تغیرات هفتگی قیمت دلار و سکه

تغیرات هفتگی قیمت دلار و سکه

چنین رشد‌هایی موجب شدند که قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت حدود ۵/ ۴ درصد افزایش پیدا کند؛ حال آنکه در بازار فلزات گرانبهای داخلی، سهم سکه تمام طی آخرین هفته خرداد ۸/ ۱ درصد رشد بود.

کد خبر : ۸۱۵۹۳
بازدید : ۶۲۳۹
دلار هفته گذشته نه تنها کانال ۱۸ هزار تومانی را با قدرت شکست، بلکه در ۲ روز کاری انتهایی هفته به مرز ۱۹ هزار تومانی نزدیک‌تر شد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز ۲۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. تعطیلی روز چهارشنبه هم بازار را آرام‌تر نکرد و روز پنج‌شنبه این ارز با ۲۹۰ تومان رشد به بهای ۱۸ هزار و ۷۹۰ تومان رسید.
چنین رشد‌هایی موجب شدند که قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت حدود ۵/ ۴ درصد افزایش پیدا کند؛ حال آنکه در بازار فلزات گرانبهای داخلی، سهم سکه تمام طی آخرین هفته خرداد ۸/ ۱ درصد رشد بود.

آخرین بار در هفته منتهی به پنجم اردیبهشت‌ماه بود که دلار رشد بیشتری را نسبت به سکه تجربه کرده بود. در واقع حدود ۷ هفته در بازار داخلی بازدهی سکه نسبت به دلار عموما برتری داشت، ولی این روند در هفته گذشته با قدرت تغییر کرد. سکه در ۲ روز انتهایی هفته با وجود رشد زیاد دلار، تنها ۸۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.
به گفته برخی فعالان باتجربه بازار، سکه‌بازان نسبت به رشد قیمت دلار با احتیاط رفتار کردند، چراکه از نظر آن‌ها این ارز به سطوح مقاومتی سنگینی رسیده است و احتمال عقب‌گرد آن وجود دارد. از طرف دیگر، آن‌ها معتقد بودند احتمال ورود بازارساز به معاملات در آستانه کانال ۱۹ هزار تومانی بسیار زیاد خواهد بود.
تجربه پیشین معامله‌گران این‌گونه بود که در اوایل مهر ۹۷ با ورود لحظه‌ای دلار به کانال ۱۹ هزار تومانی به یکباره عرضه ارز افزایش پیدا کرد و قیمت در جهت کاهشی قرار گرفت. برخی از معامله‌گران سکه باور دارند ممکن است چنین اتفاقی در هفته جاری نیز رخ دهد و زمینه‌ساز تغییر مسیر بازار ارز شود. با این حال، وضعیت بازار ارز کمی نسبت به آن مقطع زمانی متفاوت‌تر است.
از جمله اینکه رشد بازار در مقطع کنونی آرام و پیوسته بوده است، ولی در سال ۹۷ با شیب تندی رشد می‌کرد. از سوی دیگر، عامل دیگری که موجب شد سکه متناسب با قیمت دلار رشد نکند، عدم افزایش محسوس طلا در بازار‌های جهانی بود. طلا روز پنج‌شنبه در محدوده هزار و ۷۲۰ دلاری قرار گرفت که ۶/ ۰ درصد کمتر از پنج‌شنبه گذشته بود.
عامل سومی که از نگاه برخی معامله‌گران موجب شد سکه به اندازه دلار رشد نکند، خرید‌های سنگین پیشین معامله‌گران بازار سکه بود. در واقع از نظر آن‌ها رشد سکه در ماه‌های قبل پیش خور شده بود. در این میان، عده‌ای از فعالان بازار باور داشتند، افزایش قیمت دلار برخلاف نظر برخی سکه‌بازان در روز شنبه ادامه خواهد یافت.
به گفته آنها، خبر تصویب قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند وضعیت بازار ارز را در روز ابتدایی هفته تحت‌تاثیر قرار دهد. عده‌ای احتمال می‌دادند، با جوسازی پیرامون این خبر در آغاز معاملات، قیمت دلار را به کانال ۱۹ هزار تومانی ببرند. با این حال، شایعات کاهشی هم در روز‌های انتهایی هفته به گوش می‌رسید.
عده‌ای عنوان می‌کردند قیمت به حدی رسیده است که صرافی‌ها با گشاده‌دستی بیشتر اقدام به عرضه ارز خواهند کرد و گروهی تاکید می‌کردند که مداخلات بازارساز در چنین قیمت‌هایی را نباید دست کم گرفت. به طور مسلم معاملات پشت خطی و آتی حواله درهم نیز برای بازار از اهمیت زیادی برخوردار است.
تغیرات هفتگی قیمت دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید