بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!

بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!

بهترین رمان های ایرانی؛ نوشتن از کتاب‌­ها و به توصیف درآوردن کلماتی که از دل نویسندگان بزرگ برآمده، شاید در نگاه اول سخت و غیرممکن باشد، اما لذتی نهفته در دل کنکاش احساسات این نویسندگان وجود دارد که سختی و بزرگی کار را آسان­‌تر می‌­کند. نوشتن از کتاب‌ها و خواندن درباره کتاب‌­ها همیشه جزو علایق هر عاشق کتابی بوده و هست. خواندن قصه­‌ها صرف‌نظر از اینکه به قلمِ کدام نویسنده است، همیشه تصویری ذهنی از شخصیت‌پردازی و فضای کلی داستان در اختیار ما می‌گذارد که به‌نظرم به میزان خلاقیت و نوع درگیر شدن با داستان بستگی دارد. از این رو هر کس، برداشتی کاملا شخصی و تصویرسازی‌ای ذهنی از کلیت هر قصه­‌ای در ذهن خود خواهد داشت.

کد خبر : ۸۰۹۶۳
بازدید : ۴۶۷۳
بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!
فرادید | نوشتن از کتاب‌­ها و به توصیف درآوردن کلماتی که از دل نویسندگان بزرگ برآمده، شاید در نگاه اول سخت و غیرممکن باشد، اما لذتی نهفته در دل کنکاش احساسات این نویسندگان وجود دارد که سختی و بزرگی کار را آسان­‌تر می‌­کند. نوشتن از کتاب‌ها و خواندن درباره کتاب‌­ها همیشه جزو علایق هر عاشق کتابی بوده و هست. خواندن قصه­‌ها صرف‌نظر از اینکه به قلمِ کدام نویسنده است، همیشه تصویری ذهنی از شخصیت‌پردازی و فضای کلی داستان در اختیار ما می‌گذارد که به‌نظرم به میزان خلاقیت و نوع درگیر شدن با داستان بستگی دارد. از این رو هر کس، برداشتی کاملا شخصی و تصویرسازی‌ای ذهنی از کلیت هر قصه­‌ای در ذهن خود خواهد داشت.

به اشتراک گذاشتن این برداشت‌­ها از داستان‌­ها خودش دنیای شیرین دیگری ا­ست که هر عشق به کتابی را درگیر خواندن بیشتر می‌کند. از این رو، در این نوشته سعی کرده‌ام به معرفی چند رمان برتر ایرانی بپردازم؛ رمان‌­های نام‌آشنایی که حتی اگر نخوانده باشیم، نام‌شان بار‌ها به گوش­‌مان خورده است. هرچند تعداد رمان‌­های ایرانی ارزشمند، بسیار بیشتر از این چند کتاب معرفی‌شده است، اما فهرست زیر تنها تعداد کمی از چند رمان ایرانی­ است که شاید معروف‌تر و همه‌پسندتر باشند. شاید هم بهتر باشد عنوان دیگری هم برای این نوشتار در نظر بگیریم: «معرفی ۱۰ رمان ایرانی که حتما باید خواند!»
بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!

کِلیدَر (محمود دولت ­آبادی)

کِلیدَر نام کوه زیبایی است که بین شهر‌های سبزوار، نیشابور و قوچان در استان خراسان قرار دارد. جایی که تمام داستانِ بلند و البته واقعی دولت‌آبادی در آنجا روایت می‌شود. این رمان بلندترین اثر محمود دولت‌آبادی است که در حدود ۳۰۰۰ صفحه و ده جلد به چاپ رسیده و روایت زندگی یک خانواده کرد ایرانی است که به سبزوار خراسان کوچ کرده‌اند.

شخصیت اول این رمان شخصی به نام گل‌محمد است که دولت‌آبادی بیش از ۱۵ سال عمرش را صرف نگارش آن کرده است. کلیدر سرنوشت رعیت‌های ایرانی و قبایل چادرنشین را در دوره‌ای که سیاست زور حاکم است، به تصویر می‌کشد. اما با این حال داستان حماسی و قهرمان‌پرور کلیدر آنچنان با روایت­‌های عاشقانه گره خورده که هرچند خواننده در بطن یک داستان واقعی قرار دارد، اما سراسر درگیر پیوند شاعرانه و البته تبحر ادبی دولت‌­آبادی در به هم پیوستن خیال و واقعیت خواهد شد.

دولت­‌آبادی در دست‌نوشته‌های خود قبل از تمام کردن کلیدر این‌چنین آورده است: «به پایان رساندن کلیدر، آن‌طور که مطلوب و موردپسند خودم باشد، برای من یک آرزوی مهم است…، چون اطمینان دارم که رمان کلیدر یک یادگاری برای مردم آیندهٔ ما خواهد بود؛ که در عین حال من هم با این کار دِینم را به مردمی که در میان‌شان پرورش‌یافته‌ام تا حدی ادا کرده‌ام.»

با این همه، اگر تا کنون شاهکار بلند کلیدر را نخوانده‌­اید، آن را در فهرست خواندنی‌­های خود قرار دهید.

چشم­‌هایش (بزرگ علوی)

شما با یک داستان معمایی روبه‌­رو هستید! داستانی ساده و روایتی روان به دور از توضیح و توصیف اضافی. کتاب چشم‌هایش معروف­‌ترین اثر بزرگ علوی است که در آغاز رمان، تهران و خفقان حاکم بر آن توصیف می­‌شود. نقاش بزرگ، استاد ماکان، درحالی‌که بیش از سه سال در تبعید بوده به‌صورت مشکوکی می‌­میرد. از استاد ماکان تابلویی به نام چشم­‌هایش به‌جا مانده و داستان در پی کشف راز این تابلو به یک معما تبدیل شده است.


راوی این داستان، ناظم مدرسه‌­ای است که بعد از مرگ استاد ماکان مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. او به‌دنبال کشف راز تابلوی چشم­‌هایش، با زنی به نام فرنگیس آشنا می‌­شود که گویی مدل آن تابلوی نقاشی است. فرنگیس عشقی پنهان را روایت می‌­کند. داستان این رمان موضوعی مشخص را روایت می­‌کند و شاید نقطه­‌ٔ قوت آن در این باشد که فضای کلی داستان با شخصیت‌­ها و جزئیات زیاد پیچیده نشده است. بزرگ علوی، معصومیت عشق یک زن و فداکاری او برای نجات این عشق را به‌خوبی توصیف می‌کند.
بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!

چراغ­‌ها را من خاموش می­‌کنم (زویا پیرزاد)

زویا پیرزاد از آن دسته نویسندگانی ­است که می‌­شود کتاب­‌هایش را بدون وقفه و یک‌نفس خواند! جزئی‌نگری، توصیف دقیق هر آنچه هست و قلمِ روایی پیرزاد بسیار خوشایند است. داستان رمان چراغ‌­ها را من خاموش می­‌کنم در دههٔ ۴۰ در محلهٔ بوارده آبادان رخ می‌دهد که راوی آن زنی ارمنی به نام کلاریس آیوازیان است. کلاریس نمونهٔ کامل زنی خانه­‌دار است که در جریان زندگی، دچار روزمرگی، نارضایتی باطنی و در نتیجه فراموشی اهمیت خویشتن شده است.
نویسنده، عادی و یک‌نواخت بودن کلاریس برای اطرافیان ازجمله شوهرش را به‌خوبی توصیف می­‌کند؛ درحالی‌که در تفکر کلاریس همواره اطرافیان و دیگرانی وجود دارند که از خود او مهم­‌ترند. اما داستان اصلی در واقع از نیمه و با ورود همسایه‌ای جدید به زندگی کلاریس آغاز می­‌شود و زندگی یک‌نواخت او با حضور خانواده سیمونیان در همسایگی‌­شان دچار دگرگونی بزرگی می‌­شود. وجود امیل سیمونیان، مرد جوانی که همسرش را از دست داده و دختری به نام امیل دارد، باعث اوج‌گرفتن تضاد‌های درونی کلاریس می‌شود. از اینجا به بعد خواننده با توصیف طرف دیگر احساسات، عواطف و حتی منطق رشدیافته در کلاریس روبه­‌رو می‌­شود.

جایزه ادبی یلدا، جایزه بهترین رمان سال بنیاد گلشیری و جایزه کتاب سال، تنها بخشی از افتخارات این اثر پیرزاد است.


جای خالی سُلوچ (محمود دولت‌آبادی)

مِرگان سر از بالین که برداشت، سلوچ نبود. سلوچ نیست و نبودن او تمام این کتاب را پر کرده است. حالا مرگان مانده است با حداقلی از احساس به سلوچی که رفته و آینده‌­ای که پیشِ رویش به بن‌بست رسیده است انگار. جای خالی سلوچ رمانی از محمود دولت‌آبادی است که در دوره­‌ی سه‌ساله حبس خود، در ذهنش پرورانده و بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک طی ۷۰ روز نوشته است.

سلوچ که کسب‌و‌کار درست‌وحسابی ندارد، زن و بچهٔ خود را رها می­‌کند و به‌دنبال کار روانه شهر می­‌شود. او بدون هیچ خبری محل زندگی خود را ترک می­‌کند و دولت آبادی به زیباترین شکل ممکن احساسات و مشکلات زندگی مِرگان، زن سلوچ را بعد از رفتنش به تصویر می‌­کشد. مرگان دو پسر به نام‌های عباس و اَبراو و دختری به نام هاجر دارد. سلوچ حضور مستقیمی در داستان ندارد و تنها شخصیت‌پردازی او از طریق روایت اطرافیانش شکل می­‌گیرد؛ به‌طوری‌که در انتهای داستان می‌­توانید به توصیف دقیقی از شخصیت سلوچ برسید. دولت­ آبادی در این کتابِ خود نیز از زندگی می­‌نویسد. از واقعیت. دیالوگ‌ها به فارسی عادی و گاه همراه با تعابیر و کلمات محلی است. زبان دولت‌­آبادی زبانی گیرا و دلنشین است.
بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!

سمفونی مردگان (عباس معروفی)

سمفونی مردگان کتابی بسیار تراژدیک و غم‌انگیز است! بله، غم انگیزترین کتابی که به زیباترین شکل ممکن در ذهن شما باقی خواهد ماند. سمفونی مردگان از آثار برگزیدهٔ عباس معروفی در دهه شصت است که یک حادثه را از دید چند ناظر روایت می‌کند.


شخصیت اصلی داستان شاعر جوانی است به نام آیدین که گرفتار خشم پدر سنتی خود می‌شود. آیدین، شخصیت دوست‌داشتنی، جذاب و متفاوت سمفونی مردگان، پسری روشن‌فکر، شاعر، بسیار فعال و رادیکال است که در خانواده‌ای به‌شدت سنتی و پدرسالار زندگی می­‌کند که نه‌تن‌ها شخصیت­‌های داستان، قلباً او را دوست دارند و ستایش می‌­کنند، بلکه خواننده هم جذب شخصیت متفاوت او خواهد شد. در مقابل لطافت چنین شخصیتی، برادر آیدین، اوراهان، فردی است که فضای سرد جامعه را پذیرفته و خودش را با شرایط آن روزگار وفق داده است. حسد و در نتیجه برادرکشی ندایی­ است که هر لحظه در وجود اورهان شنیده می­‌شود.

راوی داستان در این رمان بار‌ها عوض می‌­شود و خواننده بار‌ها در فضا و زمانی متفاوت از حال سیر می­‌کند. فضای کلی داستان و بیشتر اتفاق­‌هایی که در آن می­‌افتد، در زمستان و در فضای یخ‌زده و منجمد جامعه به تصویر کشیده می­‌شود. با وجود غم جاری و روان در تمام داستان، سمفونی مردگان کتابی ا­ست که هر چقدر آن را بخوانید، جذاب­‌تر می­‌شود، چراکه معروفی به‌قدری شخصیت­‌های رمانش را خوب به‌تصویر کشیده که می­‌توانید خودتان را جای تک‌تک آن‌ها بگذارید و با درد و غم زندگی هر یک، زندگی کنید.

سَووشون (سیمین دانشور)

سَووشون یا سیاوشان به معنی سوگ سیاوش است و مدلی از عزاداری ا­ست که سالانه برای سیاوش، قهرمان اسطوره‌ای ایران باستان، در بعضی از روستا‌های کشور همچنان انجام می­‌شود. سَووشون نام نخستین رمانِ سیمین دانشور است و علت نام‌گذاری این کتاب هم، تشابه سرنوشت یکی از شخصیت‌های داستان با سرنوشت سیاوش بوده است.

دانشور در این داستان پرحرکت و ماجرا، با نثری شاعرانه، دقیق و محکم، تصویری درونی و هنرمندانه از تحولات منطقه فارس در سال‌های جنگ دوم جهانی خلق می‌کند. سووشون در واقع داستانی از زندگی یک خانواده در زمان جنگ دوم جهانی و سلطنت رضا شاه پهلوی در شیراز است. داستان سووشون را زری روایت می­‌کند. زری، قهرمان رمان، در همه­ چالش‌های داستان حضور دارد و وقایع را به ترتیب توالی زمان واقعی نقل می‌کند. او زنی تحصیلکرده، صلح‌جو و باعاطفه است که می­‌خواهد به هر طریقی خانواده­‌اش را از خطر اتفاقات بیرون حفظ کند؛ زنی که پابه‌پای مردان، بار حوادث تلخ را به دوش می‌کشد. در مقابل زری، یوسف قرار دارد که علی‌رغم عشق و علاقه­ زیاد به زری، به‌نوعی با هم در تضاد هستند. عقاید یوسف برای زری قابل‌فهم و حتی مورد ستایش است، اما رفتار او و ناسازگاری با شرایط و آدم‌هاست که زری را می‌ترساند.

دانشور در این اثر خود تاریخ را از دریچه ادبیات به تصویر می‌­کشد. همچنین شخصیت­‌پردازی قوی از خصوصیت بارز قلم نویسنده در سووشون است؛ آن‌قدر که نام­‌ها را برای همیشه در ذهن خواننده ماندگار کند.

بار دیگر شهری که دوستش داشتم (نادر ابراهیمی)

اگر به‌دنبال جملات و توصیفات بسیار زیبا هستید، این رمان برای شماست! این کتاب در کنار کتاب یک عاشقانه آرام در زمرهٔ عاشقانه‌ترین کتاب­های نادر ابراهیمی است که با توجه به حجم کمی که دارد از تأثیرگذاری چشمگیری برخوردار است.

بار دیگر شهری که دوستش داشتم، داستان عشقی بین پسر مردی کشاورز است که دلباخته دختر خان شده و هنگامی این داستان را روایت می­‌کند که عشقش هلیا او را تنها رها کرده و به خانه بازگشته است. مرد عاشق به شهری باز می‌گردد که روزگاری به‌خاطر این عشق از آن گریخته بود و از آن طرد شده بود: شهری که دوستش داشته!

این کتاب مجموعه­‌ای است از جملات قصار که با دنبال کردن‌شان تا انتهای کتاب به داستان نهفته در لابه‌لای آن‌ها پی خواهید برد. نادر ابراهیمی به‌بهترین‌نحو ممکن تنهایی و غم یک انسان احساسی را که از عشق، خانواده و وطن رانده شده، به تصویر کشیده است.

کتاب­‌ها و اندیشه‌ها تمامی ندارند؛ آن‌قدر که می­‌شود تا بی‌نهایت از کتاب‌­ها نوشت و از کتاب­‌ها خواند، اما همان‌طور که در مقدمه هم خواندید، این ۱۰ رمان، تنها بخش کوچکی از خواندنی­‌های ایرانی­ است که در این نوشتار کوتاه به معرفی آن‌ها پرداختیم.
بهترین رمان های ایرانی که حتما باید بخوانید!

همسایه‌ها (احمد محمود)

داستان در دو پرده روایت می‌شود. در پرده‌ی اول، محمود تک تک پرسوناژ‌ها را رنگ امیزی می‌کند و ارتباطات آن‌ها را با خالد شکل می‌دهد. در انتهای پرده‌ی اول، خالد که در ابتدا‌ی داستان یک نوجوان خام و درگیر مسایل دوران بلوغ بوده، کم کم به یک مبارز سیاسی تبدیل میشه و فعالیت هایش او را راهی زندان میکند.

پرده‌ی دوم داستان در زندان با شکل گیری شخصیت‌های جدید، روایت می‌شود. داستان کتاب همسایه‌ها در زمان ملی شدن صنعت نفت و به قدرت رسیدن مصدق در اهواز اتفاق می‌افتد و به خوبی این واقعه‌ی تاریخی را در کنار دیگر اجزای کتاب به تصویر می‌کشد.

احمد محمود پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بازداشت شد و به علت این‌که با حکومت پهلوی همکاری نکرد و توبه‌نامه هم امضا نکرد، مدت زیادی را در زندان به سر برد. پس می‌توان نتیجه گرفت که بخش عظیمی از اتفاقاتی که در همسایه‌ها به تصویر کشیده شده شرح مبارزات سیاسی خودش است.

این کتاب اولین رمان محمود است. با این حال او توانست در همین ابتدا سبک و سیاق نگارشش را به مخاطب بنمایاند. شیوه‌ای که تمام مشخصات ریالیسم را در خود گنجانده است و به خوبی تار و پود سیاسی، اجتماعی، تاریخی اهواز به عنوان سمبلی از ایران ان زمان را به تصویر کشیده است.
شوهر آهو خانم (علی محمد افغانی)
«پیرانه سرم عشق جوانی به سر افتاد وآن شور که در دل بنهادم به در افتاد»

این رمان در سال ۱۳۴۰ با هزینه‌ی شخصی علی‌محمد افغانی برای بار اول چاپ شد؛ در همان سال به‌عنوان کتاب سال شناخته شد و تا کنون از پرفروش و پرخواننده‌ترین رمان‌های ایرانی بوده است.

داستان در سال ۱۳۱۳ در کرمانشاه رخ می‌دهد. آهوخانم زنی زحمتکش، بردبار و بزرگوار است. آدم‌ها و ماجرا‌ها پیرامون آهوخانم شکل می‌گیرند و او آن‌چنان بر تمامی داستان تأثیر می‌گذارد که حتی در صحنه‌هایی که حضور ندارد، وجودش محسوس است. شوهرش، سید میران سرابی، نانوا و رئیس صنف نانوایان کرمانشاه، پشت ترازوی مغازه‌اش نشسته است که زن زیبارویی وارد می‌شود. زنی به‌نام هما که پس از چهار سال زندگی به دلیل ستم‌های شوهرش، مهرش را حلال و جانش را آزاد کرده است.

هما می‌گوید سه ماه است که به خانه‌ی مطربی به‌نام حسین خان ضربی پناه برده. میران که مرد متدینی است تصمیم می‌گیرد هما را به عقد شاگردش درآورد. به بهانه‌ی این‌که از طرف شوهر هما و برای بازگرداندنش به خانه آمده است پیش حسین خان می‌رود. صحنه‌ای را می‌بیند که حسین خان می‌زند و هما هنرمندانه می‌رقصد؛ از آمدنش پشیمان می‌شود و می‌رود، ولی نمی‌تواند هما و زیباییش را فراموش کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید