رنو اسکالا، رنوی دیده نشده در ایران

رنو اسکالا، رنوی دیده نشده در ایران

اسکالا کوپه که اولین اسکالای موجود در بازار ایران محسوب می‌شود با وجود داشتن ظاهری جوان‌پسند و جذاب، اوضاع خیلی خوبی در بازار اتومبیل‌های کارکرده‌ ندارد. کارشناسان می‌گویند سقف تاشو و بدنه کوپه خودرو با خصوصیات فنی آن هماهنگی ندارد. در واقع رنو خودرویی با ظاهر اسپرت اما مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین و خصوصیات فنی سدان شهری تولید کرده است.

کد خبر : ۸۱۶۵۶
بازدید : ۷۲۵۷

رنو اسکالا، رنوی دیده نشده در ایران

خودروسازان فرانسوی همیشه بازار خوبی را در ایران تجربه کرده‌اند. انواع محصولات پژو و رنو در ایران شناخته شده و پرفروش هستند. معمولا محصولی از رنو و پژو نیست که وارد ایران شود و کارش به کنگر خوردن و لنگر انداختن نرسد. اما استثناهایی هم در این میان وجود دارد؛ مانند رنو اسکالا. مهم‌ترین نکته درباره اسکالا این است که این خودرو نام تولید دیگری از رنو را در ایران قرض گرفته است.

در واقع اسکالا عنوان نسل اول رنو سامسونگ SM3 است که توسط رنو سامسونگ موتور (از زیر مجموعه‌های رنو در کره جنوبی) ساخته شد. این خودرو شباهت‌های زیادی به نسل سوم رنو مگان داشت. بنابراین رنو نسل سوم مگان را در کشور ما با عنوان اسکالا وارد کرد تا برای فروش و عرضه کرمان‌موتور، مونتاژ کننده نسل‌های پیشین مگان در ایران دردسری ایجاد نشود.

اسکالا در 2 نوبت وارد ایران شد، یک بار سال ۲۰۱۳ میلادی و یک بار 2 سال بعد در سال ۲۰۱۵. نسخه وارد شده در سال ۲۰۱۵ فیس‌لیفتی از نسخه قبلی بود. اما جالب است بدانید پیش از این‌ها نسخه کوپه این خودرو نیز در سال ۲۰۱۲ به تعداد محدودی وارد ایران شد. البته رنو اسکالا کوپه نیز نسل جدید مگان کانورتیبل بود که خود در تیراژ بسیار پایین وارد کشور شده بود. تا اینجا به نظر 2 امر در تمام اسکالاهای موجود در ایران مشترک است، واردات محدود و نام‌گذاری متفاوت در ایران.

اولین رنو اسکالا یا همان اسکالا کوپه

اسکالا کوپه که اولین اسکالای موجود در بازار ایران محسوب می‌شود با وجود داشتن ظاهری جوان‌پسند و جذاب، اوضاع خیلی خوبی در بازار اتومبیل‌های کارکرده‌ ندارد. کارشناسان می‌گویند سقف تاشو و بدنه کوپه خودرو با خصوصیات فنی آن هماهنگی ندارد. در واقع رنو خودرویی با ظاهر اسپرت اما مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین و خصوصیات فنی سدان شهری تولید کرده است.

این خودرو دارای یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با توان تولید ۱۴۲ اسب بخار است که برای حمل بدنه سنگین کانورتیبل آن ضعیف به نظر می‌رسد. علاوه بر این گیربکس CVT خودرو به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های یک خودروی اسپرت نیست. شتاب صفر تا 100 اسکالا کوپه ۱۱.۷ ثانیه است، سقف سرعتش ۱۹۵ کیلومتر در ساعت و مصرف سوختش ۸ لیتر در هر 100 کیلومتر.

درباره اسکالا ۲۰۱۳

اسکالاهای وارداتی سال ۲۰۱۳ در 2 تیپ E2 و E4 عرضه شدند. این خودرو هاچ‌بکی خوش‌چهره بود با طراحی زیبا که در صورت واردات گسترده‌تر می‌توانست برای مزدا ۳ نیو و هیوندای I30 ایجاد دردسر کند.

هر 2 تیپ با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندره خطی و گیربکس CVT عرضه می‌شوند. سقف توان تولیدی‌شان ۱۴۰ اسب بخار و حداکثر گشتاورشان ۱۹۵نیوتن‌متر است. صفر تا 100 این 2 تیپ از اسکالا ۱۱.۵ ثانیه و سقف سرعت‌شان ۱۹۵ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

همچنین مصرف سوخت این مدل ۷.۵ لیتر در هر 100 کیلومتر است. با مقایسه مشخصات فنی این خودرو و رنو اسکالا کوپه متوجه می‌شویم که هر 2 در یک سطح و کیفیت هستند و شرایط مشابهی دارند. اما تفاوت اسکالا E2 و E4 در میزان تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی آن‌هاست. E2 به عنوان تیپ پایه، تنها دو ایربگ دارد و E4 دارای ۶ ایربگ است. تیپ E2 همچنین نسبت به برادرش E4 فاقد سیستم‌های کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سنسور جلو، گرم‌کن صندلی جلو، روکش چرمی صندلی و سان‌روف است.

البته E2 دو امکان گرم‌کن آینه‌های جانبی و تنظیم ارتفاع برقی فرمان را از E4 بیشتر دارد. بررسی کارشناسان نشان داده که این 2 خودرو از نظر عملکرد فنی و بازده و هماهنگی موتور و گیربکس شرایط خوبی دارند و در موارد دیگر هم در سطح قابل قبولی به سر می‌برند. اما واردات محدود این خودرو باعث شده که بازار خرید و فروش کارکرده‌های آن چندان گرم نباشد و همین مشکل روی قیمت‌ها نیز تاثیر داشته است.

درباره اسکالا ۲۰۱۵

رنو اسکالا مدل ۲۰۱۵ در حقیقت نسخه فیس‌لیفت همان مدل ۲۰۱۳ بود. در این سال اسکالا با موتور ۱.۶ لیتری در ایران عرضه شد. این نمونه اسکالا با موتور ۴ سیلندر خطی‌اش به همراه جعبه دنده CVT معروف اسکالا قادر به تولید حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار و ۱۵۶نیوتن‌متر گشتاور بود. صفر تا صدش ۱۲.۵ ثانیه و سقف سرعتش ۱۷۵ کیلومتر در سرعت گزارش شده است.

اسکالا ۱.۶ در هر 100 کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. 2 نمونه دیگر وارد شده به کشور همان E2 و E4 قبل بودند با همان لیست امکانات قبلی و مشخصات فنی مشابه. این نوبت واردات اسکالا نیز بسیار محدود بود و به این ترتیب پرونده این خودرو که می‌توانست رقیب سنگینی برای هاچ‌بک‌های موجود در ایران باشد زود بسته شد و این اتومبیل بازار کشور را به دلایلی نامعلوم ترک شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید