موش‌های خوراکی، حامل چند نوع ویروس کرونا

موش‌های خوراکی، حامل چند نوع ویروس کرونا
یک تحقیق جدید اعلام کرد موش‌هایی که از رستوران‌ها و بازار‌های مواد خوراکی جنوب شرق آسیا سردرمی‌آورند، حامل ویروس‌های کرونای چندگانه هستند و این یافته نگرانی‌های بیشتری را در مورد بازار‌های فروش حیوانات وحشی زنده ایجاد کرده است.

شاخه ژنتیکی کشف شده در موش‌ها از کووید۱۹، عامل همه‌گیری فعلی جهان متفاوتند، اما محققان می‌گویند یافته‌هایشان بر مخاطرات انتقال شمار بالای حیوانات در کنار هم و در فضای بسته تاکید می‌کند.

تحقیق مشترک پژوهشگران آمریکایی و ویتنامی نشان می‌دهد که نسبت موارد مثبت ویروس کرونا با انتقال حیوانات زنده به بازار‌ها و رستوران‌ها توسط بازار‌ی‌ها، افزایش می‌یابد. نتایج نشان می‌دهد ترکیب انواع مختلف ویروس کرونا در موش‌هایی که در طول مسیر عفونت‌ها را می‌گیرند، موجب «خطر حداکثری برای مصرف‌کنندگان می‌شود.»

سارا اولسون از جامعه حفاظت از حیات وحش در آمریکا گفت: «این‌ها ویروس‌های خطرناکی نیستند، اما بیانگر اطلاعاتی درباره تکثیر ویروس‌ها در شرایط مشابه هستند.»

موش یکی از منابع رایج پروتئین خوراکی در برخی کشور‌های آسیایی است، و برخی جوامع به عنوان منبع گوشت ارزان قیمت، به آن متکی هستند. در ویتنام، موش‌ها در مزارع برنج پیدا می‌شوند، برخی کاسب‌کاران آن‌ها را در کنار حیوانات دیگر تکثیر و پرورش می‌دهند.

سالهاست که دانشمندان درباره تجارت حیوانات وحشی، از جمله بازار‌های فروش حیوانات زنده وحشی هشدار داده و گفته اند که این بازار‌ها می‌توانند منبع عفونت‌هایی، چون ویروس کرونا باشند. منشاء کووید۱۹ که در حال حاضر عالمگیر شده، هنوز به طور قطع مشخص نیست. با این حال کارشناسان می‌گویند که این بیماری احتمالا در خفاش‌ها شروع شده و قبل از انتقال به انسان، به حیوانات دیگر منتقل شده است.

این تحقیق که قبل از بازنگری همتا در نشریه بیو‌آرکایو منتشر شده، شش نوع ویروس کرونا را در نمونه‌های گرفته شده از این بازار‌ها در استان‌های جنوبی ویتنام در فاصله سال ۲۰۱۳تا ۲۰۱۴ پیدا کرده است.

موارد مثبت ویروس‌های کرونا در طول مسیر افزایش چشمگیری می‌یابند. حدود شش درصد از موش‌هایی که در مزرعه مورد آزمایش قرار گرفتند، حامل ویروس‌های کرونا بودند. این رقم در موش‌هایی که تاجران تحویل بازار‌ها می‌دهند به ۲۱ درصد می‌رسد، در بازارهاب بزرگ به ۳۲ درصد افزایش می‌یابد و در رستوران‌ها ۵۶ درصد است.

آماندا فاین، همکار پژوهشگر این تحقیق از جامعه حفاظت از حیات وحش گفت: «چرخه‌های تولید حیات وحش، و شرایطی که حیوانات در طول مسیر تولید تجربه می‌کنند، به نظر می‌رسد که نقش عمده‌ای در افزایش شیوع ویروس‌های کرونا دارد.»

این تحقیق فقط بر موش‌ها متمرکز بود، ولی به نظر دانشمندان، یافته‌هایشان می‌تواند در مورد حیوانات وحشی دیگری که خریدوفروش می‌شوند، مانند پانگولین‌ها نیز صدق کند. ویتنام در حال بررسی منع تجارت و مصرف حیوانات وحشی است و به گزارش رسانه‌های دولتی چین، این کشور هفته گذشته اعضای بدن پانگولین را از فهرست دارو‌های سنتی خود حذف کرد.

پانگولین بیش از هر پستاندار دیگری در جهان قاچاق می‌شود. این جانور در چین و ویتنام پرطرفدار است و گوشت آن یک خوراک خاص تلقی می‌شود. پولک‌های این جانور نیز در تهیه دارو‌های سنتی کاربرد دارد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مسئولان جنگل‌های چین، وضعیت پانگولین‌ها را به «حفاظت‌شده‌ترین حیوان وحشی» تغییر دادند. این بالاترین وضعیت حفاظتی ممکن است و پاندا و پلنگ نیز در همین خانواده طبقه‌بندی شده‌اند.

مسئولان می‌گویند به دلیل «کمبود منابع وحش» از لیست خارج شدند.

به گفته صندوق حیات وحش جهانی، تجارت پانگولین در چین ممنوع است، اما تخمین زده می‌شود که بین ۱۱۶ هزارو ۹۹۰ تا ۲۳۳ هزار و ۹۸۰ پانگولین بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ کشته شده‌اند، اما کارشناسان نگران این هستند که این ارقام تنها نوک کوه یخ باشد.