ادامه گرمایش اعماق اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۵۰

ادامه گرمایش اعماق اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۵۰

آنتونی ریچاردسون استاد ارشد دانشگاه کویینزلند و محقق ارشد این بررسی می‌گوید: به دلیل اندازه عظیم و ژرفایی که اقیانوس‌ها دارند گرمایی که تاکنون جذب سطح اقیانوس شده است به آب‌های عمیق‌تر راه می‌یابد.

کد خبر : ۸۰۸۷۵
بازدید : ۹۰۲۴
ادامه گرمایش سریع اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۵۰
نوعی عروس دریایی که در آب‌های گرم زندگی می‌کند

یک پژوهشگر می‌گوید: هرکاری هم که در حال حاضر بکنیم حیات جانوران دریایی اعماق اقیانوس‌ها تا پایان قرن جاری براثر گرمایش اقیانوس‌ها با تهدید فزاینده‌ای روبرو خواهد بود.

حتی اگر همین امروز هم انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای در جهان دستخوش کاهش چشم‌گیری شود، گرمایش سریع در اعماق اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت.

در تحقیق بین‌المللی جدیدی با استفاده از شاخص «سرعت اقلیمی» چگونگی اثرگذاری تغییراقلیم بر گونه‌های اقیانوس‌زی را تحلیل کرده‌اند. وقتی گرمای اقیانوس افزایش می‌یابد، سرعت کوچ جانوران دریایی به مناطق دارای دمای مطلوب را سرعت اقلیمی می‌گویند.

محققان، سرعت اقلیمی اقیانوس‌ها در ۵۰ سال گذشته را محاسبه کرده و سپس با استفاده از شماری از مدل‌های اقلیم، چگونگی تغییرات آن تا سال ۲۱۰۰ را پیش‌بینی کرده اند. در این بررسی سرعت اقلیمی در چهار عمق اقیانوس را همسنجی کردند تا مشخص شود بر اثر تغییرات اقلیمی کدام تنوع‌های زیستی دستخوش بیش‌ترین تغییر شده است.
در حال حاضر افزایش سرعت گرمایش سبب شده که سرعت اقلیمی در سطح اقیانوس دو برابر عمق آن باشد. ولی تا سال ۲۱۰۰ اگر برای مهار چشم‌گیر انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای کاری انجام نگیرد گرما به عمق‌های بیش‌تر هم نفوذ خواهد کرد.

طبق یافته‌های این محققان «کاهش انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای می‌تواند تهدیدات تغییر اقلیم برای تنوع زیستی در سطح اقیانوس‌ها را محدود کند، اما جهش سرعت اقلیمی برای تنوع‌زیستی در اعماق اقیانوس‌ها گریزناپذیر است و از همه بیش‌تر در منطقه مزوپلاژیک (عمق ۲۰۰ تا۱۰۰۰ متر) رخ می‌دهد.»

به گفته آیزاک بریتو-مورالس، دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه کویینزلند و سرپرست این پژوهش، محققان متوجه شدند که سرعت اقلیمی در عمق ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر ۱۱ برابر شده است.

او گفت: در چرخش جالبی که رخ داده است نه تنها سرعت اقلیمی در عمق‌های مختلف اقیانوس تغییرات مختلفی یافته بلکه سویه‌های مختلفی هم یافته است که چالش‌های عظیمی برای روش‌های تعیین نواحی حفاظت شده پدید می‌آورد. این بررسی روز دوشنبه در مجله تغییرات اقلیم نیچر چاپ شد.

البته این محققان می‌گویند برای مهار انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای باید گام‌های بلندی برداشت هر چند که وقوع برخی اثرات منفی در عمق اقیانوس‌ها نیز گریزناپذیر است.

آنتونی ریچاردسون استاد ارشد دانشگاه کویینزلند و محقق ارشد این بررسی می‌گوید: به دلیل اندازه عظیم و ژرفایی که اقیانوس‌ها دارند گرمایی که تاکنون جذب سطح اقیانوس شده است به آب‌های عمیق‌تر راه می‌یابد.

«یعنی هرکاری هم که در حال حاضر بکنیم حیات جانوران دریایی اعماق اقیانوس‌ها تا پایان قرن جاری براثر گرمایش اقیانوس‌ها با تهدید فزاینده‌ای روبرو است.»

به گفته او افزون بر مقابله‌هایی که با تغییر اقلیم صورت گرفته است باید با ایجاد نواحی جدید حفاظت‌شده برای جانوران دریایی نواحی عمیق‌تر، به شدت بر استخراج در بستر دریا و ماهیگیری در اعماق دریا نظارت کرد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید