"اختاپوس دامبو" در عمق ۷ هزار متری اقیانوس آرام

"اختاپوس دامبو" در عمق ۷ هزار متری اقیانوس آرام

نام دامبو به دلیل باله‌های گوش مانند برجسته‌ای که درست در بالای چشم‌های این موجودات است به آن‌ها داده شده. این بال‌ها باعث شباهت آن‌ها به شخصیت کارتون دیزنی - دامبو - در دهه ۱۹۴۰ میلادی شده است.

کد خبر : ۸۰۹۲۲
بازدید : ۲۴۶۷۹
در این تصویر این اختاپوس دامبو به سوی طعمه‌ای که محققان برای کشاندن او به مقابل دوربین کار گذاشته‌اند می‌رود

کشف این اختاپوس در عمیق‌ترین جای دریا که تاکنون دوربین‌ها موفق به دیدن آن شده‌اند، صورت گرفته است و در واقع دو کیلومتر عمیق‌تر از جایی که کشف اختاپوس‌های قبلی ثبت شده است.

محققانی که این کشف را در مجله «مرین بیولوژی» گزارش کرده‌اند، گفته‌اند این گونه‌ای از اختاپوس است که دامبو نام‌گذاری شده.

نام دامبو به دلیل باله‌های گوش مانند برجسته‌ای که درست در بالای چشم‌های این موجودات است به آن‌ها داده شده. این بال‌ها باعث شباهت آن‌ها به شخصیت کارتون دیزنی - دامبو - در دهه ۱۹۴۰ میلادی شده است.

دکتر الن جیمیسون دانشمندی است که هویت این موجود را شناسایی کرده است. او پیشگام اکتشافات در عمق دریا با تکنولوژی است که لندر نامیده می‌شود.

لندرز‌ها ابزاری هستند که که از طریق کشتی‌های تحقیقاتی به عمق دریا فرستاده می‌شوند. آن‌ها در کف دریا جای می‌گیرند و هر آنچه را که اتفاق می‌افتد ضبط می‌کنند.

دکتر الن جیمیسون پیشگام اکتشافات در عمق دریا با تکنولوژی است که لندر نامیده می‌شود

تجهیزات دکتر جمیسون از دو اختاپوس فیلم گرفت. یکی از آن‌ها در عمق ۵۷۶۰ متری و دومی در عمق ۶۹۵۷ متری بود. یکی از این اختاپوس‌ها ۴۳ سانتی متر و دیگری ۳۵ سانتی متر طول دارد.

تصاویر قابل اعتمادی که پیش از کشف تازه گرفته شده، عکس سیاه و سفیدی است که ۵۰ سال پیش در عمق ۵۱۴۵ متری در آب‌های باربادوس گرفته شده است.

اهمیت یافته‌های تازه در اقیانوس هند این است که ما حالا می‌دانیم اختاپوس‌ها می‌توانند به طور بالقوه مکان‌های مناسبی برای زندگی در ۹۹ درصد از بستر دریا‌ها در سراسر جهان پیدا کنند.

دکتر جیمسون می‌گوید: "اما این جانورانی که در عمق دریا زندگی می‌کنند مسلما به میزانی از تطبیق پذیری نیاز دارند. آن‌ها باید کار‌های هوشمندانه‌ای در درون سلول‌های خودشان انجام دهند. اگر شما یک سلول را مانند یک بالون در نظر بگیرید، این سلول تمایل خواهد داشت که تحت فشار از هم فرو پاشد؛ بنابراین برای حفظ شکل خود نیاز به تطبیق‌پذیری هوشمندانه‌ای دارد».

تمام تطبیق‌پذیری که موجودی برای زندگی تحت فشار نیاز دارد در سطح بافت‌های سلولی قرار دارد. دکتر جیمسون امیدوار است یافته‌های تازه‌اش به رفع درک نادرست از عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس کمک کند.

او می‌گوید: «قوانین اکولوژی و بیولوژی دریایی در واقع بسیار شبیه به هم هستند و ما به اختاپوس‌های دامبو نیاز داریم تا خط میان اعماقی را که ما می‌شناسیم و آن‌هایی را که نمی‌شناسیم از بین ببرد».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید