‌راه‌های علمی و آسان برای اندازه‌گیری طول عمر!

‌راه‌های علمی و آسان برای اندازه‌گیری طول عمر!

قدرت پنجه شاخصِ خوبِ دیگری برای پیش‌بینیِ وضعیتِ سلامتی در آینده است؛ علتِ اصلی آن است که قدرتِ پنجه اطلاعاتی درباره سلامتِ کلی بدن به ما می‌دهد. شگفتی‌آور است، اما قدرت پنجه همچنین قدرتِ مغز را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۸۰۹۹۸
بازدید : ۱۰۱۳۰
اندازه گیری طول عمر
فرادید | به‌نظر عجیب است؛ اما طولِ مدتی که قادر هستید روی یک ‌پا بایستید شاخصٍ قدرتمندی برای تعیینِ طول عمر و میزانِ سلامتیِ شماست.وقتی در یکی از یادداشت‌های سالِ گذشته‌ام به این نکته اشاره کردم، بسیاری از خوانندگان از من پرسیدند که چطور به این نتیجه رسیده‌ام و البته سؤال‌های دیگری هم از من پرسیده بودند.

به گزارش فرادید؛ سؤال‌هایی از این قبیل که اگر افراد تعادلِ خود را بهبود ببخشند، طولانی‌تر زندگی خواهند کرد؟ آیا طبیعی است که تعادلِ افراد روی یک پا بهتر از پای دیگر باشد؟ و یکی از سؤال‌هایی که بیشتر از همه دوست داشتم این بود که چرا حفظ تعادل در هنگامِ گوش دادن به موسیقی آسان‌تر است؟ پاسخ به دو پرسش اول «بله» است و در موردِ پرسش آخر من هیچ ایده‌ای ندارم (اما بسیاری از افراد در هنگامِ گوش دادن به موسیقی تمرکزِ بیشتری کسب می‌کنند و این مسئله مطرح است که بسته به اینکه ما چقدر از یک موسیقی خوشمان بیاید، نواحی‌ای از مغزمان خاموش یا روشن می‌شود و شاید این عامل بتواند توضیح دهد که چرا ما وقتی به یک موسیقی خاص گوش می‌دهیم تعادلمان را بهتر حفظ می‌کنیم).


در این مقاله می‌خواهم راه‌های دیگری برای آزمونِ میزانِ طولِ عمر را به شما معرفی کنم.

آزمونِ صندلی که می‌تواند قدرتِ شما را برای روز‌های پیری افزایش دهد

برای این آزمون شما باید روی یک صندلیِ بدون دسته بنشینید و بشمارید که در یک دقیقه چند بار می‌توانید بلند شوید و بنشینید. محققانی که این مطالعه را در سال ۱۹۹۱ آغاز کردند دریافتند که مشارکت‌کنندگانی که توانسته بودند بیشتر از ۳۶‌بار این حرکت را انجام دهند در مقایسه با آن‌هایی که فقط ۲۳‌بار این کار را انجام داده بودند، بیشتر احتمال داشت که ۱۳‌سال بعد از آن زنده باشند.

اندازه‌گیری قدرتِ پنجه برای اندازه‌گیریِ میزانِ تناسبِ اندام و قدرتِ مغز

قدرت پنجه شاخصِ خوبِ دیگری برای پیش‌بینیِ وضعیتِ سلامتی در آینده است؛ علتِ اصلی آن است که قدرتِ پنجه اطلاعاتی درباره سلامتِ کلی بدن به ما می‌دهد. شگفتی‌آور است، اما قدرت پنجه همچنین قدرتِ مغز را نشان می‌دهد.
در یک مطالعه که بروی ۵۰۰‌نفر بینِ سنینِ ۴۰ تا ۶۹‌سالگی انجام شد، محققان در دانشگاهِ منچستر دریافتند آن‌هایی که قدرتِ پنجه قوی‌تری داشتند، نمراتِ بهتری در آزمون‌های مرتبط با مغز می‌گرفتند. این آزمون‌ها شاملِ سرعتِ واکنش، توانایی حل مسئله و آزمون‌های متفاوتِ حافظه بود.
اندازه گیری قدرت مغز
تنها راهِ درست برای اندازه‌گیریِ قدرتِ پنجه استفاده از دیانومترِ اندازه‌گیریِ قدرتِ دست است - این وسیله فقط برای این کار طراحی شده است. دیانومتر را باید با آخرین قدرتی که در دستانِ خود سراغ دارید به مدتِ ۵‌ثانیه فشار دهید. بعد این کار را با دستِ دیگر انجام دهید و میانگینِ آن را بر صفحه نمایش ببنید. دیانومتر قدرتِ دستِ شما را با واحدِ کیلوگرم نمایش می‌دهد.
قدرتِ دستِ من ۵۵‌کیلوگرم است که برای دهه ششم زندگی بسیار خوب است. برای مردان در دهه ششم زندگی قدرتِ دستِ بینِ ۳۱ تا ۴۸ کیلوگرم مناسب و کمتر از ۲۹‌کیلوگرم ضعیف است. برای زنان در دهه ششم عمر، بالای ۲۸‌کیلوگرم به معنی داشتنِ دستانِ قدرتمند است و اگر زیر ۱۶‌کیلوگرم باشد یعنی آن‌ها ضعیف هستند. جدولِ قدرتِ دست را با جستجوی عبارت hand-grip strength norms می‌توانید پیدا کنید.

شنا شاخصِ خوبی برای اندازه‌گیریِ قدرتِ بالاتنه و سلامتِ قلب است

در مطالعه‌ای که محققانِ مدرسه سلامتِ عمومیِ دانشگاهِ هاروارد انجام دادند، از ۱۰۰۰‌آتشنشان در اوایل دهه چهارم زندگی خواسته شد در یک دقیقه هرقدر می‌توانند شنا بروند. ۱۰‌سال بعد همان مردان را مشاهده کردند و مشخص شد آن‌هایی که در اوایل دهه چهارم زندگی ۴۰‌عدد یا بیشتر شنا رفته بودند، در مقایسه با آن‌هایی که ۱۰ یا کمتر از این تعداد شنا رفته بودند، ۹۶‌درصد کمتر احتمال داشت که ۱۰‌سال بعد دچار حمله قلبی شوند.
اندازه گیری قدرت بدنی
متأسفانه این آزمایش روی زنان انجام نگرفت؛ اما به‌طور کلی انتظار می‌رود که زنان در سنینِ برابر با مردان، نصفِ آن‌ها بتوانند شنا بروند. یک مرد در دهه پنجم زندگی در یک دقیقه ۲۰ و یک زن حداقل ۱۰‌عدد شنا باید برود. من در دهه ششم زندگی ۴۰‌شنا در یک دقیقه می‌روم که البته در آخرین شماره‌ها به نفس‌نفس می‌افتم.

ضربان قلب در وضعیتِ استراحت

ضربانِ قلب در زمانِ استراحت شاخصِ دیگری برای سنجشِ سلامتِ عمومی بدن است. این کار را با برگرداندنِ کفِ دستِ راست به سمتِ صورت و گذاشتنِ دو انگشت از دست دیگر روی نبضتان انجام دهید. نبض شما در امتداد انگشتِ شست و درست در نقطه‌ای قرار دارد که مچ به دست می‌رسد. تعدادِ ضربان را در ۱۵‌ثانیه بشمارید و بعد آن را ضربدر ۴ کنید تا ضربانِ قلب در زمانِ استراحت به دست بیاید.
اندازه گیری ضربان قلب
نتایج یک تحقیق که در سوئد بروی ۷۹۸ مرد به مدتِ ۲۱‌سال انجام شد، نشان داد آن‌هایی که بیش از ۷۵‌ضربان در دقیقه در زمانِ استراحت داشتند، در مقایسه با افرادی که کمتر از ۶۰‌ضربان در دقیقه داشتند، بعد از ۲۱‌سال بیشتر احتمال داشت که جانِ خود را از دست داده باشند.

افرادی که با افزایشِ سن ضربانِ قلبشان افزایش یافته بود بیشتر احتمال داشت که دچار سکته قلبی شده بودند، احتمالاً به این دلیل که چاق‌تر شده و تناسبِ اندام کمتری داشتند. فقط افزایشِ ۱۰‌ضربان در دقیقه به معنی افزایشِ ۳۰‌درصدی مرگ بود. ضربانِ قلب من در حالِ استراحت ۶۰‌ضربان در دقیقه است.
‌راه‌های علمی و آسان برای اندازه‌گیری طول عمر!
آزمون‌هایی که توصیف کردم درواقع اندازه‌گیریِ میزانِ تناسب اندام به شکل‌های مختلف است و شما می‌توانید با قدری کار کردن آن‌ها را ارتقاء دهید. برای پایین آوردنِ ضربانِ قلب در زمانِ استراحت، ورزش‌های هوازیِ بیشتری مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری و دو انجام دهید. شما می‌توانید قدرتِ پنجه‌های خود را با فشردنِ توپِ تنیس یا انجام ورزش‌های قدرتی مانند شنا افزایش دهید. برای افزایش قدرتِ تعادل می‌توانید ورزش‌هایی مانند تای‌چی یا یوگا انجام دهید.

من وقتِ مسواک زدن تمرینِ تعادل می‌کنم و سعی می‌کنم روی هر پا ۳۰‌ثانیه بایستم. اما این کار را باید با چشمانِ باز انجام دهید تا احتمالِ زمین خوردن و از دست دادنِ دندان‌های خود را کاهش دهید!

منبع: The Daily Mail
نویسنده: DR MICHAEL MOSLEY
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید