مرگ کرونایی در ایران ۳ رقمی شد

مرگ کرونایی در ایران ۳ رقمی شد

روز گذشته و پس از دو ماه که آمار مرگ‌ومیر دو رقمی بود مجددا این رکورد جابه‌جا شد. به نظر می‌رسد که جهش میزان فوتی‌ها و افزایش مبتلایان در روز‌های اخیر به این دلیل بوده است که فاصله‌گذاری اجتماعی مانند روز‌های قبل رعایت نمی‌شود.

کد خبر : ۸۱۴۵۹
بازدید : ۶۳۵۰
مرگ کرونایی در ایران ۳ رقمی شد
تعداد جان‌باختگان مبتلا به کرونا در ایران سه‌رقمی شد. آمار رسمی که می‌گوید در بازه زمانی ۲۴ ساعته شنبه تا یکشنبه ۱۰۷ نفر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ جان باختند. این رقم یک رکورد دو ماهه به حساب می‌آید. ردگیری آمار‌ها نشان می‌دهد آخرین بار ۲۶ فروردین میزان تلفات کرونایی ۳ رقمی بوده است.
روز گذشته و پس از دو ماه که آمار مرگ‌ومیر دو رقمی بود مجددا این رکورد جابه‌جا شد. به نظر می‌رسد که جهش میزان فوتی‌ها و افزایش مبتلایان در روز‌های اخیر به این دلیل بوده است که فاصله‌گذاری اجتماعی مانند روز‌های قبل رعایت نمی‌شود.

مرگ در مدار کرونا بار دیگر سرعت گرفت؛ آخرین آمار رسمی از سه رقمی شدن دوباره تعداد فوت‌شدگان مبتلا به این ویروس در ایران حکایت دارد؛ آماری که می‌گوید در بازه زمانی ۲۴ ساعته شنبه تا یکشنبه ۱۰۷ نفر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ جان باختند.
آمار رسمی از تعداد جان‌باختگان در حالی دوباره سه رقمی شد که از ۲۶ فروردین‌ماه تا روز گذشته یعنی به مدت دو ماه، این آمار دو رقمی باقی مانده بود. آخرین بار در ۲۵ فروردین ماه، ۱۱۱ جانباخته در اثر کرونا در ایران به ثبت رسید و از فردای این روز، ارقام مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران دو رقمی شد.
علاوه‌بر افزایش قابل‌توجه تعداد جان‌باختگان، تعداد مبتلایان روزانه نیز همچنان بالا ارزیابی می‌شود؛ موضوعی که گزارش رسمی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیز موید آن است و از صعودی شدن ابتلا در ۱۴ استان خبر می‌دهد. این آمار سبب شده بسیاری از مقامات کشور از احتمال برقراری دوباره محدودیت‌ها خبر داده و درباره صعودی شدن دوباره تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا هشدار دهند.
این موضوعی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز عصر شنبه در جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به آن اشاره کرد و درباره آن هشدار داد.

رسیدن ابتلا به مرز ۱۸۸ هزار نفر
بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت، در بازه ۲۴ ساعته شنبه تا یکشنبه، ۲ هزار و ۴۷۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده‌اند که ۸۶۴ نفر از این مبتلایان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. به این ترتیب، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران از مرز ۱۸۷ هزار نفر عبور کرد و به رقم ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.
همچنین با فوت ۱۰۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹، مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران نیز به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید. بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، اما همچنان ۲ هزار و ۷۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

استان‌های قرمز
وزارت بهداشت اعلام کرده است که استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

آخرین گزارش اپیدمیولوژی بیماری کرونا منتشر شده از سوی وزارت بهداشت هم از روند صعودی ابتلا به این بیماری در ۱۴ استان کشور حکایت دارد. بنابر این گزارش، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۴ استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی، یزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان مشاهده شده و به نظر می‌رسد دو استان آذربایجان غربی و سمنان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. بر اساس این گزارش، تا روز ۲۴خرداد، ایران رتبه دهم ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص داده است.

علاوه‌بر استان‌های یادشده، خدابخش مرادی‌نافچی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان اعلام کرده است که وضعیت زنجان و خرم‌دره در بحث کرونا قرمز است.

وضعیت تهران
ازجمله موضوعاتی که مسوولان و کارشناسان درباره افزایش دوباره آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا به آن اشاره می‌کنند، عادی شدن کرونا برای مردم و کاهش شدید اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه است.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تهران طی روز‌های اخیر را ۱۱ درصد اعلام کرد و یک بار دیگر هشدار داد که مردم تنها در موارد ضروری در مکان‌های عمومی حضور پیدا کرده و از ماسک استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، زالی توضیح داد: در فروردین‌ماه سال جاری مردم تا ۷۸ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند؛ در حالی که این عدد در اردیبهشت‌ماه به ۲۳ درصد و اکنون در خردادماه به ۱۸ درصد رسیده است. در استان تهران نیز رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین‌ماه ۶۲ درصد بود که متاسفانه طی روز‌های اخیر به ۱۱ درصد رسیده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران کمرنگ شدن برخی از فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و خدشه‌دار شدن برخی از پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران را نگران‌کننده عنوان کرد و درباره وضعیت کرونا در استان تهران گفت: در ۲۴ ساعت شنبه تا یکشنبه، ۱۹۳ بیمار در بخش‌های عادی و ۵۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان تهران با تشخیص کرونا بستری شدند.
او تعداد بیماران مرخص شده از بیمارستان‌های استان در طول این ۲۴ ساعت را ۱۹۵ نفر عنوان کرد و گفت: از مجموع مراجعان به بخش‌های بهداشتی و درمانی، ۱۲ درصد نیاز به بستری داشته‌اند. زالی تعداد افراد بستری شده از مجموع مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی را عدد قابل‌تاملی عنوان کرد و گفت: البته در روز‌های آینده باید نسبت به این عدد تحلیل بیشتری داشته باشیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران درباره احتمال بازگشت محدودیت‌ها گفت: مهم‌ترین عاملی که برای بازگشت محدودیت‌ها در نظر می‌گیریم شاخص مولد پایه است؛ در صورتی که این شاخص به عددی بیش از یک افزایش یابد ممکن است در برخی از تصمیم‌گیری‌های خود برای اجرای محدودیت‌ها تغییراتی اعمال کنیم.

زالی با بیان اینکه تاکنون بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران در تاریخ ۲۶ اسفند رخ داده است، گفت: همچنین در بیست‌و دوم و بیست و سوم اردیبهشت نیز موج‌هایی از بیماری دیده شد که دامنه آن از اسفندماه کمتر بود.
او با تاکید بر اینکه شرایط مطلوب در تهران می‌تواند شکننده باشد، اظهار کرد: روز جمعه گذشته در تهران ۱۹۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش‌های عادی بستری شدند و همچنین ۵۳ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند و خوشبختانه دیروز ۱۹۵ بیمار نیز از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با تاکید بر اینکه مردم باید به برخی علائم همچون اختلال هوشیاری، افت قوای دماغی، سرگیجه، سردرد و... توجه کنند، گفت: حتی گاهی ۴۰ درصد از بیماران نسبت به سردرد‌های شدید اعتراض داشتند که مشخص شد این موضوع نیز می‌تواند نشانه جدیدی برای ابتلا به کرونا باشد.

از سوی دیگر، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم تاکید کرد که تهرانی‌ها باید به زندگی با کرونا عادت کنند.

آغاز پلاسما درمانی در شهر‌های قرمز
با این همه خبر خوب آن است که پلاسما درمانی برای بیماران کرونایی در شهر‌های قرمز آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری دیروز خود از بهبود ۵۰ درصدی مبتلایان به کرونا با استفاده از روش پلاسما درمانی خبر داد و گفت: در استان‌هایی که در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی آغاز شده است و ۶۰ بیمار در این کارآزمایی حضور یافتند.
او با اشاره به این موضوع که در فضای مجازی برخی به دنبال جوسازی هستند، گفت: ما در قبال پلاسمای خون و پلاکت بیماران نه پول می‌دهیم و نه پول می‌گیریم، پلاسمایی که از خون بیماران اضافه می‌آید را به کمپانی‌های جهانی ارائه می‌دهیم و دارو تحویل می‌گیریم و دارو با قیمت ارزان‌تری به دست ما می‌رسد، دور ریختن پلاسما هدر دادن سرمایه کشور است.

عشقی همچنین از آمادگی سازمان انتقال خون برای احداث پایگاه‌های اهدای خون ثابت خبر داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید