چشم مصنوعی، که همانند چشم انسان می‌بیند

با استفاده ۱۰ برابرنانوسیم بیشتر نسبت به گیرنده‌های بیولوژیکی، این چشم مصنوعی قادر خواهد بود تا بین نور بصری و اشعه مادون قرمز تمایز قایل شود.

چشم مصنوعی، که همانند چشم انسان می‌بیند
دانشمندان چشم مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند برای روبات‌های انسان‌نما، بینایی ایجاد کند و یا حتی در آینده به عنوان چشم مصنوعی الکترونیکی (bionic) برای افرادی که چشمشان آسیب دیده است، مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ، چشم الکتروشیمیایی با نام «چشم‌ای سی» را، با شباهت به اندازه و شکل یک چشم بیولوژیکی البته با قابلیت‌های بسیار بیشتر، ساخته‌اند.

این چشم، با استفاده از تمرکز لنز بر نورتابیده شده به آرایه‌های متراکم حاوی نانوسیم‌های حساس به نور، عملکرد شبکیه و عنبیه چشم انسان را تقلید می‌کند. سپس اطلاعات از طریق سیم‌ها، که نقشی مشابه قشر بینایی مغز دارند، برای پردازش به رایانه منتقل می‌شود.

در طی آزمایش‌ها، هنگام نمایش حروف "E"، "I" و "Y" روی لنز، رایانه، توانست آن‌ها را تشخیص بدهد.

ظرفیت پزشکی، تکمیل!
محققان گفتند، طبق نظریه علمی، این چشم مصنوعی می‌تواند به یک عصب نوری متصل شود تا اطلاعات را به مغز انسان منتقل کند و در واقع پیشرفتی در چشم‌های دوربین محور است که اکنون در روبات‌ها استفاده می‌شود.

محققان در مقاله‌ای با تشریح این دستاورد اظهار داشتند: «چشمان بیولوژیکی مهمترین عضو از حواس پنجگانه برای بیشتر حیوانات این سیاره است.»

«سیستم‌های بینایی مصنوعی که ازعملکرد چشم انسان تقلید می‌کنند، به اندازه روبات‌ها در فن‌آوری‌های خودکار، حائز اهمیت هستند. مخصوصاً در روبات‌های انسان‌نما، سیستم بینایی باید از لحاظ ظاهری شبیه به چشم انسان باشد تا علاوه بر داشتن ویژگی‌های یک دستگاه پیشرفته‌تر، تعاملات دوستانه «انسان - ربات» را فعال کند.»

در حال حاضر نتایج تصاویر ثبت شده این دستگاه وضوح پایینی دارد، چرا که هر ۱۰۰ نانوسیم به کاررفته در آن، تنها یک پیکسل محاسبه می‌شود.

با این حال، محققان گفتند که پیشرفت‌های آتی، به چشم مصنوعی امکان می‌دهد تا وضوح بهتری نسبت به چشم انسان داشته باشد.

این امر به کاربر چشم مصنوعی امکان می‌دهد تا اشیاء کوچکتر و مسافت دورتر را ببیند، وهمچنین قابلیت دید در شب را به دست بیاورد.

مقاله‌ای با ارائه جزئیات این تحقیق، روز چهارشنبه درمجله نیچر (Nature) منتشر شد.