روند قیمت دلار و سکه در خرداد ۹۹

روند قیمت دلار و سکه در خرداد ۹۹

روز شنبه، دلار ۲۶۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۹ هزار و ۵۰ تومانی رسید. این ارز در طول تاریخ خود هیچ‌گاه بالای مرز ۱۹ هزار تومانی بسته نشده و روز شنبه از این جهت برای بازار ارز، تاریخی بود.

کد خبر : ۸۱۶۳۸
بازدید : ۶۲۹۸
در آخرین روز خردادماه، رکورد جدیدی در بازار دلار به ثبت رسید،، ولی چنین رکوردی نیز نتوانست این ارز را بر قله بازدهی بهار بنشاند.

روز شنبه، دلار ۲۶۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۹ هزار و ۵۰ تومانی رسید. این ارز در طول تاریخ خود هیچ‌گاه بالای مرز ۱۹ هزار تومانی بسته نشده و روز شنبه از این جهت برای بازار ارز، تاریخی بود. با این رشد، مجموعه بازدهی دلار در مقیاس ماهانه به ۸/ ۶ درصد رسید و در بهار نیز سود آن حدود ۳/ ۱۸ درصد شد.
با این حال، این میزان رشد بسیار کمتر از گرم طلای ۱۸ عیار بود که در سال ۹۹ از کانال‌های قیمتی مهمی عبور کرد و بازدهی قابل‌توجهی را به نام خود رقم زد. در آخرین روز خردادماه، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۷ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۷۸۰ هزار تومانی قرار گرفت.
طلای ۱۸عیار در انتهای سال ۹۸ حدود ۵۹۷ هزار تومان قیمت داشت. رشد روز ۳۱ خرداد موجب شد که بازدهی گرم طلای ۱۸ عیار در بهار به ۳۱درصد برسد. هیچ کدام از ارز‌ها و سکه‌های مهم بازار چنین رشدی را در سه ماه ابتدای سال ثبت نکردند و تنها بازار سهام بود که در این بهار توانست رشد بیشتری را نسبت به گرم طلا تجربه کند.
سکه از لحاظ میزان بازدهی پس از گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۰ درصد رشد در رتبه دوم بازدهی بهار قرار گرفت. سکه دیروز ۱۷۰ هزار تومان افزایش یافت و به قیمت ۷میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید که تا به حال سابقه نداشته است.

چرا گرم طلا برقله بازدهی بازار‌های ارز و طلا نشست؟
مهم‌ترین عاملی که موجب شد گرم طلا بازدهی قابل‌توجهی را در بهار ۹۹ به ثبت برساند، افزایش یکباره بهای طلا در بازار‌های جهانی بود. در واقع، قیمت طلای ۱۸ عیار جدا از رشد قیمت دلار، از ناحیه افزایش بهای طلا در بازار‌های جهانی نیز تحریک شد. بازدهی اونس در بازار‌های جهانی در بهار حدود ۱۷ درصد رشد کرده و به نزدیکی مرز هزار و ۷۵۰ دلاری رسیده است.

اگر وضعیت بازار‌ها در یک سال گذشته را نیز بررسی کنیم، بار دیگر این گرم طلاست که بیشتر مورد اقبال خریداران بازار‌ها بوده است. قیمت گرم طلا در یک سال گذشته ۷۸ درصد رشد یافته و از ۴۳۷ هزار تومان به نزدیکی کانال ۸۰۰ هزار تومانی میل کرده است. در این بازه زمانی نیز نه دلار و نه درهم و یورو، توان رقابت با بازدهی گرم طلا را نداشته‌اند. از آن سو، در بازار فلزات گرانبها، سکه امامی نزدیک‌ترین بازدهی به گرم طلا را داشت که ۶۶ درصد در یک سال اخیر افزایش یافت.

رکوردزنی دلار در بازارکم‌عمق
گرم طلا به واسطه تقویت طلا در بازار‌های جهانی گوی سبقت را از بازار ارز ربود،، ولی دلار نیز در بهاری که گذشت بالای ۱۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که بسیار بیشتر از بهار ۹۸ بود. در آن مقطع زمانی، شاخص ارزی نزدیک به ۲ درصد افزایش قیمت را در مقابل خود دید.

بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند، افزایش قیمت دلار در شرایط کنونی ناشی از تضعیف سمت عرضه است و خبری از تقویت قابل‌ملاحظه سمت تقاضا نیست. در واقع، از نگاه آنها، در بهار ۹۹ سمت تقاضا ضعیف شده، ولی میزان کاهش عرضه به اندازه‌ای بوده که بازار باز هم راه افزایشی را در پیش گرفته است.
به این ترتیب، با توجه به کاهش سطح عرضه و تقاضا می‌توان گفت، عمق بازار در حدی کاهش پیدا کرده است که هرگونه اتفاق برهم‌زننده جریان عادی بازار به‌راحتی می‌تواند زمینه‌ساز جا‌به‌جایی قیمت‌ها شود. یکی از نشانه‌هایی که از نظر فعالان بیانگر تضعیف سمت عرضه است به افزایش نرخ حواله درهم مربوط می‌شود.
نرخ حواله درهم دیروز به کانال ۵ هزار و ۳۰۰ تومانی پا گذاشت و با این سطح قیمتی ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان برود. به این ترتیب، تضعیف عرضه ارز، قیمت حواله درهم را بالا برده، ولی می‌توان گفت: میزان تقاضا برای اسکناس دلار در بازار داخلی به اندازه‌ای نبوده است که خود را با قیمت درهم هماهنگ کند.

جدا از تضعیف سمت عرضه ارز، بخشی از افزایش قیمت دلار را می‌توان به واسطه رشد شاخص کل بورس و افزایش نرخ تورم نیز توضیح داد.

به گفته برخی کارشناسان، زمانی که شاخص کل بورس مرز یک میلیونی را شکست، بسیاری از تحلیلگران باور داشتند که شاخص دچار نزول خواهد شد، با این حال پس از اصلاحی کوتاه مدت، باز هم در مسیر صعودی قرار گرفت و رکورد‌های جدیدی را به ثبت رساند. از نظر گروهی از کارشناسان، رشد شاخص کل چنین انتظاری را در میان معامله‌گران ارزی ایجاد کرده است که حتما ارز نیز در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

در این میان، باید به این نکته نیز اشاره کرد که نرخ تورم در حال افزایش است و این مساله هم به قیمت دلار فشار وارد می‌کند.

سکه‌های کوچک به سکه امامی نرسیدند
در آخرین روز خردادماه، سکه امامی ۱۷۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید. با ثبت این رشد، بازدهی فلز گرانبهای داخلی در خرداد به بالای ۵ درصد و در بهار به ۳۰ درصد رسید. رشد نقطه به نقطه سالانه سکه امامی نیز حدود ۶۶ درصد ثبت شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که سکه‌های کوچک نیم و ربع رشد کمتری را در هر سه مقیاس ماهانه، فصلی و سالانه نسبت به سکه امامی تجربه کردند. به‌عنوان مثال، در بهار ۹۹ در حالی که سکه حد ۴/ ۳۰درصد افزایش را ثبت کرده است، نیم‌سکه در حدود ۶/ ۲۹ افزایش را ثبت کرده و بهای ربع سکه نیز با افزایش حدود ۲۴ درصدی مواجه شده است.
برخی از فعالان باور دارند، سکه‌های کوچک‌تر حباب قیمتی بیشتری نسبت به قیمت سکه امامی داشته‌اند و همین عامل باعث شد که بازدهی کمتری را نسبت به آن ثبت کنند. در شرایطی کنونی ربع سکه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که با قیمت سکه امامی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی همخوانی دارد.
در نتیجه همین الان ربع سکه بالاتر از ارزش سکه بازار معامله می‌شود و شاید همین مساله تمایل برای خرید آن را پایین‌تر آورده است. این مساله از آنجا بیشتر آشکار می‌شود که ربع‌سکه در مقیاس سالانه تنها ۳۴ درصد افزایش یافته است که بسیار کمتر از ۶۶ درصد رشد سکه تمام است.
روند قیمت دلار و سکه در خرداد ۹۹
روند قیمت دلار و سکه در خرداد ۹۹
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید