فیلم "هجوم"؛ ژانر جنایی ایرانی

فیلم "هجوم"؛ ژانر جنایی ایرانی

«هجوم» سومین فیلم بلند شهرام مکری است. داستان فیلم هجوم درباره یک قتل است که در ورزشگاه اتفاق افتاده است. چند مأمور پلیس در حال بررسی این پرونده هستند و با ورود به این ورزشگاه سرنخ‌هایی از این قتل به دست می‌آورند.

کد خبر : ۸۰۹۹۱
بازدید : ۱۴۵۱
فیلم
هجوم فیلم شهرام مکری اخیرا و پس حواشی بسیاری که در زمان اکرانش داشت، مجوز نمایش خانگی پیدا کرده است. فیلمی در ژانر جنایی که ساختی متفاوت از دیگر ساخته‌های کارگردانان ایرانی دارد.

«هجوم» آخرین ساخته شهرام مکری است، فیلمی که اجازه حضور در جشنواره فجر را پیدا نکرد و در زمان اکرانش در هنر و تجربه استقبال خوبی از آن شد.

«هجوم» سومین فیلم بلند شهرام مکری است. داستان فیلم هجوم درباره یک قتل است که در ورزشگاه اتفاق افتاده است. چند مأمور پلیس در حال بررسی این پرونده هستند و با ورود به این ورزشگاه سرنخ‌هایی از این قتل به دست می‌آورند.
آن‌ها مظنون به قتل را هم همراه خود دارند و کافی است که خط سیر وقوع قتل را پیدا کنند، اما برای‌شان کار پیچیده‌ای خواهد بود. دوستان مقتول نمی‌خواهند با پلیس همکاری کنند.

مکری کارگردانی کاربلد
فیلم‌بین‌ها شهرام مکری را به عنوان کارگردانی می‌شناسند که حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. «ماهی و گربه» دیگر فیلم مکری در زمان اکرانش استقبال خوبی را داشت. این فیلم موفق شد جایزه ویژه بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز را در سال ۲۰۱۳ به دلیل «محتوای خلاقانه» از آنِ خود کند.
تمام فیلم ماهی و گربه در یک سکانس پلان اتفاق می‌افتد. شهرام مکری و محمود کلاری همراه با گروه بازیگران فیلم یک ماه تمرین کردند تا بتوانند این تک‌شات طولانی را ضبط کنند.

شهرام مکری کارگردان این فیلم در صفحه اینستاگرامی خود در مورد مجوز نمایش هجوم در نمایش خانگی نوشت: «خب به نظر می‌آد که هجوم بعد از سه سال بالاخره پروانه نمایش خانگی گرفت. ترجیح می‌دم درباره حواشی اکران اون چیزی ننویسم تا دوباره از این خاکستر شعله‌ای بلند نشه. امیدوارم فیلم را ببینید و حالا که نسخه فانونی اون منتشر شده همین رو دانلود و تماشا کنید.»

برای خواب‌زده‌ها توضیحی نیست
جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر، جشنواره‌ای پرحاشیه در حذف فیلم‌ها بود. در آن زمان فیلم «کاناپه» به دلیل استفاده نامتعارف کلاه‌گیس برای بازیگران زن توقیف شد. «لرد» باوجود پذیرش اعمال ممیزی از سوی کارگردان پذیرفته نشد و عدم ورود «هجوم» نیز سلیقه هیات انتخاب بیان شد.

پس از یک سال و نیم که از ساخت این فیلم گذشت سرانجام با صادر شدن پروانه نمایش، اکران آن در ۱۰ سینمای گروه «هنر و تجربه» از نیمه آبان ۹۶ آغاز شد.

زمانی که این فیلم در بخش پانورامای شصت و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش در آمد حواشی بسیاری برای آن ساخته شد تا آن جا که روابط عمومی گروه «هنر و تجربه» نسبت به حواشی و واکنش‌ها به نامزدی فیلم «هجوم» در حاشیه‌ی جشنواره‌ی برلین واکنش نشان داد.

در متن روبط عمومی هنروتجربه آمده بود: «ماجرای «کاندیداتوری» فیلم «هجوم» ساخته شهرام مکری برای دریافت جایزه «تدی» در جشنواره برلین از آن معرکه‌های مضحکی است که هر از چندگاه مقداری وقت و انرژی از جامعه می‌گیرد و فقط کاربرد سیاسی دارد. بعد هم به بایگانی ذهن‌ها و تاریخ سپرده می‌شود.
با این حال، از آن‌جا که موضوع این جنجال تازگی دارد، لازم می‌داند توضیحاتی برای روشنگری آن دسته از سینمادوستانی که در این زمینه ابهام دارند به عرض برساند؛ برای کسانی که خود را به خواب زده‌اند توضیحی نداریم.»

هجوم ترسناک و متفاوت
هجوم اثری جنایی با داستانی پیچیده است که در ادامه تجربه‌های فرمی مکری در زمینه برداشت بلند ساخته شده‌است. هجوم فیلمی جنایی و رازآلود با هنرنمایی عبد آبست، بابک کریمی، الاهه بخشی، لوون هفتوان، بهزاد دورانی، پدرام شریفی، سجاد تابش، محمد ساربان، محمد برهمنی و ایمان صیاد برهانی و نویسندگی شهرام مکری و نسیم احمدپور و کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی سپهر سیفی است.

با این که زمان بسیار کمی از نمایش این فیلم در نمایش خانگی گذشته است، اما مورد استقبال بسیاری از سمت تماشاگران قرار گرفته است. کاربری به نام هاشم نوشته است: «واقعا فیلم خیلی زیبایی بود یک بار کم است برای دیدن این فیلم» امیرادروان نیز نوشته: «یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران. تکان دهنده و تماشایی.» فاطمه همچنین گفته: «فیلمش عالی، چون یکم ترسناکه»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید