چرخش "استارلینک" در مدار زمین برای کم دیده شدن

چرخش "استارلینک" در مدار زمین برای کم دیده شدن

آخرین شیوه هم چرخاندن ماهواره‌ها در دوره‌ای است که در مدار گردشی خود بیشترین انعکاس نور را دارند، و به این ترتیب تنها سمت باریک «لبه تیغه‌ای» صفحه‌های خورشیدی قابل مشاهده هستند.

کد خبر : ۸۱۴۵۱
بازدید : ۹۲۶۹
چرخاندن
اسپس ایکس شیوه‌های متنوعی را به کار بسته است، از جمله شیوه‌ای همچون چرخش جایگاه صفحات خورشیدی برای کمتر کردن انعکاس، تا ماهواره‌های تازه به فضا پرتاب شده «استارلینک» این شرکت، در آسمان شب کمتر دیده شود.

این شرکت خصوصی با انتقاد اخترشناسان روبه‌رو شده است که ادعا می‌کنند این رشته‌های بلند از ماهواره‌ها، در مشاهدات آن‌ها اختلال ایجاد کرده است. این ماهواره‌ها که طراحی شده‌اند تا اینترنت پرسرعت را برای زمین تامین کنند، به دلیل آرایه نامعمولشان همچنین باعث صد‌ها گزارش از مشاهده «شیء ناشناس پرنده (یوفو)» در آسمان شده‌اند.

اخترشناسان شکل آن‌ها را به «رشته‌ای از مروارید‌های درخشان» تشبیه کرده‌اند که به طور پیوسته در پهنای آسمان در حرکت است و هر پرتاب آن ۶۰ ماهواره را شامل می‌شود. تا کنون هشت گروه از ماهواره‌های استارلینک با هدف نهایی تشکیل یک مجموعه قدرتمند از ۱۲هزار ماهواره، به فضا پرتاب شده‌اند.

اخترفیزیک‌شناس، «دیو کلمنتس»، در سال ۲۰۱۹ طرح استارلینک را «فاجعه‌ای» برای اخترشناسی توصیف کرد و گفت که این ابرمجموعه ماهواره‌ها باعث اختلال، هم در امواج رادیویی و هم تلسکوپ‌های نوری می‌شود.

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، در پاسخ گفت که وی «قدم‌های مهمی» در کم کردن نورماهواره‌ها برداشته است که در حال حاضر در آخرین پرتاب مشاهده می‌شود.

شرکت اسپیس ایکس با همکاری انجمن نجوم آمریکا (ای اس اس) روش‌های متفاوتی را در راستای رسیدگی به این مسئله آزمایش کرده‌اند؛ از جمله روش‌هایی مثل رنگ مشکی زدن به صفحات انعکاس نور و یا استفاده از سایه‌بان برای مسدود کردن نور خورشید.

آخرین شیوه هم چرخاندن ماهواره‌ها در دوره‌ای است که در مدار گردشی خود بیشترین انعکاس نور را دارند، و به این ترتیب تنها سمت باریک «لبه تیغه‌ای» صفحه‌های خورشیدی قابل مشاهده هستند.

شرکت اسپیس ایکس گفت که این شرکت در همکاری با رصدخانه نجوم رادیویی ملی (ان آر او ای) و رصدخانه گرین بنک (جی بی او) کوشیده است تا تاثیر (انعکاس نور) این ماهواره‌ها را به حدقل برساند. علیرغم تمامی این تمهیدات، این ماهواره‌ها در برخی اوقات بدون چشم مسلح هم قابل ر ؤیت خواهند بود و همچنین این مشاهدات، درزمان‌های مشخصی از اولین هفته پرتابشان، به شکل قابل ملاحظه‌ای ادامه خواهد داشت.

این شرکت در توضیحی گفت: «ما روشی آزمایشی و مداوم را در کم کردن نور ماهواره‌های استارلینک به کار بسته‌ایم. بررسی معضل سخت «روشنایی مداری» و رفع آن، بسیار دشوار است.

«درصد کمی از موارد وجود خواهد داشت که ماهواره‌ها نتوانند تماما در مسیری گردش کنند که «لبه تیغه‌ای» آن‌ها به شکل درست رو به خورشید باشد. این امر با افزایش پرواز در مدار، منجر به ردیف شدن گاه و بی‌گاه ماهواره‌های استارلینک خواهد شد که به طور موقت، در بخشی از مدار قابل مشاهده است.»

کسانی که امیدوارند عبور ماهواره‌های استارلینک را بالای سرشان تماشا کنند، می‌توانند روند پیشرفت آن‌ها را از طریق تارنمای فایند استارلینک (Find Starlink) به صورت همزمان دنبال کنند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید