).

اما گزارش دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد حرکت ذراتی که بار انرژی دارند عمدتا صعودی و در نتیجه شانس این که این ذرات متعلق به «مدل استاندارد» باشند یک در ۳.۵ میلیون است.

فیزیکدانان توضیحات مختلفی برای این اشعه‌های کیهانی عرضه کرده‌اند، از جمله این‌که این‌ها «نوترینو‌های استریل» (نوترینو‌های دارای جرم) یا «ماده تاریک غیر معمول» در داخل هسته کره‌زمین‌اند. الکس پیتزوتو، از دانشگاه ویسکانسین که در رصدخانه نوترینوی «آیس کیوب»، محل کشف ذرات مذکور کار کرده، می‌گوید ممکن است این ذرات از مختصات یخ باشند.

اما تحلیل‌هایی که اخیرا در مورد نوترینو‌های جدید صورت گرفته، شامل مختصات عجیب یخ‌های قطب جنوب است که می‌تواند سیگنال‌های بی‌ضرر و معمول کیهانی را مختل کند.

ماریا پتروپولو از دانشگاه پرینستون می‌گوید: «به اعتقاد من نتیجه این آزمایش‌ها معرف این ارتباط است، اما هنوز قطعی نیست. ممکن است برای مثال منابع دیگری در همان ناحیه از آسمان به انتشار نوترینو‌هایی که توسط «آیس کیوب» ردیابی شده کمک کرده باشند. اما از این‌ها گذشته، این داده‌ها ما را یک گام دیگر به درک نوترینو‌های فیزیک فضا نزدیک می‌کند.»
نشریه «نیو ساینتیست» به نقل از پرفسور پیتر گورهام، استاد فیزیک دانشگاه هاوایی می‌نویسد که این پژوهش «هیچ ارتباطی با نظریه وجود یک جهان موازی ندارد.»

پروفسور گورهام گفت: «متاسفانه خبرنگاران میان کار‌های تجربی که داده‌هایی غیرمعمول کشف می‌کند، با تئوری‌هایی که برخی فیزیکدانان خارج از تیم پژوهشی می‌دهند، تفاوتی قائل نمی‌شوند.»

«هرچند مخالف نظریه‌پردازی آزاد در مورد پدیده‌های غیرمعمولی که کشف کرده‌ایم نیستم، اما فکر می‌کنیم این پدیده‌ها در چارچوب فرضیه‌های فیزیک قابل توضیح هستند که احتمالا قدری کم‌تر هیجان‌انگیز است.»

این پست در بلاگ دانشگاه هاوایی در سال ۲۰۱۸ به اشتراک گذاشته شد: «یک احتمال این است که اشعه‌های کیهانی از یک «ابر نو اختر» (سوپرنوا) منفجر شده به زمین رسیده است.»