نیکلا تسلا؛ اعجوبه الکتریسیته

نیکلا تسلا؛ اعجوبه الکتریسیته

در زمانی که تسلا با ادیسون همکاری می‌کرد، در ازای طراحی یک ژنراتور از او امتیاز ویژه‌ای طلب کرد. اما بعد از اتمام پروژه، ادیسون طرح را به نام خودش زد و هیچ چیز به تسلا نداد. تسلا هم کمی بعد با او قطع همکاری کرد.

کد خبر : ۸۱۳۹۷
بازدید : ۷۱۳۰
نیکلا تسلا؛ اعجوبه الکتریسیته
دلیل اصلی شهرت نیکلا تسلا، مخترع صربی‌الاصل آمریکایی را اختراع جریان برق متناوب یا AC باید به شمار آورد که هم‌اکنون ما از آن به‌عنوان برق خانگی یاد می‌کنیم. تسلا در عرصه اختراع یک پیشرو به شمار می‌رفت و بشر امروز درحال استفاده از بسیاری دستاورد‌های اوست.

١- نیکلا تسلا، ١٠ جولای ١٨٥٦ در گیرودار طوفان‌های سیاسی، در امپراتوری اتریش به دنیا آمد، که البته وطنش حالا دیگر جزو خاک کرواسی ا‌ست. او چهار خواهر و برادر دیگر هم داشت. سه خواهر کوچک‌تر و یک برادر بزرگ‌تر!

٢- تسلا تا ١٧سالگی تمام حساب و کتاب‌های ریاضیاتی‌اش را ذهنی انجام می‌داد. آن‌قدر سریع و حرفه‌ای که معلم‌هایش خیال می‌کردند تقلب می‌کند. اما همین هوش و ذکاوتش باعث شد تا دبیرستان را یک‌سال زودتر از هم‌سن‌وسال‌هایش تمام کند!

٣- زمانی‌که نیکلا ١٧ساله بود، به وبا مبتلا شد. این بیماری ٩ماه او را در تختخواب زمینگیر کرد، طوری که بار‌ها نزدیک بود جانش را از دست بدهد! در ابتدا پدرش از نیکلا می‌خواست مانند خودش کشیش شود، اما در تمام مدتی که بیمار بود، به او قول داد، همین‌که از شر وبا خلاص شد، او را بفرستد به دانشکده مهندسی!

٤- تسلا در سال اول تحصیلش، تمام جلسات دانشگاهی را شرکت می‌کرد و هیچ‌کدام را از دست نمی‌داد. او تمام امتحانات را به نحواحسن می‌گذراند و بالاترین نمرات را کسب می‌کرد، اما در سال دوم دانشگاه بورسیه تحصیلی‌اش را از دست داد، چراکه آلوده قمار شده بود و از بودجه‌ای که برای شهریه‌اش درنظر گرفته شده بود، خرج می‌کرد.

٥- تسلا مدرسه را تمام کرد، اما هیچ‌وقت از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشد. او ارتباطش را با خانواده قطع کرد، تا از شکست‌خوردنش مطلع نشوند! همین بی‌خبری باعث شد بعضی‌ها فکر کنند او مُرده است!

٦- در سال ١٨٨٢، تسلا شانس این را پیدا کرد که با ادیسون کار کند. این همکاری باعث شد که او دو‌سال بعد به ایالات متحده مهاجرت کند و در ١٨٩١، شهروند آمریکا شود. زمانی که تسلا از اروپا به نیویورک رفت، فقط چهار سنت در جیبش داشت!

٧- در زمانی که تسلا با ادیسون همکاری می‌کرد، در ازای طراحی یک ژنراتور از او امتیاز ویژه‌ای طلب کرد. اما بعد از اتمام پروژه، ادیسون طرح را به نام خودش زد و هیچ چیز به تسلا نداد. تسلا هم کمی بعد با او قطع همکاری کرد.

٨- نیکلا تسلا در سال ١٨٨٧ به همراهی آلفرد براون، شرکت برق تسلا را تأسیس کرد. او هر روز از ٩ صبح تا ٦ شب مشغول کار بود و رأس ساعت ٢٠ و١٠دقیقه در رستوران مشخصی شام می‌خورد، و بعد از آن دوباره تا ساعت ٣ صبح، کار می‌کرد!
نیکلا تسلا؛ اعجوبه الکتریسیته

٩- تسلا ٣٠٠ اختراع ثبت‌شده و کلی اختراع ثبت نشده دارد! ازجمله این اختراعات می‌توان به ریموت، تلگراف بی‌سیم، لامپ نئونی و سیم‌پیچ تسلا اشاره کرد!

١٠- نیکلا هرشب انگشت‌هایش را صد‌ها بار می‌پیچاند، چون معتقد بود با این کار سلول‌های مغزش تحریک می‌شوند! او چند‌سال بعد، به گیاهخواری روی آورد و فقط از شیر، نان، عسل، آب و سبزیجات تغذیه می‌کرد. تسلا هرگز شب‌ها بیشتر از دو ساعت نمی‌خوابید. گاهی هم پیش می‌آمد که ٤٨ساعت بدون استراحت کار کند!

١١- تسلا نسبت به عدد ٣ وسواس داشت. زمانی که به هتل می‌رفت، تنها در اتاق‌هایی اقامت می‌کرد که مناسب سه‌نفر باشد و کارهایش را طوری تنظیم می‌کرد که عدد ٣ در آن مشهود باشد! او همچنین به استایل، آراستگی و بهداشت فردی‌اش اهمیت زیادی می‌داد.

١٢- یک‌بار تسلا صورت‌حساب هتل را با جعبه‌ای پرداخت کرد، که ادعا می‌کرد اشعه‌ای کشنده درونش دارد! مسئولان هتل هم نمی‌توانستند جعبه را باز کنند، چون می‌ترسیدند منفجر شود! اما بعداً معلوم شد درون این جعبه، فقط یک قطعه یدکی برقی بوده و بس!

١٣- تسلا به واسطه اکتشافات بسیار زیادی که در فناوری بی‌سیم داشت، زمینه ساز اختراع تلفن‌های هوشمند امروزی است.

١٤- نیکلا زمانی پرنده‌ای زخمی یافت و بیش از ٢‌هزار دلار صرف کرد که بتواند وسیله‎‌ای بسازد تا بال و پای شکسته او را درمان کند.

١٥- یکی از بهترین دوستان تسلا، مارک تواین نویسنده مشهور بود.

١٦- نیکلا با اینکه هیچ‌وقت ازدواج نکرد، معتقد بود زنان از مردان برترند.

١٧- تسلا با اینکه تمام زندگی‌اش را وقف دانش و گسترش فناوری کرده بود، در تنهایی و انزوا از دنیا رفت.

١٨- در کمال تعجب، تسلا هیچ‌وقت جایزه نوبل نگرفت!
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید