یوز‌های ایرانی محدودیت ژن دارند

یوز‌های ایرانی محدودیت ژن دارند

بر اساس مشاهده‌های ما یوز‌ها مسافت‌های بسیار طولانی را پیمایش می‌کنند که شامل جاده‌ها ریل‌ها و حتی زیستگاه‌های انسانی هم می‌شود بنابراین مشاهده یک خانواده از یوز برای دو یا چند بار در یک زیستگاه بسیار نادر است.

کد خبر : ۸۰۹۷۶
بازدید : ۲۳۱۱۷
یوز‌های ایرانی محدودیت ژن دارند
دکتر امیر عبدوس گفت: یوز‌ها از نظر زیستی جانورانی هستند که مسافت‌های طولانی را پیمایش می‌کنند، چرا که بر اساس نوع زندگی، یوز ماده به توله‌های خود شیوه و جای مناسب قلمرو را آموزش می‌دهد و برای این آموزش نیاز است که یوز‌ها زیستگاه‌های متنوعی را مشاهده کنند تا قلمرو مناسب خود را انتخاب کنند.
بر اساس مشاهده‌های ما یوز‌ها مسافت‌های بسیار طولانی را پیمایش می‌کنند که شامل جاده‌ها ریل‌ها و حتی زیستگاه‌های انسانی هم می‌شود بنابراین مشاهده یک خانواده از یوز برای دو یا چند بار در یک زیستگاه بسیار نادر است.

در منطقه توران با ۱۴ دستگاه دوربین در محدوده صد هزار هکتاری پارک ملی صرفا می‌توانیم جمعیت کوچکی را پایش کنیم، تاکنون با احتساب ۵ فرد یوزی که در تاریخ ۲۵ فروردین ۹۹ مشاهده مستقیم شدند و ۳ فردی که در ۱۷ فروردین با دوربین تله‌ای عکاسی شدند و یک فرد یوز نر که چندین سال است توسط دوربین‌های ما مشاهده می‌شود.
حضور نه فرد یوز را در توران قطعی کردیم البته باید اضافه کرد که دو فرد یوز دیگر سال گذشته در منطقه شکار ممنوع چاه شیرین به صورت مستقیم تصویربرداری شده بودند که، چون گزارش دیگری از حضور آن‌ها در دشت‌های توران نداریم نمی‌توان آن‌ها را جزو یوز‌های توران محسوب کرد.

البته این یوز‌ها در یک دهم مساحت دوربین گذاری شده توران یافت شده اند بنابراین انتظار ما این است که یوز‌ها در توران بیش از ۹ فرد باشد.

دکتر عبدوس درباره خانواده پنج نفره یوز‌های مشاهده شده بیان کرد:

۵ یوزی که در قالب یک خانواده اخیراً در توران مشاهده شده‌اند شامل یک ماده بالغ و ۴ توله بوده اند، یوز‌ها به این صورت هستند که نر پس از جفتگیری از خانواده جدا میشود و یوز ماده به تنهایی به تربیت توله‌ها می‌پردازد.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان درباره خطر انقراض یوز‌ها و احتمال بقای این گونه نادر جانوری با مشاهده تعداد جدید یوز‌ها اظهار داشت:

بر اساس دستورالعمل‌های IUCN هنگامی که جمعیت یک گونه از ۵۰ فرد کمتر شود آن گونه که در طبیعت منقرض شده تلقی می‌شود، علت آن هم این است که تعداد ژن‌هایی که می‌توانند در طبیعت با هم تلاقی کنند بسیار کم شده، اکنون ما سال‌ها است که درباره یوز‌های ایرانی در این شرایط قرار داریم و تعداد فرد‌های این گونه جانوری زیر ۵۰ عدد است.
ما حتی اگر بتوانیم از تمامی این یوز‌ها به خوبی مراقبت کنیم و تمام این جمعیت در توران یکدیگر را دیده و با هم جفت گیری کنند باز هم به اندازه کافی تنوع ژنتیکی نداریم تا یک جمعیت پویا و قابل اتکا را ایجاد کنیم، اما این به آن معنا نیست که ما از افزایش جمعیت و تکثیر یوز‌ها در کشور غافل باشیم، ما تمام اقدامات خود را برای کاهش تهدید در زیستگاه‌های یوز در استان سمنان به کار بستیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

در استان سمنان ما بیشترین بودجه اجرایی و توان اجرایی خود را روی پاکسازی خطرات از زیستگاه‌های یوز متمرکز کرده ایم و با تمام توان تلاش می‌کنیم تا از اندک باقیمانده جمعیت یوز‌ها حفاظت کنیم تا شاهد افزایش جمعیت آن‌ها باشیم امیدواریم از خط ۵۰ فرد عبور کرده و شاهد کاهش خطر انقراض یوز‌های ایرانی باشیم.

دکتر عبدوس درباره ردیاب گذاری روی یوز‌ها افزود:
دو نکته وجود دارد یک این که ما اکنون به ردیاب ماهواره دسترسی نداریم و دوم اینکه هیچ کدام از این یوز‌ها زندگی گیری نشده اند تا مجهز به ردیاب شوند، البته ما در حال تهیه ردیاب ماهواره‌ای هستیم، اما اکنون آن را در اختیار نداریم، منظور ردیابی مخصوص برای یوز‌ها است، پیش‌تر ردیاب‌های ماهواره‌ای مناسب برای گونه‌های دیگر مانند پلنگ استفاده شده بود، اما اکنون ردیابی مختص یوز در استان سمنان موجود نیست.

ما سه فرد یوز را هم در اسارت داریم که یکی از آن‌ها ماده جوانی است که تا ۸ سالگی قدرت باروری دارد، ما در کنار حفاظت از زیستگاه یوز‌ها نگاهی هم به تکثیر و حفاظت از ژن‌های یوز‌ها داریم، از آنجایی که در آینده قطعاً با محدودیت شدید ژن مواجه خواهیم بود تلاشمان این است که ژن‌های در اسارت مان را هم حفظ کنیم که اگر در آینده توانستیم به لبه ۵۰ فرد برسیم بتوانیم ژن‌های موجود در اسارت مان را هم با ژن‌های موجود در طبیعت تلفیق کنیم تا باعث افزایش تنوع ژنتیکی شود.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید