افزایش قیمت دلار و سکه

افزایش قیمت دلار و سکه

این افزایش از آن جهت اهمیت داشت که موجب شد دلار برای یک روز بالای سطح حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کند و چنین نگاهی را در بازار تقویت کند که بازار به کف خورده و با افزایش ورود خریداران مواجه شده است.

کد خبر : ۸۰۹۴۴
بازدید : ۵۳۹۴
افزایش قیمت دلار و سکه
در اولین روز هفته، دلار دومین رشد متوالی را تجربه کرد، ولی این افزایش نیز کافی نبود تا تردید برخی معامله‌گران برای ورود به بازار را از میان ببرد. روز شنبه، شاخص بازار ارز ۷۰ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۱۷هزار و ۶۲۰ تومان رسید.
این افزایش از آن جهت اهمیت داشت که موجب شد دلار برای یک روز بالای سطح حمایتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کند و چنین نگاهی را در بازار تقویت کند که بازار به کف خورده و با افزایش ورود خریداران مواجه شده است.

تردید در تصمیم‌گیری ارزی
به‌رغم این مساله، آنچه تردید برخی معامله‌گران درباره تصمیم ورود به بازار ارز در موقعیت خریدار را تحت‌تاثیر قرار داد، سیگنال برخی تحلیلگران فنی بود که باور داشتند بازار تا نقطه ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی همچنان با خطر فروش مواجه است.
این تحلیلگران به دنبال‌کنندگان خود توصیه می‌کردند که هر قیمت بالا را غنیمت به‌شمار آورند و اقدام به فروش کنند. از نظر این دسته، زمان مناسب برای قرار گرفتن در موقعیت خرید زمانی خواهد بود که شاخص ارزی از نقطه ۱۷ هزار و ۸۰۰تومانی عبور کرده باشد؛ بازار ارز هفته گذشته دوبار در برابر شکسته شدن این نقطه مقاومت و با افزایش فروش‌ها مواجه شده بود.
افزون بر این، دیروز سکه‌بازان نیز چندان با معامله‌گران دلار در زمینه افزایش قیمت همسو نشدند. درست است که دیروز سکه با ۱۰ هزار تومان افزایش وارد کانال ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی شد، ولی این فلز گرانبها در برابر رشد ۴ دهم درصدی دلار تنها افزایش یک دهم درصدی را به ثبت رساند.
به گفته برخی فعالان، سکه در برابر رشد دلار با احتیاط رفتار کرد و معامله‌گران این بازار منتظر واکنش شاخص ارزی به سطح ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی باقی خواهند ماند. شاید احتیاط سکه‌بازان بی‌دلیل نیز نبود؛ چراکه در ساعات پایانی روز کمی میزان فروش‌های ارزی بالاتر رفته بود که می‌تواند قیمت شروع بازار سکه و دلار در روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد.

احتیاط در بازار ارز و سکه از آن جهت جالب‌توجه بود که معامله‌گران در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود از افزایش نرخ حواله درهم خبر می‌دادند و اعتقاد داشتند ارز کشور همسایه در حال آماده کردن خود برای ورود به کانال ۴ هزار و ۹۰۰ تومانی است. به گفته این دسته درهم دیروز در حالی در حوالی محدوده ۴ هزار و ۸۷۰ تومانی معامله می‌شد که می‌توانست ارزش دلار در بازار داخلی را به بالای ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان ببرد.
در چنین شرایطی، برخی از فعالان معتقدند ممکن است بازار ارز داخلی با افزایش عرضه اسکناس آمریکایی مواجه شده باشد یا میزان تقاضا در بازار برای این اسکناس آن قدر کم بوده که ظرفیتی برای رشدی متناسب با نرخ حواله درهم وجود نداشته است. نرخ حواله درهم همواره یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های قیمتی است که توسط بازیگران بازار داخلی روند آن به دقت رصد می‌شود.

گروهی عنوان می‌کنند، آنچه در هفته‌های گذشته نیز زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، بیشتر از جانب تقاضای حواله‌ای و تقاضای تجاری بود. به باور این گروه در اردیبهشت ماه تقاضایی از سوی افراد عادی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز وجود نداشت و تنها عدم پاسخگویی متناسب با تقاضای تجاری از سوی عرضه‌کنندگان بود که منجر به رشد قیمت شد.
در چنین نگاهی طبیعی است که هر قدر بازگشت ارز صادراتی راحت‌تر شود، روند برای رشد دلار در بازار آزاد دشوارتر خواهد شد. آخرین قیمتی که برای دلار در سامانه نیما اعلام شده است، ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان است که بیش از ۸۰۰ تومان بیشتر از قیمت پیشین است. به گفته برخی فعالان، هر قدر قیمت دلار در سامانه نیما به بازار آزاد نزدیک‌تر شود، انگیزه‌ها برای عرضه ارز افزایش خواهد یافت.
نگاه شماری از تحلیلگران به این صورت است که با عادی شدن فضای صادراتی با گذر از کرونا و باز شدن مرزها، قیمت دلار بازار آزاد نیز توان افت را دارد. از نظر آن‌ها احتیاط نوسان‌گیران ارزی نیز ناشی از چنین هراسی است. با این حال، نمی‌توان انکار کرد که دلار همچنان بالای مرز ۱۷ هزار تومانی قرار دارد و بالای این مرز ماندن انتظارات افزایشی را بیشتر از انتظارات کاهشی فعال نگه می‌دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید