تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

روز چهارشنبه نیز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب ۲۸۰ تومان بالا آمده بود. به این ترتیب، می‌توان گفت که بازارساز ظرف دو روز نزدیک به ۸۰۰ تومان قیمت دلار را بالا برد و همین مساله نشان از آن داشت که با جدیت زیادی به دنبال نزدیک کردن نرخ خود به بازار آزاد است.

کد خبر : ۸۱۳۷۷
بازدید : ۵۵۷۹
در آخرین روز هفته، دلار سومین رشد متوالی را تجربه کرد و به ۲۰ قدمی مرز ۱۸ هزار تومان رسید. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۷ هزار و ۹۸۰ تومان رسید.
شیب رشد دلار در بازار آزاد در انتهای هفته کند شده بود، ولی صرافی‌های منتخب بازارساز، قیمت خود را با شیب قابل توجهی بالا بردند. در بیست و یکمین روز خردادماه، نرخ دلار بر تابلوی صرافی ملی ۵۰۰ تومان بالا آمد و روی عدد ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت.

به نظر می‌رسد بازارساز با این افزایش سریع قیمت به دنبال آن است که قیمت بازار را در دام خود بیندازد و از رشد بیشتر آن جلوگیری کند. بازارساز با افزایش قیمت صرافی‌های منتخب مانع از آن می‌شود که تقاضای کاذب خاصی وارد بازار شود و از سوی دیگر انگیزه برای عرضه ارز افزایش پیدا می‌کند.
در کنار این، اگر کسی تصمیم به فروش ارز داشته باشد، می‌تواند به جای دلالان، ارز خود را با قیمت بالاتر به صرافی‌های منتخب بفروشد که روز پنج‌شنبه با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اقدام به خرید می‌کردند.
البته شاید این قیمت خرید برای معامله‌گران حرفه‌ای جذاب نباشد، ولی برای مردم عادی می‌تواند انگیزه فروش به صرافی‌های منتخب به جای دلالان را افزایش دهد.

روز چهارشنبه نیز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب ۲۸۰ تومان بالا آمده بود. به این ترتیب، می‌توان گفت که بازارساز ظرف دو روز نزدیک به ۸۰۰ تومان قیمت دلار را بالا برد و همین مساله نشان از آن داشت که با جدیت زیادی به دنبال نزدیک کردن نرخ خود به بازار آزاد است.
در هفته‌ای که دلار در بازار آزاد رشد ۷/ ۱ درصدی را به ثبت رساند، قیمت این ارز بر تابلوی صرافی‌های منتخب حدود ۴ درصد رشد کرد و از ۱۷ هزار و ۷۰ تومان به ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. در حالی که عده‌ای باور دارند، این تاکتیک بازارساز در نهایت منجر به مهار نوسان و مدیریت قیمت خواهد شد، گروه دیگری معتقدند، دلار با ظرفیت اهرم رشد نرخ حواله درهم به افزایش قیمت خود ادامه خواهد داد. نرخ درهم از مهم‌ترین متغیر‌هایی بود که در هفته گذشته به افزایش دلار کمک کرد.

گروهی هم باور دارند، معامله‌گران همچنان با جوسازی پیرامون اخبار سیاسی می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند. به‌عنوان مثال، این عده معتقدند انتشار برخی گزارش‌ها از اظهارات دبیرکل سازمان ملل در مورد منشأ ایرانی داشتن حمله به تاسیسات آرامکو می‌تواند موجب جوسازی نوسانگیران بازار شود.
با این حال، گروهی از تحلیلگران فنی همچنان باور دارند، مرز ۱۸ هزار تومانی بسیار مقاومت محکمی است و به راحتی شکسته نخواهد شد. از نظر آن‌ها در این مرز قیمتی برخی معامله‌گران از خرید‌های خود سودگیری خواهند کرد. در این میان، رفتار بازیگران تجاری در حوزه ارز هم چندان مشخص نیست، چرا که در هفته گذشته عمدتا نرخی برای دلار در سامانه نیما اعلام نشد.

در هفته‌ای که دلار صعودی بود، سکه تمام بهار آزادی نیز در جاده افزایشی حرکت می‌کرد. سکه در آخرین روز هفته نیز ۹۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. با ثبت این رشد، ۱/ ۲ درصد بازدهی برای دلار به ثبت رسیده است.
یکی از عواملی که موجب شد سکه تمام بهار آزادی رشد بیشتری را نسبت به دلار تجربه کند، افزایش بهای طلای جهانی و صعود آن به بالای مرزهزار و ۷۰۰ دلاری بود. عده‌ای از معامله‌گران انتظار دارند، افزایش بهای طلا در هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده و بازار فلزات گرانبهای داخلی را تحریک کند. نیم سکه و ربع سکه نیز در هفته گذشته بازدهی مثبتی را تجربه کردند.
تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید