زاگرس جنوبی در آتش؛ آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌های گچساران

زاگرس جنوبی در آتش؛ آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌های گچساران

دقایقی پس از اعلام مهار آتش سوزی جنگل‌های گچساران، رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان از شعله ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های گچساران خبر داده است.او گفته است که کنده‌های باقی مانده باعث شعله ور شدن مجدد آتش در جنگل‌های این منطقه شده است. مجید نظری همچنین اعلام کرده که حدود ۴۰ نفر نیرو در حال تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش هستند.

کد خبر : ۸۰۷۷۶
بازدید : ۷۱۰۵
زاگرس جنوبی در آتش؛ آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌های گچساران
فرادید | ساعت ۱۸ عصر روز جمعه ۲ خردادماه بود که جنگل‌ها و مراتع مناطق "خنگ بنار"، "کوه خامی"، " کوه گوهر نارک" و اطراف کوه‌های گناوه لری از توابع شهرستان گچساران و باشت استان کهگیلویه و بویراحمد شروع به سوختن کردند، البته نه به دلایل طبیعی، بلکه با دخالت انسانی بخشی از زاگرس خاکستر شد و بخشی از آتش آن هنوز زیر خاکستر شعله ور است.

به گزارش فرادید، بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران طعمه حریق شده و با وجود تلاش‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی به دلیل شرایط سخت منطقه هنوز با گذشت چهار روز آتش مهار نشده است.

حمید نارکی دبیر ستاد بحران گچساران در مورد آتش سوزی جنگل‌های این منطقه گفته است "آتش سوزی که ابتدا در ارتفاعات منطقه خنگ بنار شروع شده بود به کوه گهر نارک و روستای گناوه نیز کشیده شده است. "

او گفته که "۲ فروند بالگرد هوانیروز ارتش، یک فروند بالگرد آبپاش و بالگرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در حال تلاش برای مهار آتش هستند. "

فرمانده هوانیروز ارتش نیز از ثبت ۲۶ سورتی پرواز بالگرد‌های هوانیروز برای اطفای حریق جنگل‌های گچساران و مسجدسلیمان خبر داده است.

سرتیپ قربانی گفته که "بالگرد‌های هوانیروز ارتش تا این لحظه بالغ بر ۱۷۰ نفر را در گچساران و مسجدسلیمان جابجا کرده اند و امیدواریم هرچه زودتر اطفای حریق در جنگل‌های این مناطق به سرانجام برسد. "

فرمانده کل سپاه نیز به منظور پایان عملیات، مهار و جلوگیری از گسترش مجدد آتش در جنگل‌ها، دستور اعزام دو فروند بالگرد به شهرستان گچساران را صادر کرده است.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره علت عدم مهار آتش سوزی جنگل‌های گچساران گفته است " آتش سوزی در جنگل‌های "خنگ بنار" و "گناوه لری" تا کنون در چند مرحله مهار شده، اما به دلیل وزش باد، صخره‌ای بودن و پوشش گیاهی متراکم این آتش مجدد شعله ‌ور شد. "

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین اعلام کرده که برای تشخیص علت حادثه یک "کمیته حقیقت یاب" تشکیل داده است. در این کمیته، نمایندگانی از فرمانداری، منابع طبیعی، اطلاعات، دادستانی و محیط زیست حضور دارند.

زاگرس جنوبی در آتش؛ آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌های گچساران

آخرین وضعیت آتش سوزی در زاگرس جنوبی

پس از گذشت ۸۰ ساعت از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع خنگ بنار، کوه گوهر نارک و گناوه لری علی خوانپایه، فرماندار شهرستان گچساران به تازگی، از مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این شهرستان خبر داده است.

او می‌گوید که احتمال عمدی بودن این آتش سوزی وجود دارد.

فرماندار گچساران اعلام کرده که نیرو‌هایی در منطقه حضور دارند تا در صورت شعله رو شدن آتش سوزی و کنده‌های باقی مانده اقدام به اطفالء حریق کنند.

خوانپایه در خصوص میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی هم گفت که هنوز میزان دقیق خسارت وارده مشخص نیست و پس از ارزیابی میزان دقیق خسارات وارده مشخص و اطلاع رسانی می‌شود.

غلام‌حسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با تایید این خبر، از مهار آتش سوزی جنگل‌های کوه خامی گچساران خبر داده است. او همچنین گفته که "آتش سوزی جنگل‌های گچساران مهار شده، اما باید تا ۲۴ ساعت به جهت احتیاط در منطقه حضور داشته باشیم تا در صورت شعله ور شدن مجدد اقدام به اطفاء کنیم. "

البته او گفته که "آتش سوزی جنگل‌های کوه خامی عصر روز یکشنبه گذشته مهار شد که با وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری و افتادن کنده سوخته شده مجدد آتش سوزی از سر گرفته شد. "

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین اعلام کرده که "در حال هماهنگی با سپاه برای اعزام نیرو جهت پایش کامل محل آتش سوزی هستیم تا از مهار و خاموش بودن آتش سوزی اطمینان حاصل کنیم. "
آتش سوزی مجدد جنگل های گچساران
دقایقی پس از اعلام مهار آتش سوزی جنگل‌های گچساران، رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان از شعله ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های گچساران خبر داده است.

او گفته است که کنده‌های باقی مانده باعث شعله ور شدن مجدد آتش در جنگل‌های این منطقه شده است.

مجید نظری گفته که حدود ۴۰ نفر نیرو در تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش هستند.

مقصر آتش سوزی جنگل‌های گچساران و باشت کیست؟

از همان دقایق ابتدایی مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند که این آتش سوزی علت انسانی داشته و دراین راستا کمیته حقیقت یاب تشکیل شده است.

اما کارشناسان گفته اند "زمانی‌که بارندگی‌های خوبی در کشور رخ می‌دهد پوشش‌های یکساله انبوه می‌شود، اما با آغاز خرداد ماه و نزدیک شدن به فصل گرم سال این پوشش‌های گیاهی شروع به خشک شدن می‌کنند و از این رو جنگل‌ها به انبار‌های کاه آماده اشتعال تبدیل می‌شوند که با یک ته سیگار یا تکه شیشه خرد شده در کف جنگل که حالت ذره بینی پیدا کند، می‌تواند شعله‌ور شود. "

آن‌ها معتقدند که در چنین شرایطی مسئولین استانی و رسانه ملی باید به شکل مداوم مردم را از خطرات احتمالی آگاه می‌ساختند.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور دراین باره گفته است که " انتظار می‌رفت قبل از وقوع حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران مردم از طریق رسانه‌ها آگاه می‌شدند که شرایط انبوه بودن پوشش گیاهی خشک چه اعمالی را نباید انجام دهند تا آتش‌سوزی به وقوع نپیوندد. صدا و سیما با ساخت کلیپ‌های کوتاه و آموزنده می‌تواند مردم را آگاه کند که تحت هیچ شرایطی نباید شیشه در جنگل جا بگذاریم یا درطبیعت آتش روشن کنیم و اگر تحت شرایط استثنایی آتش روشن می‌کنیم حتما از خاموش شدن کامل آن مطمئن شویم و تحت هیچ شرایطی سیگار را از پنجره ماشین به بیرون نیندازیم. "

او می‌گوید که "در شرایط آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی باید برای مهار آتش در مناطق صعب‌العبور از بالگرد‌ها و هوانیروز کمک گرفت، اما متاسفانه در چنین شرایطی منابع طبیعی باید روند بوروکراتیک درخواست بالگرد و واریز پول به حساب هوانیروز در روز‌های غیر تعطیل و... را طی کند، به‌همین خاطر است که بالگرد‌های اطفای حریق سه روز پس از آغاز آتش‌سوزی به محل اعزام شدند در حالی که این بالگرد‌ها باید روز جمعه اعزام می‌شدند تا عملیات اطفای حریق با سرعت بیشتری انجام شود. "

به گفته درویش، ستاد‌های بحران و استانداران باید این اختیار را داشته باشند تا موانع بوروکراتیک را حذف کنند تا در روز‌های تعطیل نیز عملیات اطفای حریق و اعزام بالگرد‌ها بلافاصله صورت گیرد و تنها در چنین شرایطی است که می‌توان نسبت به مهار آتش‌سوزی‌ها و کاهش خسارات ناشی از آن در سال جاری امیدوار بود وگرنه فجایع بسیار بدی اتفاق خواهد افتاد و امکان دارد ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های ایران طی سال جاری طعمه حریق شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید