پایان قرنطینه و آلودگی شدیدتر هوا

پایان قرنطینه و آلودگی شدیدتر هوا

با کم‌تر شدن محدودیت‌های قرنطینه مقامات شهر‌های سراسر جهان در مورد تجمع مردم در وسایل نقلیه عمومی هشدار داده‌اند و می‌گویند این اتفاق ناخودآگاه موج دیگری از ابتلا به ویروس کرونا به راه خواهد انداخت.

کد خبر : ۸۱۵۳۷
بازدید : ۶۹۰۲
پایان قرنطینه و آلودگی شدیدتر هوا
ترافیک در نزدیکی مرز دانمارک و آلمان
هوای بسیار تمیزتری که مردم بریتانیا در چند ماه اخیر تنفس می‌کردند، احتمال دارد در چند هفته آینده، با پایان یافتن قرنطینه در روز دوشنبه و افزایش تردد خودرو‌ها دوباره آلوده شود.

در بسیاری از کشور‌های دیگر از وقتی محدودیت‌های دوره اوج همه‌گیری کرونایی کم شده، تعداد خودرو‌ها در خیابان افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. بسیاری از فروشگاه‌ها از دوشنبه ۲۳ مارس بسته بوده‌اند و تازه فعالیت خود را از سر می‌گیرند، درنتیجه انتظار می‌رود آلودگی هوا و آمار تصادف خودرو‌ها نیز بیش‌تر شود.

در چین با کم شدن محدودیت‌ها و شروع دوباره سفر‌ها و فعالیت صنایع، آلودگی هوا در حال گذشتن از مرز پیش از شروع همه‌گیری است. در ووهان که نقطه شروع شیوع این ویروس بود، استفاده از خودروی شخصی به بیش از میزانی رسیده که قبل از آغاز همه‌گیری بود. این اتفاق در استکهلم سوئد نیز در حال وقوع است.

با کم‌تر شدن محدودیت‌های قرنطینه مقامات شهر‌های سراسر جهان در مورد تجمع مردم در وسایل نقلیه عمومی هشدار داده‌اند و می‌گویند این اتفاق ناخودآگاه موج دیگری از ابتلا به ویروس کرونا به راه خواهد انداخت.

به گفته کارشناسان، درنتیجه کسانی که معمولاً وسایل نقلیه عمومی را برای رفت‌وآمد انتخاب می‌کردند، ممکن است حالا از خودروی شخصی استفاده کنند. سم شوارتز، مشاور حمل و نقل و رییس پیشین اداره تردد شهری نیویورک به نشریه بیزینس اینسایدر گفت: «مشکل ما این خواهد بود که همه این شیوه‌های حمل‌ونقل در همین فضای محدود اتفاق می‌افتد.

حتی اگر ۵۰-۶۰ درصد فعالیت‌های هر شهر هم از سر گرفته شود... شاهد پر شدن ۱۰۰ درصدی یا حتی بیش‌تر خیابان‌ها خواهیم بود.» نظرسنجی از بیش از ۱۱ هزار راننده در ۱۱ کشور جهان نشان می‌دهد همه‌گیری باعث شده علاقه مردم شامل جوانان و کسانی که تا به حال خودروی شخصی نداشته‌اند به داشتن خودروی شخصی در مجموع افزایش یابد.

پژوهش‌گران دانشگاه وندربیلت نیز مطالعه‌ای انجام داده‌اند با عنوان «بازتاب: کووید ۱۹ چگونه می‌تواند منجر به افزایش تردد خودرو و راه‌بندان شود» که نشان می‌دهد پایان قرنطینه باعث افزایش ازدحام خودرو در خیابان‌ها می‌شود.

در این مقاله آمده: «خطر ایجاد راه‌بندان شدید در شهر‌های پررفت‌وآمد زیاد است، مگر آن که وسایل نقلیه عمومی بتوانند فوراً، با توان عملیاتی بالا و با رعایت نکات ایمنی کار خود را از سر بگیرند.»

پژوهشی که ماه پیش انجام شد نشان داد در دوره قرنطینه کرونا میزان انتشار دی اکسید کربن در جهان ۱۷ درصد کاهش یافت. در اوج دوره قرنطینه در روز ۷ آوریل، مقدار روزانه دی اکسید کربن منتشرشده موقتاً به میزانی رسید که آخرین بار در سال ۲۰۰۶ شاهد آن بودیم.

در مجموع همه پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که میزان انتشار این گاز در جهان ممکن است امسال بسته به میزان محدودیت‌های قرنطینه‌ای و مقررات فاصله‌گیری اجتماعی در دوره همه‌گیری کرونا تا ۷ درصد کاهش داشته باشد. این کاهش، شدیدترین مقدار کاهش در میزان کربن منتشرشده از زمانی که ثبت آن شروع شده تاکنون است.

با وجود احتمال افزایش شلوغی و راه‌بندان، بیش‌تر مردم از مسؤولان می‌خواهند کاری کنند که بتوانند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و به‌این ترتیب کیفیت هوا را به همین تمیزی که این مدت بوده نگه دارند. نظرسنجی این هفته مؤسسه یوگاو نشان می‌دهد از هر چهار اروپایی تقریباً سه نفرشان از مسؤولان شهری خواسته‌اند برای داشتن هوای باکیفیت‌تر کاری کنند.

جنز مولر، مدیر کیفیت هوای گروه مجموعه مؤسسات غیردولتی «حمل‌ونقل و محیط زیست» در اروپا، گفت: «مردم با پوست و گوشت خود نفس کشیدن در هوای تمیز را درک کرده‌اند.» این گروه پویشی برای حمل‌ونقل پاک به راه انداخته و حامی مطالعه مذکور است.

او ادامه داد: «به همین جهت حالا می‌بینم مردم برای اقدام در این رابطه اهمیت بیش‌تری قایل‌اند، حال آن که تا پیش از این، آن‌قدر‌ها هم دغدغه‌شان نبود. مردم خواهان اجرای اقداماتی از قبیل: محدود کردن فضای تردد خودرو‌ها و ممنوعیت تردد خودرو‌های آلاینده در مرکز شهر هستند.»

در این نظرسنجی با بیش از ۷۵۰۰ نفر از ساکنان ۲۱ شهر از جمله مادرید، لندن و برلین مصاحبه اینترنتی کرده‌اند.

نتایج نشان می‌دهد ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند فضای بیش‌تری برای وسایل حمل‌ونقل عمومی فراهم شود، مثلاً خطوط اتوبوس‌رانی گسترش یابد. در همین حدود یعنی ۶۲ درصد نیز خواهان مسیر‌های بیش‌تری برای دوچرخه‌سواری و یک سوم نیز طرفدار مسیر‌های پیاده‌روی بیش‌تر بودند.

اما درصد کم‌تری از پاسخ‌دهندگان تمایل به تغییر عادت‌های شخصی خود داشتند. فقط ۲۱ درصد گفته‌اند می‌خواهند پس از قرنطینه بیش‌تر دوچرخه‌سواری کنند و ۳۵ درصد گفته‌اند بیش‌تر پیاده‌روی خواهند کرد.

لوسی ماهونی مدیر شبکه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواریِ گروه شهر‌های «سی۴۰» گفت: «وجود زیرساخت‌های بهتر مانند ساخت پیاده‌رو‌های عریض‌تر و مسیر‌های دوچرخه‌سواری مجزا می‌تواند باعث شود مردم بیش‌تری به این حرکت بپیوندند.» گروه شهر‌های سی۴۰ برای اقدام فوری در خصوص تغییر اقلیم، فعالیت مدنی می‌کند.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «درنهایت باید در شهر‌ها کاری کنند که فضای عمومی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری امن‌تر شود و مردم این راه‌ها را به استفاده از وسایل نقلیه موتوری ترجیح دهند.» او گفت: میلان، لندن و پاریس جزو شهر‌هایی هستند که تاکنون در این راه گام‌هایی برداشته‌اند و برای کاهش تردد خودرو و تشویق مردم به دوچرخه‌سواری برنامه دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ماهونی با اشاره به تظاهرات برابری نژادی در سراسر دنیا گفت: «اکنون به تلاش و هماهنگی نیاز داریم تا موانع نژادی را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مردم در شهر‌های سراسر جهان از بین ببریم. سیاه‌پوستان و سایر اقلیت‌های نژادی کم‌تر از دیگران دوچرخه‌سواری می‌کنند پس واقعاً باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کنیم.»

ولنتین کینیو، پژوهش‌گر اتاق فکر شهر‌های بریتانیا نیز می‌گوید ممکن است خطر شیوع ویروس کرونا باعث شود تردد خودروی بیشتر، آلودگی هوا را افزایش دهد. او گفت: «این خطر وجود دارد که آلودگی هوا درواقع نه تنها به وضعیت پیشین، که به بیش از آن میزان برگردد، چون ممکن است مردم بروند سراغ خودروسواری.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید