حقه زنبور‌ها برای گل‌دهی گیاهان

حقه زنبور‌ها برای گل‌دهی گیاهان

زنبور‌های کارگر با استفاده از زبان و آرواره‌های خود، در چندین گونه گیاهی سوراخ ایجاد می‌کنند، اما از بافت آن‌ها برای مقاصد دیگر، مانند لانه‌سازی، استفاده نمی‌کنند.

کد خبر : ۸۰۷۲۴
بازدید : ۲۲۹۴۱
حقه زنبور‌ها برای گل‌دهی گیاهان
دانشمندان دریافته‌اند که این زنبور‌ها نیستند که زمان گل‌دهی گیاهان را تعیین می‌کنند

دانشمندان شیوه جدیدی کشف کرده‌اند که زنبور‌های درشت (نوعی از زنبور که عسل کمتری تولید می‌کند) برای زودتر گل دادن گیاهان از آن، استفاده می‌کنند.

هنگامی که زنبور‌ها با کمبود گرده در گیاهان مواجه می‌شوند، با خوردن برگ‌های گیاه به آن صدمه می‌زنند و باعث می‌شوند تا گیاه زودتر گل بدهد؛ بر فرض گاهی تا یک ماه زودتر از آن که گیاه گوجه‌فرنگی به طور طبیعی گل بدهد.

محققان نتوانستند خودشان نتایج مشابهی را از طریق صدمه زدن به برگ‌های گیاهان تکرار کنند، واظهار داشتند که در نیش زنبور‌ها ویژگی خاصی وجود دارد که گیاه را موقع آسیب زدن، تحریک می‌کند. در حالی که زنبور‌ها باعث شدند که گیاهان۳۰ روز زودتر از زمان طبیعی خود گل بدهند، دانشمندان تنها موفق شدند این زمان را به ۵ روز قبل‌تر از زمان گل‌دهی، تغییر بدهند.

زنبور‌های کارگر با استفاده از زبان و آرواره‌های خود، در چندین گونه گیاهی سوراخ ایجاد می‌کنند، اما از بافت آن‌ها برای مقاصد دیگر، مانند لانه‌سازی، استفاده نمی‌کنند.

زنبور‌های کارگر وحشی از سایر گونه‌ها نیز به بخش‌های گیاه بدون گل آسیب رسانده‌اند، و این بدان معناست که این رفتار مختص بامبوس ترستریس (Bombus terrestris - نام لاتین برجسته‌ترین گونه زنبوردرشت در اروپا) نیست.

پروفسور کانسوئلو دموریس، از دانشگاه‌ای تی اچ زوریخ، دانشگاه تحقیقاتی عمومی در سوئیس که این پژوهش را انجام داده است، به بی بی سی اظهار داشت: «ما واقعاً تلاش کردیم این روش را با بهترین توانایی‌های خودمان، تکرار کنیم.»

وی گفت: «ممکن است که این زنبور‌ها هم به گیاهانی که برای زنبور‌های عسل ویژه هستند، توجه کنند و ترشحی داشته باشند که ما از آن چیزی نمی‌دانیم، اما قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.»

محققان گفته‌اند که این «خوردگی» به شکلی متفاوت، یعنی برش‌های نیم دایره‌ای، انجام می‌شود که در طول حیات گیاهان مختلف دیده می‌شود.

دکتر مارک مسشر، یکی دیگر از نویسندگان از‌ای تی اچ زوریخ، اظهار داشت: «یکی از دانشجویان گفته است که چند روز پیش که در حال خوردن سالاد بودند، همان نوع آسیب‌دیدگی را روی سبزی سالاد دیدند که احتمالاً از این زنبور بوده است.»

در این تحقیق، فوتینی جی. پاشالیدو، هریت لمبرت، و توماس پیبرنز نیز با دکتر میشر و پروفسور دموریس همکاری کرده‌اند.

این توضیحات هنوز تائید نشده است، اما دانشمندان دریافته‌اند که این زنبور‌ها نیستند که زمان گل‌دهی گیاهان را تعیین می‌کنند، بلکه خود گل‌ها این کار را انجام می‌دهند. گل‌دهی گیاهان به گرده‌افشانی آن‌ها و زمانی که گرده‌پراکن‌ها (مانند زنبورها) در مجاورت آن‌ها قرار دارند، بستگی دارد.

همچنین، ممکن است که گیاهان این روش جدید گل‌دهی را برای دفاع در برابر آسیبی که زنبور‌ها به برگ‌هاشان وارد می‌کنند، اتخاذ کرده باشند.

در مقیاس جهانی، تغییر اوضاع آب و هوایی احتمالا یکی از دلایلی است که زنبور‌ها به این روش رفتار می‌کنند. خانم لامبرت گفت: «تشدید تحولات آب و هوایی و درجه حرارت بالا باعث شده است که زنبور‌ها از عملکرد همگام با گل‌ها خارج شوند که در واقع توجیهی بر این صدمات شدید است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید