مری شلی؛ خالق 18 ساله "فرانکنشتاین"

مری شلی؛ خالق 18 ساله "فرانکنشتاین"

«فرانکنشتاین» در ‏چاپ نخست (سال١٨١٨) بدون اسم نویسنده منتشر شد، چون در آن ایام مردم به نویسنده گمنام خصوصا از جنس مونث اعتماد ‏نداشتند.

کد خبر : ۸۱۱۷۱
بازدید : ۶۹۰۶
مری شلی؛ خالق 18 ساله
مری شلی خالق رمان جاودانه «فرانکنشتاین» فرزند ویلیام گادوین ‏‏ (فیلسوف انگلیسی) و مری ولستون کرافت (نویسنده انگلیسی) و همچنین همسر پرسی ‏بیش شلی (شاعر شهیر انگلیسی) است.
«فرانکنشتاین» در ‏چاپ نخست (سال١٨١٨) بدون اسم نویسنده منتشر شد، چون در آن ایام مردم به نویسنده گمنام خصوصا از جنس مونث اعتماد ‏نداشتند. در رمان مری شلی، ویکتور فرانکنشتاین با استفاده از اعضای بدن مردگان و بهره‌گیری از الکتریسیته مخلوقی عجیب خلق می‌کند. ‏

١- محصول یک دختر هجده ساله: شاید باورتان نشود، اما مری شلی، زمانی که نوشتن این رمان را شروع کرد، فقط ١٨‌سال داشت! بالاخره نویسنده «فرانکنشتاین» هم به اندازه خودش باید عجیب باشد!

٢- دانشمندی جوان اهل ناپل ایتالیا: غم از دست دادن مادر و عشق به شیمی باعث شد تا او به کار‌های عجیب‌وغریب دست بزند و عاقبت رویاهایش را عملی کند. فرانکنشتاین با دانشی که داشت، از اجساد اموات، موجودات زنده‌ای را خلق می‌کرد. اما چه موجوداتی؟ یک مشت هیولای خطرناک!

٣- شخصیت داستانی با قلعه‌ای واقعی: مری شلی سفرنامه‌نویس هم بود و برای بازدید اماکن باستانی و تاریخی دورتادور اروپا را می‌گشت. او قلعه داستانش را در سفر به هسه آلمان پیدا کرده بود. قلعه‌ای در ارتفاع ٣٧٠ متری دامنه کوه اُدن‌والد. بهترین جا برای خلق یک رمان گوتیک!

٤- ریشه واژه فرانکنشتاین: نام «فرانکنشتاین» از ترکیب دو کلمه آلمانی «فرانک» به نام «یک قبیله آلمانی» و «اشتاین» به معنی «سنگ» است. معنای تحت‌اللفظی این عبارت می‌شود «سنگ‌بنای قبیله فرانک»!

٥- کوه‌های اسرارآمیز اُدن‌والد: بعضی از محلی‌ها ادعامی‌کنند، در اطراف این قلعه روح دیده‌اند یا قسم خورده‌اند که صدا‌های غیرطبیعی می‌شنوند! اما تاکنون هیچ مدرک علمی، صحت و سقم این ادعا‌ها را ثابت نکرده است!

٦- فرانکنشتاین یا یوهان کونراد دیپل: مری شلی تا قبل از سفر به آلمان هیچ‌وقت در نوشته‌هایش به این فرد اشاره نکرده است. دیپل دانشمندی بود که روش‌‎های غیرمعمولی را در پزشکی تجربه می‌کرد و گویا از روغن حیوانی اکسیر زندگانی می‌ساخت. او اجساد مردگان را می‌دزدید و سعی می‌کرد با تشریح و اعمال روش‌های مصنوعی آن‌ها را زنده نگه دارد.

٧- او هیولا نیست: فرانکنشتاین هیولا نیست و آن‌ها دو شخصیت مجزا از یکدیگر دارند. در حقیقت، فرانکنشتاین نام دانشمندی است که هیولا را خلق کرده! با این حال، هنوز هم که هنوز است، برخی از مردم خود فرانکنشتاین را هیولایی می‌دانند که قابلیت خلق هیولا‌های دیگری را دارد!

٨- فرانکنشتاین در برابر شر: در تمام رمان، ویکتور فرانکنشتاین درصدد کشتن هیولاست. هیولا در بدو خلقت از فرانکنشتاین بابت ظاهر ترسناکش عصبانی است و خشمش باعث شد تا چند نفر از نزدیکان فرانکنشتاین را بکشد! دشمنی هیولا و فرانکنشتاین زمانی تمام م‍ی‌شود که ویکتور می‌میرد و هیولا برای خودش قایقی از یخ می‌سازد!

٩- مسابقه ترسناک: مری شلی به اتفاق همسرش پرسی شلی و دوست صمیمی‌شان لرد بایرون در سفر اروپایی که رفته بودند، یک مسابقه سه نفره برگزار کردند. موضوع مسابقه این بود: نوشتن ترسناک‌ترین داستان ممکن! مری شلی برای آن مسابقه فرانکنشتاین را نوشت و البته برنده شد.

١٠- جایزه بی‌جایزه: زمانی که مری شلی این رمان را نوشت، جوایز چندانی مطرح نبودند. هرچند ژانر داستانی او نیز بی‌نظیر بود و نمی‌شد آن را در دسته خاصی گنجاند. خیلی از منتقدان، رمان او را نخستین داستان علمی-تخیلی می‌دانند که تاکنون نوشته شده است!

١١- رویای مری شلی: مری شلی معتقد بود فرانکنشتاین را در خواب دیده است، به این صورت که پزشک جوانی، تکه‌های بدن شخص مرده را به هم وصل و موجود جدیدی خلق کرده بود!

١٢- فرانکنشتاین‌های زمان: در دنیا فرانکنشتاین‌هایی وجود دارند که هر روز به موفقیت‌های علمی-پزشکی بیشتری دست پیدا می‌کنند! مثل دکتر سرخیو کاناورو که تلاش می‌کند تا نخستین پیوند سر انسان را در جهان انجام دهد!
١٣- پرومته مدرن: طبق افسانه‌ای یونانی، پرومتئوس الهه‌ای بود که قدرت داشت انسانی را از خشت خلق کند. پرومته مدرن چندان هم با ویکتور فرانکنشتاین تفاوت ندارد!

١٤- نخستین حضور هیولا در سینما: رمان فرانکنشتاین، منبع الهام بیش از ١٣٠ فیلم در ژانر وحشت است! سال ١٩١٠ نخستین فیلم درباره فرانکنشتاین تولید شد که زمانش تنها ١٢دقیقه بود و توماس ادیسون این فیلم را فقط در سه روز ساخت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید