دفاع "فرشته حسینی" از دو ملت؛ تحسین ایرانی از بازیگر افغانستانی

دفاع "فرشته حسینی" از دو ملت؛ تحسین ایرانی از بازیگر افغانستانی

در این هنگام که مجری برنامه "طلوع افغانستان" منتظر است تا فرشته حسینی تحقیرشدنش در ایران را تایید کند، او پاسخ می‌دهد: "شاید باورتان نشود، در دورانی که من در ایران کار بازیگری انجام می‌دادم، دوستان افغانی خودمان من را تحقیر می‌کردند. به خاطر اینکه من دختر بودم و می‌گفتند بازیگری برای یک دختر مناسب نیست و نباید آن را انجام دهد. اتفاقا دوستان ایرانی من، بیشترین حمایت را انجام دادند. " پس از پاسخ غیرمنتظره فرشته حسینی، مجریان برنامه طلوع موضوع بحث را تغییر دادند.  

کد خبر : ۸۱۲۶۸
بازدید : ۱۴۹۶۳
دفاع فرشته از دو ملت؛ تحسین ایرانی از فرشته حسینی بازیگر افغانستانی
فرادید | روز‌های گذشته بود که فرشته حسینی بازیگر افغانستانی الاصل ساکن تهران، در برنامه شبکه طلوع افغانستان حضور یافت، اما همه چیز طبیعی پیش نرفت و مجریان این شبکه سوالی تفرقه افکنانه در مورد برخورد مردم ایران پرسیدند که با پاسخ هوشمندانه فرشته حسینی همراه شد. دفاع فرشته حسینی از مردم ایران بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و بسیاری او را تحسین کرده اند.

به گزارش فرادید، مجری شبکه طلوع از "فرشته حسینی" می‌پرسد که "شما کسی هستید که در دیار غربت بزرگ شدید، سر بلند کردید، مبارزه کردید و از خیلی موانع عبور کرد. پس از اینکه شما جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره مراکش را گرفتید، افرادی که شما را با چشم حقارت می‌دیدند؛ حالا چه می‌گویند و چه فکری می‌کنند؟» این بازیگر هنوز پاسخ نداده بود که دیگر مجری برنامه صحبت‌های قبلی را کامل کرد و کنایه همکارش را به شکل واضح‌تر و مستقیم‌تری گفت: "دوستان و رفقایی که ایرانی بودند و حتما هنوز همراهشان هستید و از آن‌ها خبر دارید، واکنش‌شان به جایزه بردن شما از جشنواره مراکش چه بود؟ "

در این هنگام که مجری برنامه منتظر است تا فرشته حسینی تحقیرشدنش در ایران را تایید کند، او پاسخ می‌دهد: "شاید باورتان نشود، در دورانی که من در ایران کار بازیگری انجام می‌دادم، دوستان افغانی خودمان من را تحقیر می‌کردند. به خاطر اینکه من دختر بودم و می‌گفتند بازیگری برای یک دختر مناسب نیست و نباید آن را انجام دهد. اتفاقا دوستان ایرانی من، بیشترین حمایت را انجام دادند. "

او در ادامه می‌گوید: "البته در دوران مدرسه و برخی دوران‌ها دیگر سختی‌های بسیاری کشیدم و انکار نمی‌کنم. گاهی تحقیر هم شدیم همانطور که در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد. اما زمانی که وارد حیطه هنر شدم یادم نمی‌آید که حتی یک روز تحقیر شده باشم. آن‌ها برای من مهر و دوست داشتن خالص داشتند. بسیار به من کمک کردند. بازیگران و کارگردانان ایرانی همیشه همراه من بودند و بسیار خوشحال می‌شدند که من به عنوان یک دختر افغان در تلاش هستم تا نام کشور افغانستان را زنده نگه دارم. آن‌ها همواره من را تشویق می‌کردند. "

پس از پاسخ غیرمنتظره فرشته حسینی، مجریان برنامه طلوع موضوع بحث را تغییر دادند.
گفتگوی شبکه طلوع افغانستان با فرشته حسینی

مجریان شبکه طلوع افغانستان در حالی سعی در اختلاف انداختن میان مردم ایران و افغانستان را داشتند که در روز‌های گذشته برخی رسانه‌ها در مورد رفتار ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی مواضع تندی گرفتند.
البته این حمله‌ها در روز‌های گذشته شعله ور‌تر هم شده است، آن هم به این دلیل که چند روز پیش یک پژو ۴۰۵ که ۱۳ سرنشین غیرمجاز افغان را در خودرو خود پنهان کرده بود، به ایست‌های پلیس توجه نکرد و تعقیب و گریز‌ها در نهایت منجر به برخورد این خودرو با گارد‌ریل و آتش گرفتن آن شد.
متاسفانه در این حادثه سه تن از سرنشینان جان خود را از دست دادند، هشت نفر زخمی شدند و سایر سرنشینان خودرو نیز پس از وقوع این حادثه از محل فرار کردند. از آن زمان، توپخانه‌های برخی رسانه‌ها علیه ایران شعله‌ور شد و خبر را به گونه‌ای مخابره کردند که انگار پلیس ایران از قبل اطلاع داشته که در این خودرو تبعه‌های افغانستانی پنهان شده بودند.

پس از این حادثه این بار یکی دیگر از رسانه‌ها، یعنی شبکه تلویزیونی "طلوع افغانستان" تلاش کرد تا از "فرشته حسینی"، بازیگر افغانستانی که در ایران کار خودش را شروع کرد و به شهرت رسید، استفاده کند که تلاشش به ثمر ننشست. او در این گفتگو با صداقت تمام عیار هم از سختی‌های زندگی در ایران گفت و هم از حمایت‌های تمام قد هنرمندان ایرانی از او برای رسیدن به موفقیت قدردانی کرد.
دفاع فرشته از دو ملت؛ تحسین ایرانی از فرشته حسینی بازیگر افغانستانی

واکنش‌ها به دفاع فرشته حسینی از سینماو مردم ایران

پس از اینکه گفتگوی شبکه طلوع افغانستان با فرشته حسینی منتشر شد، ویدیوی این گفتگو به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و تاکنون بازتاب گسترده‌ای داشته است. بیشتر کاربران صداقت کلامی فرشته حسینی را تحسین کرده اند.

رسول صدر عاملی کارگردان و فیلمنامه نویس با هشتگ "بگذارهرچه میخواهند بگویند، تو انسان باش" در صفحه توئیترش از فرشته حسینی تقدیر کرده است.

علی زادمهر خبرنگار ایلنا هم در توئیترش نوشته است که "چرا وقتی افرادشناخته شده ایرانی و افغانستانی بر دوستی دو‌ملت تاکید دارند چرا گروهی بر طبل نفاق و دشمنی دو‌ملت می‌کوبند. " اشاره زادمهر به گزارش جنجالی پخش شده از بی بی سی در روز‌های گذشته درباره مهاجران افغانستانی در ایران بوده است.

روزنامه هفت صبح نیز با تیتر "معرفت فرشته" به تحسین فرشته حسینی پرداخته است.

بیوگرافی فرشته حسینی بازیگر افغانستانی

«فرشته حسینی» این روز‌ها در محافل سینمایی شناخته می‌شود. او که متولد سال ۱۳۷۶ در تهران است، در فیلم‌های «شکستن همزمان بیست استخوان»، «سونامی»، «رفتن»، «یلدا» و «قورباغه» بازی کرده است. پدر و مادر فرشته حسینی متولد افغانستان هستند و پیش از تولد او به ایران مهاجرت کردند.

در بیوگرافی فرشته حسینی در ایران آمده است: "فعالیت خود را از وقتی ۹ ساله بود با شرکت در دوره‌های آزاد آموزش بازیگری زیر نظر اساتیدی، چون اصغر محبی، محمد رحمانیان و مهتاب نصیرپور شروع کرد. "

او درباره خودش گفته است: "فعالیتم در تئاتر را از همان دوره ابتدایی شروع کردم. اولین کارم را در چهارم ابتدایی کارگردانی کردم که در سطح استان تهران مقام دوم را به‌دست آورد، از آن زمان به‌رغم مخالفت خانواده این رشته را با جدیت دنبال کردم. به خاطر حساسیت خانواده‌ام بیشتر در تئاتر‌های موزیکال و فرم بازی می‌کردم سپس در تئاتر رسمی‌تر هم روی صحنه رفتم و در کنار تئاتر بازی در فیلم سینمایی و مستند را نیز شروع کردم. "

حسینی در ادامه فعالیت هایش گفته است که "اولین بار با فیلم مستند من یک دختر شادم به کارگردانی سامره رضایی در سال ۹۴ جلوی دوربین رفتم، دومین تجربه با فیلم رفتن از نوید محمدی بود که در اسکار ۲۰۱۶ نماینده سینمای افغانستان بود… اوایل می‌خواستم به افغانستان برگردم و آنجا فعالیت کنم، اما شرایط فعالیت در افغانستان را هنوز مهیا نمی‌بینم و دوستان داخل افغانستان بیشتر از هر جای دیگر برایم مانع تراشی کرده‌اند.» از سال ۱۳۹۵ او بیشتر شناخته شد و برای بازی در فیلم «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی، موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش نیز شد. "


درباره مهاجران افغانستانی و سکونت در ایران

قصه مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران به دهه ۵۰ شمسی برمی‌گردد. وقتی هجوم شوروی سابق به این کشور شروع شد و بعضی از مردم این دیار مجبور به ترک وطن شان شدند. موج اصلی مهاجرت آن‌ها به ایران البته در اوایل دهه ۶۰ رقم خورد. در مقطعی که ایران درگیر دفاع در مقابل عراق بود و همسایه شرقی گرفتار جنگ‌های داخلی. آن زمان امام خمینی در یک سخنرانی گفت که باید از مردم افغانستان پذیرایی کرد و سپاه و بسیج مامور به همکاری به مهاجران افغانستانی شدند. به این ترتیب سه میلیون مهاجر افغان وارد ایران شدند.

بعد از سقوط حکومت کمونیستی در افغانستان و پایان جنگ ایران و عراق گروهی از مردم افغانستان به کشورشان بازگشتند، اما با تسلط طالبان در این کشور دوباره موج مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی شروع شد. بعد‌ها یکبار دیگر در سال ۸۱ و بعد از سقوط طالبان خیلی از افغانستانی‌ها ایران را ترک کردند. طبق آماری که در سال ۹۶ منتشر شد تعداد مهاجران قانونی افغانستانی در ایران یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۹۷۹نفر است. با این حال مجموع مهاجران قانونی و غیرقانونی بین ۲ تا ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

طبق سرشماری سال ۹۵ تقریبا ۵۳ درصد مهاجران افغان مرد هستند و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند. ترکیب سنی این گروه هم حائز اهمیت است. باز از همان سرشماری سال ۹۵ می‌دانیم که ۴۶ درصد مهاجران افغان در ایران زیر ۲۰ سال سن دارند و ۶۷ درصد زیر ۳۰ سال سن دارند؛ بنابراین مهاجران افغانستانی حتی از ترکیب جمعیتی خود ایرانی‌ها هم جوان‌تر هستند. جوان بودن این جمعیت ثابت می‌کند که چرا بحث تحصیل دانش آموزان افغان خیلی مهم است و در این سال‌ها خیلی درباره آن بحث شده.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید