دعوا بر سر استفاده از دگزامتازون برای درمان کرونا؛ ماجرا چیست؟

دعوا بر سر استفاده از دگزامتازون برای درمان کرونا؛ ماجرا چیست؟

مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تغییر دستورالعمل‌های کلینیکی این سازمان گفته که " یافته‌های محققان انگلیس، اگرچه قابل توجه است، اما "هنوز داده‌های اولیه یک مطالعه هستند و سازمان جهانی بهداشت باید پیش از به روزرسانی راهنمایی‌های بالینی و حمایت از کشور‌ها برای دستیابی و استفاده از دارو، باید به داده‌های نهایی مراجعه کند. "

کد خبر : ۸۱۶۱۳
بازدید : ۷۱۸۴
دعوا بر سر استفاده از دگزامتازون برای درمان کرونا؛ ماجرا چیست؟
فرادید | براساس نتایج کارآزمایی‌های جدید متخصصان انگلیسی، داروی دگزامتازون که از دهه ۱۹۶۰ میلادی برای کاهش التهاب در بیماری‌هایی مانند آرتروز استفاده می‌شود، میزان مرگ و میر را در میان بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌ها کاهش می‌دهد. این درحالی است که برخی محققان وپزشکان معتقدند که استفاده از دگزامتازون در مراحل اولیه بیماری و در موارد غیر حاد نادرست و حتی خطرناک است. زیرا تجویز این دارو در ابتدای بیماری ممکن است مانع کارکرد درست دستگاه ایمنی بدن در برابر ویروس تازه‌وارد شود.

به گزارش فرادید، روز‌های گذشته بود که پژوهشگران دانشگاه آکسفورد خبر اثربخشی داروی دگزامتازون در درمان کرونا را اعلام کردند. نتایج کامل پژوهش آنان قرار است اواخر ماه جاری میلادی منتشر شود، اما دولت بریتانیا از هم اکنون استفاده از این دارو را برای معالجه بیماران مبتلا به کروناویروس مجاز اعلام کرده است.

پروفسور مارتین لاندرای، استاد دانشگاه آکسفورد که رهبری آزمایش این دارو را برعهده داشته، گفته است: "نتیجه آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که اگر به آن بیماران کووید۱۹ که زیر دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) قرار دارند یا اکسیژن کمکی دریافت می‌کنند دگزامتازون داده شود، این دارو با هزینه بسیار پایین جان آن‌ها را نجات می‌دهد.»

او در ادامه گفته است: "جایگزین ساختن هر داروی دیگر به جای دگزامتازن، واقعاً سخت خواهد بود، چراکه اکنون با کمتر از ۵۰ پوند (۶۳ دلار) شما می‌توانید هشت بیمار را تحت معالجه قرار دهید و زندگی یک تن را نجات بدهید. "

پیتر هاربی، یکی از دو نویسنده این تحقیق، هم گفته که دگزامتازون "تنها دارویی است که تا کنون نشان داده میزان مرگ و میر (بیماران کرونا) را به صورت چشمگیر کاهش می‌دهد. "

او همچنین گفته که "این یک پیشرفت چشمگیر است. دگزامتازون ارزان است، در قفسه داروخانه‌ها وجود دارد و به شکل سریع می‌تواند برای نجات جان انسان‌ها در سراسر جهان استفاده شود.»

پروفسور لاندرای گفته که "این تحقیق بیانگر این است که در نتیجه تطبیق این دارو از هر هشت بیماری که تحت تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور قرار دارند، از مرگ یک تن جلوگیری می‌شود. او افزود که در میان آن بیماران کووید۱۹ که آکسیژن کمکی می‌گیرند، اما تحت ونتیلاتور قرار ندارند، تطبیق این دارو باعث جلوگیری از مرگ یک تن در هر ۲۵ بیمار می‌شود. "

نتیجه مربوط به کارآیی این دارو نتیجه اجرای طرح آزمایشی موسوم به "ریکاوری" (حروف اول ارزیابی راندوم درمان کوید-۱۹) توسط دانشگاه آکسفورد در بریتانیاست. این طرح شامل آزمایش دارو‌های مورد استفاده برای بیماری‌های دیگر و ارزیابی فایده آن‌ها در درمان مبتلایان به ویروس کروناست.

در آزمایش دگزامتازون به حدود ۱۲۰۰ بیمار در هر روز ۶ میلی‌گرم از ماده دگزامتازون داده شد. سیر بیماری این افراد با سیر بیماری در بیش از ۴۳۰۰ بیمار دیگری مقایسه شد که این دارو برای آنان تجویز نشده بود.

پژوهشگران امیدوارند که در نهایت از دگزامتازون به عنوان بخشی از مجموعه دارو‌های موثر در کاهش مرگ مبتلایان به ویروس کرونا استفاده شود. در حال حاضر، این دارو فقط برای افراد بزرگسال توصیه شده و برای زنان باردار یا مادران شیرده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

دعوا بر سر استفاده از دگزامتازون برای درمان کرونا؛ ماجرا چیست؟
از واکنش متفاوت مدیران سازمان جهانی بهداشت تا هشدار کره ای ها
با وجود تاکید محققان دانشگاه آکسفورد بر استفاده از داروی دگزامتازون، اما به نظر نمی‌رسد این دارو برای بیماران خفیف مبتلا به کرونا تاثیر مثبتی داشته باشد و کاهش مرگ و میر به کمک این دارو تنها برای بیماران وخیم کرونا تایید شده است.

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در این مورد اعلام کرده که " این اولین درمانی است که برای کاهش مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که نیاز به استفاده از دستگاه‌های اکسیژن یا ونتیلاتور دارند، تایید شده است."

این آژانس اعلام کرده که مشتاقانه منتظر تجزیه و تحلیل کامل داده‌های این مطالعه در روز‌های آینده است.

تدروس آدهانوم هم‌چنین گفته که "سازمان جهانی بهداشت برای درک بهتر این درمان به زودی یک فراتحلیل را ترتیب خواهد داد و دستورالعمل‌های کلینیکی سازمان نیز به‌روز خواهد شد تا منعکس‌کننده چگونگی و زمان استفاده از داروی دگزامتازون برای بیماران کووید-۱۹ باشد.

اما مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تغییر دستورالعمل‌های کلینیکی این سازمان گفته که " یافته‌های محققان انگلیس، اگرچه قابل توجه است، اما "هنوز داده‌های اولیه یک مطالعه هستند و سازمان جهانی بهداشت باید پیش از به روزرسانی راهنمایی‌های بالینی و حمایت از کشور‌ها برای دستیابی و استفاده از دارو، باید به داده‌های نهایی مراجعه کند. "

هشدار مقامات عالی بهداشت (KCDC) کره جنوبی

در مقابل دیدگاه برخی مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت، مقامات عالی بهداشت کره جنوبی درباره مصرف این دارو برای بیماران کووید-۱۹ هشدار داده‌اند.

رئیس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره جنوبی (KCDC) با اشاره به این که داروی دگزامتازون پیش‌تر برای مدتی طولانی در بیمارستان‌های کره جنوبی برای معالجه بیماران مبتلا به التهاب‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، اعلام کرد: "برخی از متخصصان در مورد این دارو هشدار داده‌اند که نه تنها باعث کاهش پاسخ التهابی در بیماران می‌شود بلکه باعث کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند."

بنا بر گزارش رویترز، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره جنوبی (KCDC) هم‌اکنون در حال بحث و بررسی استفاده یا عدم استفاده از دگزامتازون برای بیماران کووید-۱۹ است.
پس از هشدار برخی دیگر از محققان، سازمان بهداشت جهانی نیز درباره استفاده زودهنگام از استروئیدها در طول درمان کووید ۱۹ هشدار داد، در اطلاعیه جدید سازمان جهانی بهداشت آمده است که "این گونه داروها می‌توانند مانع از مقاومت بدن در برابر بیماری شوند."

دعوا بر سر استفاده از دگزامتازون برای درمان کرونا؛ ماجرا چیست؟

عوارض دگزامتازون

براساس گفته های محققان انگلیسی دگزامتازون باید تنها در شرایط حاد و به بیمارانی داده شود که بر اثر کرونا به تنگی نفس افتاده و بدحال باشند.

از آنجا که این دارو ضد التهاب شدید است و بیش‌فعالی دستگاه ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، پزشکان استفاده از آن را در موارد غیر حاد و در مراحل اولیه بیماری نادرست و حتی خطرناک می‌دانند. زیرا این کار در ابتدای بیماری ممکن است مانع کارکرد درست دستگاه ایمنی بدن در برابر ویروس تازه‌وارد شود.

به طور کلی استفاده از استروئید‌ها ممکن است به بروز عوارض جانبی از جمله افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون، ورم، تغییرات عصبی و خلقی، اختلال خواب و افزایش قند خون در مبتلایان به دیابت بینجامد.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید