کرونا زودتر از اعلام چین همه‌گیر شده است؟!

کرونا زودتر از اعلام چین همه‌گیر شده است؟!

محققان هم‌چنین دریافتند که جست‌وجوی مردم در فضای مجازی برای واژه‌های در ارتباط با نشانه‌های کووید-۱۹، مانند سرفه و اسهال، در بیدو، موتور جست‌وجوی چینی، افزایش داشته است.

کد خبر : ۸۱۲۷۵
بازدید : ۴۹۰۴
کرونا زودتر از اعلام چین همه‌گیر شده است؟!
تمام بیمارستان‌های شهر ووهان که در این پژوهش بررسی شده‌اند در طول پاییز و زمستان ۲۰۱۹ روز‌هایی تقریبا شلوغ داشتند
تحقیقی جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اظهار داشته است که شیوع ویروس کووید-۱۹ ممکن است از پاییز ۲۰۱۹ در چین شروع شده باشد که ماه‌ها قبل از گزارش رسمی مقامات پکن از اولین مورد ابتلا به این بیماری است.

با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، محققان این دانشگاه به «افزایشی شدید» در تعداد خودرو‌های پارک شده در خارج از شش بیمارستان اصلی ووهان در ماه سپتامبر برخوردند و افزایش این مراجعان تا ماه دسامبر به اوج خود رسید.

این تحقیق اظهار داشت: «تمام بیمارستان‌های بررسی شده در این تحقیق در طول پاییز و زمستان ۲۰۱۹ روز‌هایی تقریبا شلوغ داشتند. با وجود این بین سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۹، پنج بیمارستان از شش مورد بررسی شده حاکی از افزایش شدید مراجعات روزانه بودند.»

محققان هم‌چنین دریافتند که جست‌وجوی مردم در فضای مجازی برای واژه‌های در ارتباط با نشانه‌های کووید-۱۹، مانند سرفه و اسهال، در بیدو، موتور جست‌وجوی چینی، افزایش داشته است.

دکتر جان براونستاین که رهبر این تحقیق و همکار شرکت خبرپراکنی استرالیا است و اولین بار این خبر را منتشر کرد، بر این باور است که مدارکی که هنوز نیاز به بررسی سایر همکارانش دارند، مدارکی ضمنی هستند.

او افزود این تحقیق دستاوردی جدید و مهم در زمینه تلاش‌ها برای ردیابی منشا ویروس جدید است.

دکتر براونستاین به این شبکه خبری گفت: «اتفاقی در ماه اکتبر در حال وقوع بود. آشکارا، بسیار پیش‌تر از آن چه قبلا به عنوان شروع شیوع ویروس کرونای جدید اعلام شده بود، میزانی از اختلال و وقفه در زندگی اجتماعی مردم این منطقه دیده می‌شود.»

چندین منبع در ایالات متحده ادعا کرده‌اند که سرویس‌های اطلاعاتی در آن منطقه در اواخر نوامبر شاهد بروز یک بیماری جدید تنفسی بودند که در چین شایع شده و کمی بعدتر پنتاگون را باخبر کردند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، اداره بهداشت شهرداری ووهان روز ۳۱ دسامبر وجود گروهی از مبتلایان به ذات‌الریه را در این شهر گزارش کرد. حدود ۴۰ مورد با بازار گوشت تازه شهر ارتباط داشت که روز اول ژانویه تعطیل شد. یک هفته بعدتر مقامات چین گونه جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کردند و ترکیب ژنتیکی کووید-۱۹ را روز ۱۲ ژانویه با سایرین به اشتراک گذاشتند.
دیوید پرلین مدیر ارشد علمی مرکز کشف و ابداع در ایالت نیوجرسی گفت: این تحقیق برای او جذابیت دارد، ولی بعضی از روش‌های آن را زیر سؤال برد. پرلین گفت: محققان این پژوهش با «دست‌چین کردن داده‌ها» به استنتاج خود رسیده‌اند که ممکن است حاکی از آن باشد که نتیجه آن‌ها در اثر تفسیر غیرواقعی اطلاعات به دست آمده است.

پژوهشی قدیمی‌تر که در نشریه نیچر میکروبیولوژی (Nature Microbiology) منتشر شد نشان می‌دهد این بیماری جدید تا اوایل ژانویه جای پای خود را ثابت کرده و در کل اجتماع ووهان شیوع یافته بود.

تا صبح سه‌شنبه، بیش از ۷ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان گزارش شده و بیش از ۴۰۶ هزار نفر در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند. آمریکای جنوبی اکنون مرکز شیوع این بیماری تلقی می‌شود و برزیل هفته گذشته بیش‌ترین آمار مرگ روزانه خود را اعلام کرد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید