خالکوبی، از مصر باستان تا اکنون

خالکوبی، از مصر باستان تا اکنون

نخستین باری که باستان‌شناسان با حجم قابل توجهی از استعمال خالکوبی در درازنای تاریخ مواجه شدند بعد از کشف مومیایی‌ها و اجساد قیراندود شده فراعنه مصر بود. نقش‌هایی که منهای عنصر زیبایی، رسته اشرافی فرد را نیز با علائمی خاص مشخص می‌کردند.

کد خبر : ۸۱۲۶۶
بازدید : ۱۷۹۳۲
خالکوبی، از مصر باستان تا اکنون
به باور برخی تتو یا خالکوبی ابتدا امری رایج بین ملوانان و دریانوردان بوده که از دهه ٧٠ میلادی جای خود را کم‌کم بین عموم مردم نیز باز کرد. اما حقیقت این است که خالکوبی پیشینه‌ای به قدمت زندگی بشر روی کره خاکی دارد و در ازمنه قدیم، نه تنها در بین مردمان عادی که حتی بیشتر، یعنی میان بزرگان و اشراف نیز مورد اقبال قرار داشته است.
نخستین باری که باستان‌شناسان با حجم قابل توجهی از استعمال خالکوبی در درازنای تاریخ مواجه شدند بعد از کشف مومیایی‌ها و اجساد قیراندود شده فراعنه مصر بود. نقش‌هایی که منهای عنصر زیبایی، رسته اشرافی فرد را نیز با علائمی خاص مشخص می‌کردند.
اما همان زمان، در یونان باستان، داشتن خالکوبی نشان توحش و مرتبه پایین استفاده کننده از آن بود و اگر فردی با خالکوبی عیان در انظار رویت می‌شد بر همگان مبرهن بود که او سابقه‌ای در شرارت یا بدکاری داشته، یا همچنان دارد. تتو کردن حتی اکنون نیز در همه جوامع مرسوم و پذیرفته نیست و به دلایل اخلاقی و مذهبی ساکنان بسیاری از نقاط جهان ترجیح می‌دهند گرد آن نروند.

١- قدیمی‌ترین پوست تتو شده تا به امروز متعلق به کسی است که جسدش را در آلپ پیدا کرده‌‍ بودند. (جسد مربوط به سال‌های ٣٣٧٠ تا ٣١٠٠ قبل از میلاد است). این فرد تقریباً ٦١ تتو دارد که نقوشش از نقاط و خطوط ساده تشکیل شده است.

٢- در سال ١٨٩١ ساموئل اوریلی، اولین دستگاه الکتریکی برای زدن تتو را اختراع و ثبت کرد.

٣- ٥ درصد از آمریکایی‌ها یک تتو دارند که برای پنهان کردن یک تتوی دیگر آن را زده‌اند.

٤- سوزن ماشین تتو، پوست را بین ٥٠ تا ٣٠٠٠ بار در دقیقه سوراخ کرده و از سطح پوست حدود یک میلی‌متر به عمق آن نفوذ می‌کند.

٥- یکی از قدیمی‌ترین دستورالعمل‌هایی که می‌شد با آن جوهر تتو درست کرد، ترکیب پوست درخت کاج مصری، زنگ (اکسید) برنز، سرکه، جوهر گوگرد، آب تره‌فرنگی و تخم حشره است.
خالکوبی، از مصر باستان تا اکنون

٦- گرگوری پل‌‎ مک‌لارن، بیشترین تتو‌ها را در جهان دارد و نامش در فهرست رکوردداران گینس ثبت شده. ٩/٩٩ درصد بدن او پوشیده از تتو است. حتی درون پلک، دهان و گوشش.

٧- پاک کردن تتوی مشکی با دستگاه لیزری، از رنگ‌های سبز و زرد به مراتب آسان‌تر است. چراکه مشکی موج‌های بیشتری از لیزر را به خودش جذب می‌کند.

٨- ثروتمندترین تتوکار جهان اسکات کمبل است که برای تتو کردن، به ازای هر یک ساعت هزار دلار می‌گیرد و فقط هم آخر هفته‌ها کار می‌کند.

٩- در سال ٢٠٠٥، کیمبرلی اسمیت برای این‌که بتواند شهریه مدرسه پسرش را پرداخت کند، GoldenPalace.com را روی پیشانی‌اش تتو کرد! او نخستین کسی بود که با تتو روی بدنش تبلیغ کرد!

١٠- موسیقی‌دانی به نام تامی لی، اولین کسی بود که میان زمین و هوا -در هواپیما- تتو کرد. این رکورد در سال ٢٠٠٧ در گینس ثبت شد.

١١- تتو کردن در کشور‌های ایران، ترکیه و امارات متحده عربی غیرقانونی ا‌ست.

١٢- رکورد وقت‌گیر‌ترین تتو ٥٦ ساعت و ٣٠ دقیقه است. این رکورد را کرزیستوف بارناس با ١١ تتو به پایان رساند.

١٣- ٢٣ درصد مردم از تتو کردن پشیمان هستند و خیلی‌ها از آن به عنوان بزرگ‌ترین پشیمانی زندگی‌شان یاد می‌کنند.

١٤- کارآموزان تتوکار، معمولاً با تمرین کردن روی میوه‌ها شروع می‌کنند. میوه‌هایی، چون گریپ‌فروت، پرتقال و لیمو، چون‌که نزدیک‌ترین بافت به پوست انسان را دارند.

١٥- تتو کردن با روش‌های غیربهداشتی ممکن است باعث انتقال ویروس بیماری‌هایی، چون سفلیس، هپاتیت ب. و اِیدز شود!

١٦- در ایالات متحده آمریکا سالیانه یک میلیارد و ٦٥٠ میلیون و ٥٠٠ هزار دلار برای تتو کردن خرج می‌شود. ١٤ درصد از کل آمریکایی‌ها حداقل یک تتو دارند.

١٧- بیشترین فروشگاه‌‍‌های محصولات و تجهیزات تتو، در شهر میامی ایالات متحده است. طوری که به ازای هر صد هزار نفر، حدوداً ٢٤ فروشگاه ویژه تتو در این شهر وجود دارد.

١٨- گرانترین تتوی جهان ٩٢٤ هزار دلار آب می‌خورد، چون به جای سوزن، جوهر را با الماس در پوست فرو می‌کنند!

١٩- نیوزیلندی‌ها از بیشترین طرفداران تتو در کل دنیا هستند.

٢٠- در شوروی بعضی از زندانی‌ها چهره لنین و استالین را روی بدن‌شان تتو می‌کردند. این کار جنبه تبلیغی نداشت و صرفاً به این‌خاطر بود که نگهبانان حق نداشتند به تصویر رهبران ملی شلیک کنند.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید