انتقام، انگیزه قتل مرد افغان

انتقام، انگیزه قتل مرد افغان

حبیب‌ا... (مقتول) دو نفر از عموهایم را در افغانستان به رگبار بسته و یک نفر از بستگانم را نیز زخمی کرده بود، اگرچه او به مدت ۱۰ سال در افغانستان زندانی شد، اما ما باید انتقام «خون» می‌گرفتیم.

کد خبر : ۸۰۸۸۷
بازدید : ۱۲۰۴۱
انتقام، انگیزه قتل مرد افغان
یکی از متهمان اصلی قتل فجیع مرد ۵۳ ساله‌ای که بعد از سه سال فرار به چنگ قانون افتاد، در اظهاراتی تکان دهنده اعتراف کرد گرای قتل را از آن سوی مرز دریافت کرده است!
ساعت حدود ۱۹ شب بیست و دوم آبان سال ۱۳۹۶ بود که ماموران انتظامی در تماس با قاضی ویژه قتل عمد مشهد، از قتل دلخراش مردی میان سال در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان توس ۹۷ خبر دادند که پیکر بی جان وی به بیمارستان طالقانی مشهد منتقل شده بود.
دقایقی بعد با حضور قاضی کاظم میرزایی در مرکز درمانی مشخص شد که مرد ۵۳ ساله تبعه کشور افغانستان، با وارد آمدن ضربات وحشتناک تبر به قتل رسیده است به طوری که آثار بریدگی‌های عمیق در نقاط مختلف پیکر وی وجود داشت.

پس از بررسی‌های مقدماتی در بیمارستان، ادامه تحقیقات میدانی به محل وقوع جنایت در کوچه چهل مویزه ۹ کشید. با شناسایی هویت مقتول و اعضای خانواده وی در ایران، مشخص شد که مرد ۵۳ ساله (مقتول) به مدت ۱۰ سال در افغانستان به جرم قتل مسلحانه در زندان بوده و پس از تحمل کیفر و آزادی از زندان، به طور غیرمجاز وارد ایران شده و در مشهد اقامت داشته است.
با به دست آمدن این اطلاعات، ماجرای انتقام هولناک به عنوان یکی از فرضیه‌های اصلی مورد بررسی قرار گرفت و فعالیت اطلاعاتی کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی بر این موضوع متمرکز شد؛ بنابراین به دستور قاضی میرزایی، پرونده جنایت مسلحانه زیر ذره بین کارآگاهان قرار گرفت و مشخص شد حبیب ا... (مقتول) از حدود یک سال قبل وارد ایران شده است و در این مدت افرادی ناشناس او را تعقیب می‌کردند.
پیگیری این سرنخ‌ها که با نظارت مستقیم سرهنگ غلامی ثانی (رئیس اداره جنایی آگاهی) همراه بود، کارآگاهان را به جوان ۳۴ ساله‌ای به نام محمدنبی رساند. تحقیقات بیانگر آن بود که روز وقوع جنایت، سه جوان سوار بر موتورسیکلت، مرد ۵۳ ساله را در کوچه چهل مویزه به دام انداخته اند و او را با تبر به شکل فجیعی کشته اند که مشخصات عامل اصلی جنایت با جوان ۳۴ ساله مطابقت داشت، اما ادامه بررسی‌ها نشان داد این جوان افغانستانی نیز به طور غیرمجاز وارد ایران شده و بعد از ارتکاب قتل به آن سوی مرز گریخته است.

بنابر گزارش خراسان، بررسی سوابق کیفری محمدنبی نیز بیانگر آن بود که وی قبل از ارتکاب قتل، ۱۶ بار در ایران دستگیر و به اتهامات مختلفی مانند سرقت، اعتیاد، ورود غیرقانونی به کشور و ... زندانی شده است، اما او هر بار خود را با اسامی مختلفی در مراجع انتظامی و قضایی مانند حسین رضایی، محمدنبی عمرزهی، عبدا... محمدی و ... معرفی کرده و تنها یک بار نام واقعی خودش را با عنوان محمدنبی «الف» بیان کرده است، اما بعد از ارتکاب قتل دیگر هیچ سابقه‌ای در زندان‌های کشور ندارد.
به همین دلیل رصد‌های اطلاعاتی برای شناسایی و دستگیری وی وارد مرحله جدیدی شد، اما باز هم او به طور مخفیانه و از راه‌های صعب العبور وارد ایران شده و با بررسی اوضاع دوباره به افغانستان گریخته بود.
مدتی بعد با شناسایی راه‌های غیرقانونی ورود این متهم خطرناک به کشور، قاضی میرزایی دستورات محرمانه و خاصی را برای ردزنی متهم به قتل صادر کرد تا این که مشخص شد او قرار است دوباره از مرز‌های غیرقانونی وارد ایران شود و به تهران برود؛ بنابراین همه مسیر‌ها تحت کنترل قرار گرفت و محمدنبی که دیگر ۳۷ ساله بود از لحظه ورود زیر چتر اطلاعاتی کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفت.
به محض این که او در تهران ساکن شد، بلافاصله با صدور نیابت قضایی از سوی قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و با همکاری یکی از نزدیکان مقتول، در تهران به محاصره پلیس در آمد و به چنگ قانون افتاد.

با انتقال متهم ۳۷ ساله به مشهد، وی بلافاصله در حضور مقام قضایی مورد بازجویی‌های تخصصی قرار گرفت و به صراحت ارتکاب قتل با ضربات تبر را پذیرفت.
او در اولین جلسه بازپرسی به قاضی کاظم میرزایی گفت: حبیب‌ا... (مقتول) دو نفر از عموهایم را در افغانستان به رگبار بسته و یک نفر از بستگانم را نیز زخمی کرده بود، اگرچه او به مدت ۱۰ سال در افغانستان زندانی شد، اما ما باید انتقام «خون» می‌گرفتیم، به همین دلیل یکی از نزدیکانم از افغانستان به من خبر داد که حبیب ا... به مشهد گریخته است و در بولوار توس اقامت دارد.
من هم با دو تن از دوستان هموطنم سوار بر موتورسیکلت به تعقیب او پرداختیم تا این که روز حادثه (۹۶.۸.۲۲) فرصت مناسبی را برای کشتن او پیدا کردم و ضربات تبر را بر پیکرش فرود آوردم. بعد از آن هم به افغانستان گریختم تا این که این بار بعد از ورود به تهران دستگیر شدم.

تحقیقات بیشتر درباره چگونگی وقوع این جنایت هولناک در حالی ادامه دارد که تحقیقات گسترده گروه ویژه کارآگاهان زبده اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی با هدایت مستقیم سرهنگ جواد شجیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) برای دستگیری متهمان فراری و ریشه یابی جرایم احتمالی دیگر آنان آغاز شده است.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید